J. A. Pitínský a Feng-Jün Song

J. A. Pitínský a Feng-Jün Song - Režisér J. A. Pitínský a čínská zpěvačka pekingské opery Feng-Jün Song na tiskové konferenci v pražském Divadle Archa. | foto: Stanislav Perkner, iDNES.cz

Pekingská opera se setká s barokem

Do smělého projektu se pustil v Divadle Archa respektovaný režisér Jan Antonín Pitínský. V představení Marné tázání nebes, které bude mít v pátek premiéru, spojil dva fascinující světy - jezuity s jejich barokním divadlem a čínskou pekingskou operu. Hra oživí zajímavou historickou etapu. Nedávno začalo osmnácté století a někteří čeští jezuité vyjíždějí na křesťanské misie do Číny. Neúspěšně. Dostanou se sice až k císaři, jenže tam také uvíznou ve vznešené izolaci.

"Podívali jsme se na téma jezuitů, protože si už málokdo uvědomuje, že kromě jedinců pálících knihy mezi nimi byli i lidé velmi vzdělaní," vysvětluje jeden z autorů scénáře Ondřej Hrab. Naráží na příslušníka Tovaryšstva Ježíšova Karla Slavíčka, z jehož dopisů z čínského putování se divadelní příběh skládá.

"Slavíček psal tehdy okolo roku 1730 hlavně o svých astronomických pozorováních a dalších antidivadelních věcech, takže jsme děj museli pečlivě vybírat," tvrdí Pitínský, který má k baroku velmi blízko ("zvlášť k lidovému," přiznává nadšeně).

Marné tázání nebes -
barokní čínérie

Divadlo Archa, Praha
28., 29., 30. září,
1., 2. října 2001
(vždy od 20:00)

Režie: J. A. Pitínský

Hlavní role: Feng-Jün Song

I čínské divadlo ho nedávno zcela uhranulo: "Herci tam tvrdě cvičí od tří let a podávají fantastické výkony." Pitínskému odborně pomáhá zpěvačka pekingské opery Feng-Jün Song, která se také představí v hlavní roli. "Vzhledem k nesmírně vysokému nároku kladenému na herce se u nás děti začínají učit opery již od ranného věku, protože musí ovládnout nejen zpěv a herectví, ale také recitaci, tanec, líčení a dokonce i bojové uměni," vysvětluje Feng-Jün Song. Sama se učila technice opery od osmi let a od roku 1985 spolupracuje s českými hudebníky.

Hlavní mužské role jezuity Slavíčka (z jehož dopisů vyšla půvabná kniha Listy z Číny) se ujal mladý operní zpěvák Martin Matoušek. Oddechl si že může hrát Evropana, a proto zpívat podle svého zvyku. "Ale moje kolegyně herečky mě překvapily, když se naučily odzpívat čínské árie. Vedení tónu je v nich totiž úplně jiné, než v klasickém zpěvu," vysvětluje.

V nezvyklé hře se vystřídají čtyři jazyky - vedle čínštiny a češtiny také latina a italština. Od klasických čínských představení se bude Marné tázání nebes lišit hlavně svou délkou. "V Číně jsem zažil divadla, která trvala celý den i déle," vzpomíná scénárista a ředitel divadla Hrab, "ale my jsem to zredukovali na snesitelnou hodinu a půl." Po páteční premiéře ovládne hra divadelní sál Archy i v následujících čtyřech večerech.

,