Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Z Veletržního paláce odchází ředitelka

  13:00
Ředitelka Veletržního paláce v Praze Katarína Rusnáková po neshodách se svým nadřízeným - ředitelem Národní galerie Milanem Knížákem - končí. Přitom do ředitelského křesla tuto slovenskou kurátorku a galeristku instaloval vloni v srpnu právě Knížák; byl to vůbec jeden z jeho prvních kroků poté, co se ujal funkce šéfa největší galerijní instituce v zemi. Knížák tehdy argumentoval tím, že Rusnáková je člověk nespojený ani s Národní galerií, ani s českou výtvarnou scénou. Dnes se rozcházejí kvůli rozdílným představám o práci se sbírkami.

Katarína Rusnáková je třetím odstupujícím ředitelem v krátké pětileté historii Veletržního paláce coby sídla Sbírky moderního a současného umění. První ředitel Veletržního paláce Jiří Ševčík byl odvolán tehdejším vládcem Národní galerie Ladislavem Danielem ještě v devadesátém pátém, jen co se Národní galerie v budově zabydlela. Spor se týkal rozhodování o projektech a financích. Po konkursu nastoupil Jaroslav Anděl. Toho po dvou letech odvolal další z ředitelů Národní galerie Martin Zlatohlávek. Andělovi opět vadilo neprůhledné hospodaření a centralismus Národní galerie. Zlatohlávek mu naopak vyčítal, že se příliš věnoval vlastním výstavním projektům. Přes rok byl Veletržní palác bez vedení, o sbírky se staral ekonom Jiří Gregor. Pak na Zlatohlávkův post nastoupil Knížák a přivedl Rusnákovou.

Katarína Rusnáková (1959) pochází ze Žiliny. Do roku 1990 pracovala v Útvaru hlavního architekta města Žiliny, od roku 1992 vedla v Žilině Povážskou galerii umění, odkud byla po pěti letech, v době mečiarovského utahování šroubů, odvolána.

Knížák: Udělal jsem chybu 

Jaký je důvod odchodu Kataríny Rusnákové z čela Veletržního paláce?
Odchází na základě mého dopisu, naše představy o vedení Sbírky moderního a současného umění se totiž rozcházely. Základní prioritou pro ředitele Veletržního paláce má být práce se sbírkami, paní Rusnákovou zajímá více práce typu vedení "kuntsthalle" - to znamená živé výstavy, přebírání výstav ze zahraničí a podobně.

Tuto představu však Rusnáková předložila už při svém nástupu.
To, co říkala, jsem chápal jako nadstandard. V okamžiku, kdy budou sbírky zpracovány, je možné se více věnovat výstavním projektům. Ale hovořit o nich v době, kdy se dělala celá stálá expozice, mi připadá trochu legrační.

Nestane se Veletržní palác jakousi "konzervou" stálých sbírek?
Já to tak nevidím. To, co v muzeu hledáme, jsou sbírkové kolekce. Protože se paní Rusnáková bohužel nevěnuje muzeální práci, tak si myslí, že je možné sbírky rozpůjčovat. My však nemáme zájem dělat reklamu jiným muzeím, chceme lákat lidi sem do Prahy.

Lze získat výstavy z ciziny bez recipročních zápůjček?
Mně se to daří. Příští rok bude Národní galerie v Praze vystavovat velmi progresivní americké malíře a řada z těch věcí zůstane jako dar Národní galerii.

Rusnákové vyčítáte, že se nedostatečně věnovala přípravě stálé expozice.
Podle mých představ nepracovala dostatečně. Připravovala pro mě materiály, ale to je přece samozřejmé. Jí získaná kolekce Lidice působí v expozici velmi nesourodě a budeme ji odstraňovat.

Nástup Kataríny Rusnákové byl váš osobní výběr. Tehdy jste řekl, že za něj berete plnou odpovědnost. Co z toho teď pro vás plyne?
Udělal jsem chybu. Zklamal jsem se v tom, že jsem si nedostatečně uvědomil její jakousi malou muzeální zkušenost. Musel jsem si tuto chybu odpracovat. Ale trvám na tom, že fakt, že přišla z jiného prostředí, měl své pozitivní důsledky.

Jak bude vypadat výběr další osoby?
Nyní se vypisuje výběrové řízení, konečná odpovědnost však bude opět na mně. Ideálního ředitele asi nenajdeme. Bude to nepochybně kompromis.

Nevyřešila by stálé spory Veletržního paláce s vedením Národní galerie jeho autonomie?

O sbírky, pokud by tam zůstaly, by se ti lidé stejně museli starat. Jestli se jim to nelíbí, ať jdou pracovat do instituce beze sbírek, jako je například Rudolfinum. Tam bude jejich program zcela v pořádku.

Rusnáková: Nechci měnit vkus

Před rokem jste řekla, že jste si s Milanem Knížákem názorově blízcí. Ještě to dnes platí?
Říká se, že funkcí se lidé mění. Nikdy mi nezáleželo na tom být pouze ředitelkou sbírky moderního a současného umění. Nechtěla jsem být jenom součástkou v organizačním kolosu, pouhým administrátorem. Chtěla jsem využívat i své zkušenosti ze současného výtvarného umění a nechtěla jsem přijít o kontakty s odbornou a uměleckou komunitou. Bohužel jsem byla tak zatížena běžnou administrativou a organizací, že na to byl velmi omezený čas. Po roce jsem si musela udělat analýzu, zda mi to stojí za to.

Hlavní problém byl v nedostatku času?
Vadilo mi hlavně, že když se dělala stálá expozice, nebyla komunikace mezi mnou a vedením Národní galerie na příslušné odborné úrovni. Navíc pan generální ředitel bez relevantních stanovisek vyškrtl z výstavního plánu projekty, které jsem už měla domluvené a rozpracované s našimi partnery. Nemohu se zdiskreditovat tím, že něco zamluvím a pak se budu vymlouvat na to, že se to nedá uskutečnit. Stálou expozici považuji za klíčovou, ale podstatná je i výstavní a výměnná činnost.

Proč je po roce tato vize, s níž jste přicházela, najednou překážkou?
Nevím. Byla jsem nařčena, že dělám z Veletržního paláce "kunsthalle". Nemůžeme ale počítat s tím, že Veletržní palác bude složen jen ze čtyř pater stálé expozice. Národní galerie se nemůže zakonzervovat, musí být flexibilnější. Nikdo nechce oklešťovat stálou expozici, ale je nutné občas půjčovat díla, která galerii propagují.

V Povážské galerii vám v časech premiéra Mečiara a ministra Hudce vyčítali kulturní politiku. Tehdy jste to však vydržela pět let.

Tam to bylo podobné. Každodenní prostor pro svobodnou práci byl ale přece jen větší. Už jen tím, že jsem nad sebou permanentně neměla nadřízeného, který by mi dával příkazy, které by neustále měnil. V Žilině jsem se cítila jako autonomnější bytost.

Co si myslíte o případné autonomii Veletržního paláce?
Když jsem loni zpracovávala vývojový plán, uvažovala jsem o ní ve výhledu tří let. To si ale vyžaduje větší míru naslouchání. Lidé jsou tu už hodně ovlivnění stálými výměnami ředitelů.

Teď jim však příliš nepomůžete.
Lidé by si nevážili ředitele, který mění své názory jen proto, aby vyšel vedení vstříc. Mám vykrystalizované postoje, nerada bych měnila svůj vkus, který se mi v širších diskusích potvrdil. Víc věřím umění a kunsthistorii než funkcím. Pro mě bylo zkrátka ztrátou času pořád podnikat argumentační boje.

Milan Knížák.

Milan Knížák přemýšlí nad dotazem čtenáře iDNES.

Nové práce Milana Knížáka

Autor:
  • Nejčtenější

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

11. května 2024  11:10,  aktualizováno  12.5

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo....

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

15. května 2024  15:44,  aktualizováno  17:20

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Plné divadlo i bazilika. Nad rakví Postlerové mluvila dcera, Töpfer i Šťastný

14. května 2024,  aktualizováno  14:13

S herečkou Simonou Postlerovou se v prostorách Divadla na Vinohradech rozloučili kolegové i...

Za Česko oheň a dynamický tanec. Aiko zpívala v semifinále Eurovize, neuspěla

9. května 2024  10:30,  aktualizováno  23:15

Ve švédském Malmö se konal druhý semifinálový večer mezinárodní písňové soutěže Eurovision Song...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Stará parta z Pána prstenů se vrací, v novém filmu bude lovit Gluma

9. května 2024  19:07

Tým scénáristů známých pro trilogie Pán prstenů a Hobit ve složení Fran Walshová, Philippy...

Cirkus je o soudržnosti. Naučil mě být týmový hráč, říká tanečník Bubeníček

17. května 2024

Premium Pochází z cirkusové rodiny, měl být akrobatem jako jeho rodiče, ale kolem jedenáctého roku se vydal...

VIDEO: Bohdalová dojala Lucernu. Na premiéře Svaté oslavila 87 let kariéry

17. května 2024  12:48

V neděli Česká televize uvede nový film s Jiřinou Bohdalovou v hlavní roli Svatá. Zvaní už jej však...

RECENZE: Tvrdě i něžně. Třetí album Billie Eilish podtrhuje její výjimečnost a autenticitu

17. května 2024  12:30

Bývá-li třetí deska ustanovující, pak v případě Hit Me Hard And Soft můžeme s čistým svědomím...

RECENZE: Matnému filmu o Amy Winehouse by mnohem víc slušela televizní obrazovka

17. května 2024

Zpěvačka s uhrančivým hlasem, smutnýma hlubokýma očima a pohnutým osudem Amy Winehouse ožívá na...

Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA
Rozdáváme batolecí mléko ZDARMA

Na cestě mateřstvím se potkáváme s různými výzvami. V případě výživy našich nejmenších představuje kojení ten nejlepší základ. Pokud však kojení...

Bohužel nám to nevyšlo, oznámili manželé Pagáčovi rozchod po šesti letech

Herečka Patricie Pagáčová (35) a dramaturg Tibor Pagáč (32) se rozešli po pěti letech manželství. Žádost o rozvod zatím...

Eurovizi vyhrál nebinární Švýcar Nemo. Nizozemce vyloučili za „výhružný pohyb“

Ve švédském Malmö rozhodli o vítězi letošní Eurovize. Stal se jím švýcarský nebinární zpěvák Nemo. Soutěž doprovázely...

Moderátorka Petra Křivková-Svoboda přišla při tragické nehodě o manžela

Moderátorka poledních zpráv televize Nova Petra Křivková-Svoboda (41) v neděli ztratila svého manžela Ondřeje Křivku...

Zemřel Vlastimil Harapes. Baletní mistr Národního divadla i českých filmů

Ve věku 77 let zemřel tanečník a herec Vlastimil Harapes. Dlouhá léta byl sólistou baletu Národního divadla. Zahrál si...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...