Slavné nápoje, vánoční televizní programy nebo zapomenuté tváře připomínají publikace Retro Vánoce, Retro Idoly, Retro Lahůdky a Retro Hračky. Doplňují je ročenky nazvané Byl to náš rok z let 1972, 1973, 1977, 1978, 1982 a 1983.
"Jde o průvodce událostmi, hitparádami, sportovními výsledky i módou jednotlivých let. Obsahují množství dobových fotografií a obrázků. A také idoly, hračky, design a trendy, které provázely lidi střední generace dětstvím a dospíváním. Součástí každé knížky je DVD s filmovou kronikou a dobovými reklamami," uvedla Eva Laštovičková z vydavatelství Popron.
Kdy se objevil Děda Mráz
Například milovníkům gastronomie je určena publikace Retro Lahůdky, průvodce sedmdesátými a osmdesátými lety, který připomene více než stovku laskomin, nápojů a receptů i zajímavé příběhy mnoha zmizelých značek čokolád, bonbonů, žvýkaček a cukrovinek. Nechybí slavné bufety, restaurace a jídelny, oblíbené druhy cigaret a alkoholu, zajímavosti o pivu a hospodách, rarity mezi víny a limonádami ani jídelní lístky, ceníky potravin a inzeráty.
Retro hračky |
"V publikaci Retro Vánoce se třeba lze dočíst i to, proč se objevil Děda Mráz a kdy se k nám opět mohl oficiálně vrátit Ježíšek. Retro Lahůdky zase popisují, jak přišly oblíbené cigarety Petra ke svému jménu a jak vypadalo velké zdražení piva v roce 1984," podotkla Laštovičková.
Retro je teď v módě. Silné populační ročníky přicházejí do pamětnických let a v umění i obchodě se využívá jejich sentimentu a nostalgie. Například od roku 2008 se v České televizi objevuje magazín Retro, který mapuje design a trendy v Československu po roce 1948. "Spousta lidí má náš pořad rádo právě proto, že si v něm připomínají věci, které zažívali v dětství a mládí a se kterými se třeba od té doby nesetkali," sdělila moderátorka pořadu Retro Martina Vrbová.
Milovníci retro designu shánějí originální zboží na internetu nebo v bazarech. V Praze byl nedávno otevřen nový showroom, kde zájemci najdou pod jednou střechou dobový nábytek, lustry i doplňky.
Šťastné i smutnější okamžiky dětství minulých generací představila letos například výstava Retro hračky v Třešti na Jihlavsku.
S módní retro vlnou dříve oblíbených výrobků podle výrobců částečně souvisí nárůst obliby točených limonád v Česku. Jedničkou mezi točenými limonádami je Kofola, oblibu zpět získává také dříve velmi rozšířená malinovka, ale také další druhy.
Podle módní historičky Jany Máchalové jsou nostalgie vzdychající po minulosti a únik do idealizované budoucnosti stěžejními náměty současných trendů.