Otakar Kubín - Simiane

Otakar Kubín - Simiane | foto: Galerie moderního umění v Hradci Králové

Harmonické krajiny Otakara Kubína

Výstava Otakar Kubín - Coubine v Galerii moderního umění v Hradci Králové je součástí programového cyklu Moderní česká krajinomalba, v jehož rámci galerie představuje nejvýznamnější osobnosti české krajinomalby 20. století.

Prvním v řadě byl Antonín Slavíček, nyní se můžeme ohlédnout za tvorbou dalšího představitele tohoto žánru a zároveň významného člena expresionistické skupiny Osma.

Otakar Kubín (1883-1969) se s setkal s budoucími členy Osmy a Emilem Fillou či Bedřichem Feiglem v ateliéru Františka Thieleho na Akademii výtvarných umění v letech 1903-1904 a účastnil se první výstavy tohoto uskupení v roce 1907.

V té době překonal impresionistickou náladotvornost a základní impulz k následující tvorbě hledal v syntéze van Gogha s Gauguinem. Další směřování skupiny ke kubismu se Kubína dotklo v silně individuálních formách. Nešlo mu o analýzu předmětu, ale o záhadnou kubizující deformaci.

Od roku 1911 žil Kubín v Paříži (ve Francii se začal psát Coubine). Jako jediný z české avantgardy vystavoval společně Picassem, Braquem Derainem na výstavě Kárový spodek v Moskvě v roce 1913. O rok později měl samostatnou výstavu v proslulé galerii Der Sturm v Berlíně.

Po první světové válce se Kubín definitivně vzdal všech výtvarných manifestací předválečného umění a pod vlivem renesance se obrátil k novoklasicismu.

Novoklasicistní vrstva Kubínova umění dominuje i hradecké výstavě, která se zaměřuje na francouzské krajiny z 30. let. Expozice umístěná v jediném prostoru v prvním patře je zcela komorní. Tento fakt jí však nijak neubírá na dojmu spíše meditativního rázu.

Kubínovy krajiny z Provence (Provensálská krajina, kolem 1936) a z okolí Simiane (Krajina v Simiane, 1935; Kaplička v Simiane, 1935) se halí do modrostříbrného světla jižní Francie, barev zlatých okrů, levandule a mandlovníků (Kvetoucí mandlovník, 1938).

Obrazům nevládne moře, ale tiché kopce, stromy a typické jihofrancouzské kamenné domy. Z Kubínovy tvorby do začátku 20. let se dochovalo jen velmi málo, přesto jsou v samém středu instalace dva obrazy "goghovského" stylu (Žena v řepě, 1906-1910; Pískaři, 1908).

V kontrastu s klidnými krajinami období po první světové válce však působí vytrženě. Na této výstavě se podařilo soustředit poměrně zajímavou kolekci Kubínových krajin, vytvářejících zvláštní pocit harmonie. Zapůjčeny byly z předních českých veřejných sbírek.

Otakar Kubín - Coubine
Galerie moderního umění, Velké náměstí 139/140, Hradec Králové. Výstava trvá do 31. srpna, www.galeriehk.cz.
Hodnocení: 70%