Soutěžit o nová alba Alanis Morissetteové, singly a trička můžete ZDE |
„Všechno, co skutečně chci, je nějakej komfort, způsob, jak si uvolnit ruce, všechno, co skutečně chci, je nějaká spravedlnost,“ vztekala se Morissetteová v písni All I Really Want. To bylo léto 1995. Oprsklé rodačce z Ottawy bylo dvacet a v kapse měla nahrávací smlouvu s Madonninou firmou Maverick. Dnes si Morissetteová nemůže ztěžovat - dosud prodala čtyřicet milionů alb. Když seděla se svou šéfkou Madonnou, aby dojednala start nového titulu Under Rug Swept, mohla si diktovat podmínky.
Podobně jako Madonna vzala i Morissetteová maximum věcí pod svou kontrolu: „Skládání mě posiluje. Písně mě často inspirují k tomu, abych se v normálním životě chovala s větší odvahou. Kromě komponování beru také ostatní věci jako větší výzvu.“
Do studia šla s třiceti novými písněmi, jež pojala jako terapii. Pozoruje se v pozitivních i záporných vlastnostech, chrlí na posluchače své citové problémy i názory. „Všechno osobní je zároveň politické, společenské, celosvětové. I mikroskopické problémy, například ve vztahu mezi dvěma lidmi, mohou být ty samé konflikty, které dřímají v pozadí globálních válek a sociálního nepokoje. Věřím, že vše podstatné leží v našich nejbezprostřednějších vztazích,“ tvrdí zpěvačka, která jednu z písní lennonovsky nazvala Utopia.
V hitovce Hands Clean se vtělila do pocitů muže i ženy, aby prozkoumala jejich vztah. „Líbí se mi představa, že on ke mně promlouvá z minulosti, zatímco já odpovídám z přítomnosti,“ vysvětlila.
Hudebně těžila z obou předchozích alb. Z bestselleru Jagged Little Pill si vzala živočišnou energii někdejší „drzé protivy“ a prchavější deska Supposed Former Infatuation Junkie ji inspirovala elektronicky upraveným zvukem. Tím nové písně dostaly potřebné barvy: jsou zapuštěny v zažitém rockovém písničkářství a oblečeny v lehce moderním střihu. Navíc odpočatá zpěvačka napsala aspoň pět výrazně melodických písní, které obstojí i „nahé“ - při večírkovém hraní na kytaru.
Jistotou Alanis Morissetteové je folkrockové cítění, které vychází z americké tradice, originalitou pak její hlas. Je v něm nahromaděná a zadržovaná emotivnost, která dává zpěvu napětí. Posluchač čeká, kdy se valník citů utrhne, ale ono to stále nepřichází; ani v takřka hardrockové písni A Man nebo v naléhavé skladbě You Owe Me Nothing In Return. V rychlých peckách 21 Things I Want In A Lover nebo Narcissus se zajíkavý, odsekávaný vokál zabodává do uší jako desítky malých jehliček. Účinek zpěvu i emocí zesilují naostřené kytary, pod kterými jede moderní pružná rytmika, posílená excelentními hosty-baskytaristy; například Fleou z kalifornských Red Hot Chili Peppers či Meshell Ndegeocellovou, osobností, která vydává výtečná sólová alba.
Alanis Morissetteová se na nové desce chová jako stálice; nevytyčuje nové hranice hudby, ale postupuje za prvním sledem vizionářů. V pragmatické sázce na jistotu trochu zklamala, ale i tak posluchačům do uší nasypala hrst písničkářských perel.
Alanis Morissette - obal alba Under Rug Swept. |
Zpěvačka Alanis Morissette. |
Kanadská písničkářka Alanis Morissettová. |