A to především díky formální rozmanitosti knihy, která mísí esej, povídky, vzpomínky, korespondenci i scénář bez příběhu. Každý si tak pravděpodobně přijde na své, pokud zrovna netrpí lehkým literárním autismem a dokáže se smířit s odlišným literárním i grafickým zpracováním jednotlivých kapitol.
Za tím včetně ilustrací stojí absolventka plzeňské Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Julie Čermáková, která už doprovázela knihu Pátá bohyně zpěvačky Patricie Fuxové nebo iPohádku influencera Karla Kováře.
Fascinace životem dobrodruha Jana Eskymo Welzla provází Krobota celý život, logicky tak obdivem k českému náčelníkovi Eskymáků knihu otevírá. Popisuje předešlé umělecké snahy co nejzdařileji zachytit osud rodáka ze Zábřehu, mezi řádky přesto prorůstá drobný plevel nespokojenosti značící, že zcela v hrsti režisér ještě Welzla nemá.
Jednou a možná ne za dlouhou dobu však třeba mít bude. Pokud to tedy vůbec lze. V hlavě má totiž animovaný film, který by vznikl podle již hotového scénáře Marka Epsteina.
Jako filmová povídka by se však na plátně vyjímala i následující kapitola, ve které se mladý Krobot navzdory všudypřítomné nepřízni vydává krajinou Svobodné republiky Kralický Sněžník (na mapě nehledejte) za přáteli na večírek. A popisuje to tak věrohodně, že tu vůni lesa po bouři, víno s lunchmeatem, ranní sucho v ústech i mlhu u potoka cítí čtenář sám.
NečístMiroslav Krobot Bizbooks, 2020, 264 stran |
Krobot píše, že herci disponují nadáním, které jim dává svůdné a současně nebezpečné privilegium manipulace s diváky. „Bývá pravidlem, že ti nejlepší toho nezneužívají. Nepředvádějí se a svůj výkon podřizují celku,“ míní. Je milé, že se takového pravidla držel sám i při sestavování Nečíst. Ač nemusel.
Korespondenční polemika s Meryl Streepovou o herectví, vzpomínky na normalizační léta u divadla i hořkosladký životopis vlastní maminky pak působí o to autentičtěji. Kniha vyšla v nakladatelství Bizbooks.