Garbage: Dokonalý obraz naší doby

Díky Butchi Vigovi, který patřil k nejmódnějším producentům první poloviny devadesátých let a podílel se na deskách takových kapel jako Nirvana, Sonic Youth nebo Smashing Pumpkins, se na kapelu Garbage od prvního alba z roku 1995 lepí značka akademické kapely, která si umí hrát s detaily, ale celek jí vždycky utíká. S právě vydanou deskou Beautiful Garbage předsudky částečně mizí.

Na novince zůstává všechno, co kapela měla - brilantní zvuk, výrazný, byť monotónní zpěv Shirley Mansonové, profesorská přesnost a čitelnost kompozic, ale poprvé se tu setkáváme s jasným, konzistentním názorem, z něhož nevybočuje ani pomalá Drive You Home nebo do světa teenagerovského popu přelomu šedesátých a sedmdesátých let se vracející Cherry Lips. Přes vycizelovaný ostrý zvuk kytar přestali být Garbage běžnou kytarovou kapelou a nabízejí vyvážený koktejl klasického rocku, lounge music, trip hopu a elektronické hudby.

Nejsou vš

Garbage - Beautiful Garbage

CD, 53 minut, vydala firma BMG

ak příliš spontánní - jejich deska představuje spíš kontrolovanou divokost. Může me je označit za syntetické, umělé nebo chemické. I do jejich hudby se musí promítnout, že v našem civilizovaném světě jsou přírodní materiály na ústupu. Garbage nejsou jediní, kdo hledá způsob, jak tento fakt obejít. Nejde to. Co chybí na přirozenosti, musí proto nahradit studiová technologie. Tak dobrý zvuk mělo v poslední době jen málo desek.

Nic nového nebo originálního Garbage ani na svém třetím album nepřinášejí. Jen zhuštění různorodých módních trendů do funkčního eklektického celku, syntézy syntéz. Ale oč jsou méně novátory, o to více jsou aktuální. Možná ještě aktuálnější než U2, kteří v posledním desetiletí přistupují ke své tvorbě se stejnou strategií stylové syntézy. Dokonale odrážejí obraz doby, v níž chybí původní styl. Doby, jež toužebně a stále beznadějněji čeká na nové Beatles, kteří přijdou s něčím novým a svou jednoduchostí zametou všechnu překomplikovanost směrem do historie.

Garbage - Beautiful Garbage. Obal alba.