Letošní ročník Blues Alive byl nejbohatší ve své dosavadní historii na zahraniční hosty, mezi nimiž byla řada světových hvězd tohoto žánru. Tomu odpovídal i divácký zájem: závěrečný večer přehlídky s hlavní hvězdou Johnnym Winterem byl beznadějně vyprodán dlouho dopředu, vysoce nadstandardní zájem byl i o všechny další akce v rámci festivalu.
První tóny Blues Alive zazněly ve čtvrtek v podvečer v podání oblíbené a velmi originální slovenské kapely ZVA 12-28 Band.
Opavskou skupinu Ladě zatím bohužel zná málokdo, jejich svérázný "jam session Toma Waitse s Billem Frisellem", jak hudbu kapely popisuje kritika, si ale zaslouží velkou pozornost.
Nejuznávanější český hráč na foukací harmoniku Ondřej Konrád si nejen zahrál se svou kapelou Gumbo, ale oslavil přímo na pódiu také své šedesáté narozeniny.
Polská kapela Boogie Boys si získala na Blues alive velmi dobrou pověst vystoupeními v minulých letech. A této pověsti nezůstala nic dlužna ani letos.
Návštěvníky pátečního hlavního večerního koncertu v šumperském Domě kultury vítali ve foyer jedni z vítězů jarní vyhledávací soutěže Blues Aperitiv, česko-americká bluesrocková parta Louisiana Alley.
Britského zpěváka Pata Fulgoniho sice doprovodil český band kytaristy Lukáše Martinka, v několika skladbách se k němu ovšem připojil fenomenální americký kytarista Gary Lucas, který předtím koncertoval v samostatném bloku v šumperském Klášterním kostele.
Harmonikář Johnny Mars byl vůbec prvním Afroameričanem, který v historii Blues Alive stanul na šumperském pódiu - bylo to na III. ročníku v roce 1998. Letos se na stejné pódium vrátil v doprovodu amerického kolegy, kytaristy Michaela Roache.
Americký kytarista Corey Harris je jednou z nejvýznamnějších stálic současného blues. Neúnavný experimentátor se zcela výjimečně na přání dramaturgie posluchačům představil v poloze, se kterou v 90. letech začínal: s repertoárem, vystavěným především z akustického Delta blues.
Skupina NO Blues, ve které vedle sebe působí Nizozemci, Palestinec, Američan a Afričan, je proslulá originálním mícháním blues s arabskou lidovou hudbou. Jejím instrumentálním středobodem je virtuoz na arabskou loutnu oud Haytham Safia.
Kořením každého správného bluesmanského setkání je společný jam session. Ten v noci z pátku na sobotu přivedl na improvizované pódium v jedné ze šumperských restaurací i hlavní hvězdy večerního koncertu. Kromě Garyho Lucase a Johnnyho Marse si společně s českými hudebníky zahráli i Corey Harris a Michael Roach.
Sobotní odpoledne tradičně na Blues Alive patří částečně odlišným žánrům. Letos dramaturgie zapátrala mezi současnými písničkářkami. Jejich blok odstartovala Jana Šteflíčková, jejíž písničky jsou bluesovému stylu i pocitu asi nejbližší.
Křehké písničky Žofie Kabelkové kupodivu fungovaly i v tak velkém prostoru, jakým sál Domu kultury s obřími křišťálovými lustry je.
Terezie Palková patří na současné písničkářské scéně k postavám, vzbuzujícím nejširší spektrum reakcí. V Šumperku ty pozitivní jednoznačně převládaly.
Martina Trchová jako jediná toho odpoledne vystoupila, obklopena dalšími muzikanty.
Zahájit sobotní finálový večer Blues Alive připadlo dalším vítězům Blues Aperitivu, slovenským Kŕdeľ divých Adamov.
Rakouská kapela The Roosevelt Houserockers byla rozhodně jedním z nejsyrovějších a nejdivočejších účinkujících letošního ročníku.
Americkou zpěvačku Juwanu Jenkins obklopila přímo pro účely festivalu sestavená kapela předních pražských bluesových hudebníků The Mojo Band.
Američtí The California Honeydrops předvedli blues několika tváří, od jazzového po pouliční. Není divu: do dnešní pozice světově uznávané naděje se kapela propracovala z vyhrávání na zastávkách metra.
Britský písničkář a famózní kytarista Justin Lavash sice žije v Čechách, pro řadu návštěvníků bylo ale jeho vystoupení evidentně zjevením.
Vrchol večera obstarala asi největší hvězda, která v patnáctileté historii Blues Alive na festivalu hrála, živá legenda texaského blues Johnny Winter.
Už řadu let k Blues Alive neodmyslitelně patří koncert v nedaleké věznici Mírov. Letos v této "bluesové konzervatoři", jak bývá občas kriminálům všech druhů přezdíváno, "vyučoval" Justin Lavash...
...a místní vězeňská kapela Mírov Boys byla svědomitými žáky.