Světoznámý scénograf Josef Svoboda

  11:19aktualizováno  11:19
Po delší těžké nemoci zemřel v Praze v pondělí večer ve věku nedožitých 82 let spoluzakladatel a umělecký šéf pražské Laterny magiky, profesor Josef Svoboda. Pracoval na více než sedmi stech scénografií v divadlech po celém světě. Nízkovoltové osvětlovací rampy, které vyvinul, se pod názvem "Svoboda" používají v divadlech po celém světě.

Více než dvacet let byl hlavním výtvarníkem a šéfem dílen Národního divadla v Praze. Je rovněž autorem polyvize a polydiaekranu.

Svoboda spolupracoval například s režiséry Alfrédem Radokem a Václavem Kašlíkem, od konce 50. let s Otomarem Krejčou. S ním vytvořil řadu inscenací jak na české první scéně, tak v Divadle za branou i v zahraničí. V roce 1973 se stal uměleckým šéfem Laterny magiky, jejímž je spoluautorem. Na jeho kontě je více než sedm set jevištních návrhů pro scény doma i v cizině.

Narodil se 10. května 1920 v Čáslavi a vyučil se truhlářem. Po válce vystudoval pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou a po působení v Opeře 5. května se stal jevištním výtvarníkem Národního divadla v Praze. V letech 1951 až 1973 byl šéfem výpravy české první scény. Dvě desetiletí zastával funkci generálního tajemníka Mezinárodní organizace scénografů a divadelních techniků.

Laterna magika získala pod Svobodovým vedením světovou proslulost. U zrodu tohoto "divadla zázraků" byl spolu s Alfrédem a Emilem Radokovými. Scéna přežila všechny módní směry a je mezinárodně srozumitelná. Profesor Svoboda se tak už nedočká výročí její nejúspěšnější inscenace Kouzelný cirkus, od jejíž premiéry uplyne 15. dubna 25 let. Po celou tu dobu neopustila repertoár a měla hodně přes pět tisíc repríz. Na šestadvaceti zájezdech jí tleskali i diváci čtrnácti zemí.

V roce 1961 obdržel hlavní cenu na Bienále v Sao Paolo. Z řady dalších ocenění je to pak například hodnost The Royal Designer z Londýna v roce 1989 a francouzská Légion d Honneur z roku 1993.

Prozatím poslední výstava Svobodových prací byla v roce 1994 v Centre Pompidou v Paříži a poté v roce 1995 u příležitosti pražského Quadrienale v Praze.

Ohlasy: Jak vzpomínáte na Josefa Svobodu?

Svoboda byl velký perfekcionista. Všechno dělal velmi přesně, dokonale a zároveň uměřeně. Skoro se někdy zdálo, že je s tou dokonalostí a uměřeností až chladný. Když jsme společně připravovali knihu, scházeli jsme se u něj v bytě. Vždycky připravil skoro až nelidsky dokonalý servis. Třeba jen oběd: všechno se podávalo v nejvyšší kvalitě, ale zároveň v rozumné míře, káva byla výborná, ale v uměřeně velkém šálku. Jídlo nechystal pro zábavu, nebo aby se u něj klábosilo, ale na posílení před prací. Jeho pracovitost byla pověstná - až šestnáct hodin denně. Jednou řekl: "Asi bych nemusel tolik pracovat, kdyby některé věci nebyly nesmyslně organizovány. Ale možná i tak bych potom pracoval stejně." Dovedl tak vyprávět, až mu padla hlava únavou na stůl. Ale pak se zase vzpamatoval a pokračoval. Jeho vyprávění bylo dokonalé - rovnou by se dalo tisknout.
Věra Ptáčková, teatroložka, autorka knihy Česká scénografie 20. století

Měl jsem to štěstí, že jsem studoval v ateliéru profesora Svobody, takže jsme se jeden čas vídali prakticky denně. Byl až neskutečně pracovitý, pořád tvořil, cestoval po světě, a přitom stíhal být s námi pořád v ateliéru. Na konci sedmdesátých let byl pro nás se svými zkušenostmi z předních zahraničních divadel oknem do světa. Byl velmi pilný, ale nebyl workoholik. Sama práce pro něj nebyla to hlavní: nejdůležitější bylo rozkrýt dramatický text a najít v něm nový pohled. A pak stejně jako já miloval technické hříčky a finesy - o tom jsme vedli nekonečné debaty.
Daniel Dvořák, scénograf a designovaný ředitel pražského Národního divadla

Josefa Svobodu jsem poznal ještě jako tanečník. Tančil jsem například ve slavném Kouzelném cirkusu. Byl to renesanční člověk: ovládal řemesla, architekturu, matematiku i výtvarné umění. Se scénou uměl čarovat. Zní to jako fráze, ale nebojím se říct, že byl génius. Přes to všechno zůstal normální. Uměl se zdravě rozčílit, ale nikdy nementoroval.
Václav Janeček, dramaturg Laterny magiky

                                                                                        MF DNES, kol



Josef Svoboda.

Scéna Josefa Svobody k Janáčkově opeře Z mrtvého domu, jež byla uvedena v berlínské opeře v roce 1981.

Scéna Josefa Svobody k inscenaci Kouzelný cirkus (Laterna Magika, 1977).

Scéna Josefa Svobody k inscenaci Kouzelný cirkus (Laterna Magika, 1977).

Scéna Josefa Svobody k inscenaci Kouzelný cirkus (Laterna Magika, 1977).

Scéna Josefa Svobody k Prodané nevěstě (Stuttgartské státní divadlo, 1990).

Scéna Josefa Svobody k Carmen (Goetheho divadlo v Brémách, 1965).

Scéna Josefa Svobody k Straussově Die Frau ohne Schatten (Velké divadlo, Ženeva, 1978).

Autoři: ,

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

VIDEO: Od Hitlera po Sheldona. Jak se Česko proslavilo nejen v seriálech

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku s českou a slovenskou vlajkou

Sheldon Cooper v seriálu Teorie velkého třesku opakovaně vytahuje reference k české historii. A zdaleka není sám. Stopy...

Další z rubriky

RECENZE: Playboy Galileo vrátil muzikálového diváka o patnáct let zpět

Janek Ledecký v titulní roli obnoveného muzikálu Galileo

Muzikál Galileo nabízí návrat do období vrcholné renesance. Ovšem nejen to, obnovená premiéra patnáct let starého díla...

Činoherák, Švanďák, Provázek. Kam noví šéfové nasměrují tradiční scény

Herec, režisér a moderátor Ondřej Sokol v pořadu iDNES.cz Rozstřel

Tři výrazné divadelní scény, tři noví umělečtí šéfové. Brněnská Husa na provázku, pražské Švandovo divadlo i Činoherní...

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém?
Tělocvik děti nebaví a pohybová gramotnost klesá. V čem je problém?

Studie Mezinárodní zdravotnické organizace potvrdila, že za posledních 13 let se počet sportujících dětí značně snížil. Až třetina se omlouvá z tělocviku, a dokonce i někteří rodiče ho považují za zbytečný předmět. Jak to změnit?

Najdete na iDNES.cz