Výstavu symbolicky otevírá právě Portrét Karla Čapka (1907), dlouho považovaný za dílo jiného autora. Vymyká se žánrově i názvem. Josef Čapek obvykle pojmenovával své obrazy obecně. Zachovával tím diskrétní úctu a dával tak dílům nadhled a přesah.
Výstavě Tajomstvá obrazov, jež trvá do 21. června, dominuje olej Námořník (1913) a umělcův sen o moři se pak promítá celou expozicí. V sedmi komnatách se představuje Čapek v plné tvůrčí šíři. K vrcholům výstavy patří druhá komnata nazvaná Kouzla s tvary, kombinující razantnější malby se subtilními kresbami.
Promyšlený výběr děl
Komplexnost sociálních motivů dává naplno vyznít Čapkovu humanismu, malířskou zkratkou dodává autor hrdou důstojnost i žebračce. Obraz Poutníka (1922) je naopak jediným uvedeným dílem, kde Čapek – na úkor zpronevěry zjednodušujícím liniím – pracuje netradičně i s detailem.
Pozoruhodný je i oddíl z třicátých let 20. století, kdy Čapek žil na Oravě. Přináší nejen slovenský duch, ale i venkovskou inspiraci, pokračující v dílech s dětskou tematikou. Závěrem spatří návštěvník výstavy kočičku i pejska na originálních ilustracích, které jsou ovšem paradoxně majetkem slovenské galerie.
Galerie města Bratislavy, jež získala Čapkova díla nejen od třinácti jiných institucí, ale i ze soukromých sbírek, zaslouží poklonu. Hlavní devízou bratislavské výstavy je promyšlený a žánrově i vývojově komplexní výběr Čapkových výtvarných děl. Vysoko je třeba hodnotit i hravý dětský katalog Daniely Čarné s interaktivním internetovým kvízem pro nejmladší návštěvníky.
Hodnocení MF DNES: 90 %