Neděle 29. března 2020, svátek má Taťána
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 29. března 2020 Taťána

RECENZE: Další výbuch v Národním. Neodvrátilo jej ani štěně Dášeňka

  17:58aktualizováno  17:58
Nedávno v Národním divadle vylétl do povětří Stalinův pomník, teď zase explodoval Krakatit. Teoreticky je zřejmé, proč Národní divadlo uvedlo tuto operu od Václava Kašlíka, jejíž předlohou byl román Karla Čapka. V konečném výsledku to ale není jasné vůbec.

Scéna z Kašlíkovy opery Krakatit v Národním divadle | foto: Hana Smejkalová

Kašlík byl významný český režisér a skladatel dvacátého století, od jehož narození v září uplyne sto let. To je ten teoretický důvod. Krakatit napsal začátkem šedesátých let pro televizi, jejíž (na tu dobu) nebývalé vizuální možnosti ho jistě musely inspirovat. Kromě dnes již poněkud naivního sci-fi příběhu o záhadné výbušnině, v němž nechybí zlí zbrojaři a anarchisté, je tu i „druhý plán“, milostná vzplanutí inženýra Prokopa nebo snad samotného Čapka. Kašlík navíc „mluví“ relativně atraktivním jazykem, v němž propojuje deklamační styl moderní vážné hudby s jazzovými i písňovými formami.

Václav Kašlík: Krakatit

Dirigent: Petr Kofroň

Režie: Alice Nellis

Scéna: Matěj Cibulka

Národní divadlo Praha, 2. premiéra 21. dubna 2017

Hodnocení­: 40 %

Proč by tedy bylo lepší Kašlíkův Krakatit neuvést? Protože je například velmi obtížné inscenovat operu, v níž se s filmovou rychlostí mění čas a prostředí. Režisérka Alice Nellis vsadila na projekce, respektive mappingy, z nichž některé jsou jistě působivé, třeba koník uhánějící po nahém ženské těle nebo polokoule měnící významy, ale je jich málo – člověk by čekal, že uvidí v podstatě nepřetržitou, ba divokou vizuální fantazii založenou na dnešních technických vymoženostech, která pomůže udržet pozornost diváka a trochu ho zorientuje. Jestli problém byl v nápadech nebo v technice, těžko říct.

Mezi občasnými záchvěvy vizuální fantazie se na jevišti odehrává vlastní děj, v němž se ale snad nemůže vyznat ani ten, kdo Čapkův román zná. Operní příběhy sice občas bývají zamotané, ale tedy přistupuje ještě charakter „televizní“ opery, na divadlo těžko přenositelný. Ostatně i roku 1966, kdy Národní divadlo operu uvedlo v jevištní podobě, odehrálo jen šest představení.

Hlavní pomůcka, činoherní prolog, který Alice Nellis napsala údajně na pokyn vedení Opery, totiž svou funkci neplní téměř vůbec, a Nellis jakožto odpovědná a bezesporu inteligentní divadelnice měla raději odmítnout něco takového stvořit. Divák se doví jen to, že Prokop je vlastně Čapek, který má neurotickou matku, tápe mezi Olgou Scheinpflugovou a Věrou Hrůzovou a nakonec se zhroutí. Děj opery to ale neosvětlí.

A když už činoherní prolog, měli ho aspoň zahrát činoherci. Mluva operních pěvců byla tak slabounká v doslovně zvukovém i přeneseně uměleckém významu, že to bylo až absurdní v porovnání s jedinou skutečnou herečkou, Zuzanou Kronerovou v roli Čapkovy matky.

Lepší by byla výstava

Svým způsobem jediná Kronerová měla na jevišti skutečný hlas, jakkoli nezpívala. I ten divák, který v roli Prokopa nezažil legendárního tenoristu Ivo Žídka, si totiž mohl domyslet, že Žídkův perfektně posazený hlas, jasné, plastické tvarování slov a práce s dynamikou, prostě vše, čím obohacoval jiné role, nemluvě o lidském charismatu, mohlo svým způsobem „táhnout“ i tuto moderní operu.

Fotogalerie

Když ale v nynější inscenaci zpívá stejnou roli tenorista Josef Moravec, je naproti tomu slyšet pouze násilně vytlačovaný zvuk, v němž nejde rozeznat nějakou souhlásku, nějaké slovo. Také ostatní zpěváci předvádějí jen neznělé, deklamačně nezřetelné a křečovité pěvecké kreace, což je smrtící pro každou operu a pro takovouto dvojnásob. Nejnepřirozenější huhlavé zvuky, nepatřící na profesionální jeviště, vycházely z hrdla Václava Sibery jakožto zástupce zbrojních závodů Carsona.

Je tedy dost praktických důvodů, proč Krakatit neuvádět, nestačí, že si to vymyslel šéf opery Petr Kofroň, který operu také secvičil. Na druhou premiéru ještě přišlo zvané publikum, ale jaká bude návštěvnost repríz, to je otázka. Moderní opery má samozřejmě Národní divadlo uvádět, od toho je dotovaná scéna, ale měly by to být perfektně domyšlené projekty, beroucí v potaz i diváckou atraktivitu. Ta je s výjimkou několika obrazů předložených Alicí Nellis a jejím týmem, případně živého psíka, jenž se projde po jevišti a nejspíš odkazuje na Dášeňku, mizivá. Václava Kašlíka je jistě správné připomenout, ale to už by bylo lepší výstava.

  • Nejčtenější

Na komplikace s COVID-19 zemřel Mark Blum, herec z Krokodýla Dundee

Newyorská scéna přišla o další osobnost. Filmový i divadelní herec Mark Blum zemřel na komplikace spojené s nemocí...

Zemřela country legenda Kenny Rogers. Jeho Ruby u nás proslavil Pavel Bobek

V pátek zemřel americký zpěvák, kytarista a fotograf Kenny Rogers. Ikoně country hudby a držiteli cen Grammy bylo 81...

PRVNÍ DOJMY: Do kina v pyžamu, nápoje s sebou. Premiéra v éře karantény

Kina jsou zavřená, přesto se snímek Malá lež dočkal slavnostní premiéry. V pěti sálech tří měst naráz, díky projektu...

Stream, spasitel zábavy za éry koronaviru. Ale co nastane po ní?

Když vy nemůžete za námi, my přijdeme k vám až do obýváku. Divadla, muzikanti, filmaři ustavili internet spasitelem...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

TELEVIZIONÁŘ: Zmlátil herecké hvězdy. Režisér lotr, či hrdina?

O italském westernu Kulka pro generála, který v neděli připomene ČT 2, se traduje historka, již si současní tvůrci...

Premium

Většině stačí kapky na kašel a vitaminy, říká primář, který vyléčil koronavirus

V Česku se vyléčili první čtyři pacienti z onemocnění COVID–19. Tři se léčili na infekčním oddělení ústecké Masarykovy...

Premium

Kvůli ‚maláčovské revoluci‘ nemáme finanční rezervy, míní exprezident Klaus

Česko v karanténě, omezený pohyb lidí, zavřené školy, obchody nebo hotely. A z toho plynoucí kolapsy podniků i celých...

Premium

Chtěli jsme devět dětí, ale pět nám stačí, říká vítězka Peče celá země

Vyhrála televizní soutěž Peče celá země. Tvrdí, že nerada soutěží, ale trumfla by kdekoho z nás. Jako máma tří dětí si...

  • Další z rubriky

Opatření proti pandemii nejvíce zasáhla hudbu, divadlo a tanec, říká průzkum

Největší dopad vládních opatření proti nemoci Covid-19 na českou nezávislou uměleckou scénu pocítila hudba, divadlo,...

Nevracej vstupenku, zachraň divadlo? Jen Národní vrací za dvacet milionů

Hned v prvních dnech nařízení vlády, který v podstatě zakázal veškerou divadelní produkci, se začala internetem šířit...

Maskérky a garderobiérky šijí v zavřených divadlech roušky pro nemocnice

I když většina z nich už téměř týden nehraje, snaží se některá divadla využít volný čas k pomoci s bojem proti...

Stárková a Albrecht mají Ceny divadelní kritiky, ceremoniál bude později

Ceny divadelní kritiky už znají vítěze pro loňský rok. Kvůli karanténě a bezpečnostním opatřením je pořadatelé...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz