Sára Saudková | foto: Jan Zatorsky, MAFRA

RECENZE: Kriminálky Sáry Saudkové nejsou pro každého, dokazuje Ticho

  • 4
Hodně syrové, živočišné, někdy až příliš, ale bezesporu smělé a chytře vystavěné i přes pár nevěřícných momentů. Na rovinu, kriminálky Sáry Saudkové nejsou pro každého. Včetně novinky nazvané Ticho.

Je to svébytný koktejl se silnou příchutí nostalgické atmosféry Hříšných lidí města pražského, špetky zvrhlosti postav Larssonova Milénia a surového expresionismu a la Charles Bukowski, obohacený o kapku nečekané erotické poetiky. To, co jednoho čtenáře může pobuřovat, urážet a odrazovat, může druhý naopak ocenit i jako lehkou nadsázku a parodii. Ať už to tak bylo zamýšleno, nebo ne.

Podobné pocity vyvolávají pro Saudkovou již charakteristická množství přirovnání typu „zavřela se v kanceláři jako promrzlý turista do spacáku, vlezlé otazníky lezly po ní jak hladová klíšťata a hledaly, kam se zakousnout“ nebo „sukně byla severem jejich magnetické střelky, ukryté ve spodkách“. Některá skutečně baví svou břitkostí a nápaditostí, jiná mají žel blízko ke klišé.

V knize Ticho dává autorka opět prostor své protagonistce Oldřišce s hodností majora a její mordpartě. U vyšetřovatelky je potřeba se zastavit. Je dámskou verzí všech prvoplánově drsných kapitánů a sveřepých detektivů, kteří mezi cigaretou, půllitrem a fyzickou relaxací v náruči žen řeší záhady na počkání. 

Ona je jako oni: „Pěkná ženská oděná v nepochopitelně mužské povaze.“ Představuje prototyp respektované emancipace v čistě pánském prostředí. Ale dovolí jim „chovat se jako chlap, který se nezakuckává ohledy s feminismem“. I když svým projevem popírá veškeré představy o femme fatale, všichni by s ní chtěli spát (což už je, přiznejme si, trochu nuda).

Ticho

65 %

Sára Saudková

Kalibr, 464 stran, 2020

Ačkoli případ z pražské periferie byl uzavřen v prvním perverzně kriminálním románu Déšť, temná strana Prahy přináší další. Respektive dva. Saudková bere na procházku mezi putyky i do nablýskaných vil vyšší třídy a předkládá nepěknou vizi jejích obyvatel překračujících nejedno z desatera přikázání, kde ovšem „nesesmilníš“ hraje absolutní prim.

Příběh je vystaven v několika rovinách včetně retrospekcí, které se postupně propojují a vyjasňují. Nechybí ovšem záludné matení a odvádění ze stopy pomocí stylizace a jazyka, a přestože tak nějak „tušíte“, neochudíte se ani o okamžik překvapení.

Kniha má svižné tempo i spád a byť se občas trochu zamotává do množství postav na scéně, jednoznačně splňuje všechna kritéria napínavé detektivky, kterou lze dočíst na první dobu.