Malíř Patrik Hábl | foto: Martin Staněk

Patrik Hábl uspěl v aukci Sotheby's. Kam jeho obraz zamíří, se nedozví

  • 6
Patrik Hábl se jako jediný český žijící malíř podruhé dostal do výběru prestižního aukčního domu Sotheby's. Jeho iniciační dílo Blue Landscapes se v internetové dražbě po napínavém finálním boji prodalo za 6 875 liber, tedy necelých 213 tisíc korun. Původní odhad byl až o 4 875 liber nižší.

„Být zařazen do výběru Contemporary Art London je pro mne velká pocta i příležitost. Ocitnout se mezi takovými jmény jako je Keith Haring, Martin Kippenberger, Gerhard Richter, Antony Gormley nebo Eberhard Havekost se člověku nepřihodí ani ve snu. Výsledek aukce považuji za velký úspěch, nejenom počtem příhozů i dražitelů, kteří o něj ve výsledku svedli velký boj, ale i tím, že mne Sotheby's chce znovu zařadit do aukce již v létě,“ komentuje umělec.

Obraz Blue Landscapes označuje za svou srdeční záležitost. „Byl jeden z prvních, kde jsem pro sebe objevil malířskou techniku, ale zároveň dostal pohyb do krajiny. Motivem Modré krajiny (název obrazu v češtině, pozn. red.) je hora v dešti. Pro Asiaty je hora něčím posvátným, určitým středobodem vesmíru. Obraz vznikl přímou inspirací z asijských cest. Hora pro mne dlouhodobě představuje místo nejenom fyzického setkání s přírodními živly, ale i touhu po dosažení jejího vrcholu, jehož průběh je často důležitější než cíl samotný,“ vysvětluje.

Když se Háblovo dílo stává součástí veřejné sbírky, má podle něj logicky velkou výhodu v tom, že si jej prohlédne větší publikum. „Pokud se navíc dostane do nějakého zajímavého vztahu či kontextu s jiným muzejním exponátem, jsem nejradši. Těší mě dialog starého a nového,“ odhaluje. Za kým a kam obraz z aukce zamíří, se Patrik Hábl nedozví, tuto informaci si aukční dům nechává pro sebe. Pro něj samotného je velmi důležité, aby si divák k obrazu hlavně vytvořil vztah. „Jsou sběratelé, kteří jsou takzvaní srdcaři, ti mi posílají fotografie obrazu z různých denních světelných situací. Další typ sběratelů dílo vnímá jako komoditu, přestože jsou také fajnšmekry.  Třetí typ sběratelů pak obraz dnes koupí a zítra prodá, těm se snažím vyhýbat,“ říká.

Kvůli koronavirovým opatřením musel Hábl zrušit tři výstavy i další plánované projekty. Umělci však mají výhodu v tom, že jsou většinu života někde zavření a dokážou v tichosti sami tvořit, říká. „S manželkou jsme se rozhodli, když nám zavřeli školku, že naši dceru alespoň připravíme do první třídy. Začali jsme dopoledne já a odpoledne ona s dcerou probírat abecedu, sčítání, odečítání, angličtinu, hudební nástroje a jiné dovednosti. Docela nás překvapilo, že za čtrnáct dnů nás dcera svým vstřebáváním a zájmem o učivo drezíruje a vyžaduje těžší a náročnější úkoly i během víkendů,“ vyjadřuje s údivem.

Díla Patrika Hábla za jeho kariéru zavítala do výstavních prostor po celém světě včetně Itálie, Japonska nebo USA. Vystavuje samostatně i skupinově, celkově má za sebou přes sedmdesát expozic. Na letošek byla mimo jiné plánována výtvarná intervence Háblových obrazů do Diecézního muzea v Litoměřicích nebo 21 metrů vysoká instalace pro Krajskou galerii výtvarného umění ve Zlíně. Loni uvedl úspěšnou výstavu v Galerii Villa Pellé v Praze.