Mimořádnou triádu nových výstav Domu umění včera doplnil projekt Black Box Recorder, který představuje videoart dvanácti britských umělců. Vedle reprezentantů ostrovního království patřila třetí vernisáž Magdaleně Jetelové a jejímu fotografickému projektu Atlanic Wall.
Zamlklý Billingham, který včera prchal před novináři i objektivy, přivezl do Brna dva dnes už mezinárodně uznávané fotografické cykly: Rodinné fotografie (1990-1996) a Krajiny (1992-1997). Snímky doplňuje videofilm Liz smoking z předloňského roku. "Jde o jeho dosud nejsoubornější výstavu, která z Brna poputuje do New Yorku," řekl Jonathan Watkins z Ikon Gallery v Birminghamu, kde kolekce zažila premiéru.
Billingham fotografoval chudé, bezmála asociální prostředí vlastní rodiny už od počátku devadesátých let. Obtloustlá potetovaná matka, věčně opilý otec Ray či nedospělý bratr s vlastním dítětem - všichni v kulisách laciného bytu - jsou hlavními "hrdiny" Billinghamových fotografií. "Často otřesné scény ovšem posouvá do humánní roviny života s velkým Ž," poznamenal ředitel Domu umění a kurátor výstavy Pavel Liška.
"Jsou to už jen kompozice a vzpomínky," komentuje lakonicky Billingham otázku na umělecký výprodej rodinné intimity. Právě s "rodinnou" fotografickou knihou s názvem Ray's Laugh Billingham zaznamenal v roce 1996 mimořádný úspěch.
Billinghamovy krajiny představují vylidněná zátiší a mrtvou přírodu předměstských aglomerací. "Vyjadřují spíše smutek a beznaděj. Okna a dveře domů jsou zavřená, dětská hřiště opuštěná a stíny jsou tady dlouhé," říká Pavel Liška. I galerista Jonathan Watkins tvrdí, že ústředním Billinghamovým tématem je plynutí času a z něj pramenící melancholie.
Richard Billingham v brněnském Domě umění |
Richard Billingham na výstavě Black Box Recorder |
Richard Billingham |
Objekt z výstavy Black Box Recorder |
Objekt z výstavy Black Box Recorder |