Nové Carmen chybí ruka divadelníka

aktualizováno 
Někdo sice může protestovat, ale pravda je ta, že nezáleží příliš na tom, zda Carmen v Bizetově opeře drží v ruce vějíř, deštník, nebo snad samopal. Rozhodující je, jak silný příběh se na jevišti odehrává.
Troška - Carmen

Troška - Carmen - CARMEN PODLE TROŠKY. Režisér chce svou inscenací slavné opery především pobavit. | foto: Státní opera

Pakliže se tedy režisér Zdeněk Troška před premiérou nové inscenace ve Státní opeře Praha otevřeně  přihlásil ke klasickému přístupu, nutno jeho volbu respektovat a výsledek posuzovat z jím vytyčeného úhlu pohledu.

Jenomže na to, aby bylo možno filmaře Trošku označit za českého Franka Zeffirelliho, chybí jeho práci ruka divadelníka. Inscenace totiž zoufale postrádá zručnost operního profesionála, který by jeviště jednoduše uvedl do chodu.

Jedna dávná zkušenost s Donem Carlosem v Národním divadle zjevně nestačí, aby Troška dokázal efektivně pracovat se sborem a se sólisty, a tak se přiřadil k tvůrcům, jako je David Radok, David Pountney nebo Jozef Bednárik.

Začíná to hned v úvodu: "Každý projde náměstím, přijde a zase odejde," zpívají zevlující vojáci na stráži. Čekali bychom - zvlášť v realistické klasické koncepci - podívanou na dav, na detailně vypracované pouliční hemžení, zkrátka pulzující
atmosféru španělského města, jak ji v Metropolitní opeře uměl - ovšemže ve větším jevištním i finančním měřítku - vykouzlit právě Zeffirelli. Ale co vidíme na jevišti Státní opery? Tři naaranžované taneční páry. To věru není obratně zrežírovaný dav.

Základním problémem inscenace je to, že připomíná spíše sled statických pěveckých čísel doprovázených ilustrativním tanečním křovím, které vyrůstá téměř v každé situaci, někdy vyloženě zbytečně (například při "kartové" árii Carmen), a pouze maskuje neschopnost navodit dramatické situace. Tady nepomůže ani točna, na níž je postavena stěna evokující býčí arénu. Když se totiž otáčí po x-té bez konkrétního významu, efekt se vytratí.

A herci kolem ní nevědí, co a jak hrát: představitel Dona Josého, mladý korejský tenorista Yikun Chung, není bez talentu, ale svými gesty se dostává na hranu nechtěné komiky. Strnulé, hlasově nijak okouzlující jsou výkony Ludmily Vernerové coby Micaely a Escamilla v podání Vladimira Chmela. Ještě tak představitelka titulní role Galia Ibragimova předvedla hlasově i herecky ucelenou a vyzrálou kreaci. Mezi ní a Josém však nic nejiskří, takže není jasné, proč dojde k vraždě ze žárlivosti. Francouzské dirigentce Claire Levacherové se rozsypala scéna v krčmě, jinak se snažila držet představení pohromadě. 

Turistickému publiku, a vůbec divákům nemajícím žádné srovnání a žádné nároky, se inscenace snad může zalíbit. Ale vzpomínky na Carmen, kterou v Národním divadle režíroval před pár lety Jozef Bednárik, jsou ještě živé: jeho práce sice měla některé vady na kráse, ale bylo to skvěle zorganizované divadlo sršící energií. Tomu se  Carmen ve Státní opeře nemůže rovnat.

Autoři: ,

Nejčtenější

Marvel ohlásil nové filmy. Thor bude žena, ukáže se Blade i Angelina Jolie

Herečka Natalie Portmanová na festivalu Comic-Con (21. 7. 2019)

Společnost Marvel oznámila novou várku filmů a seriálů. Do komiksového světa přilákala Angelinu Jolie, která se objeví...

Hudební kalendář 2019: Největší letní festivaly v Česku

Rock for People 2018

Festivalová sezona začala letos brzy. Po celé republice od května do září probíhají desítky hudebních přehlídek, které...

RECENZE: Rammstein zapálili i kočárek. Jen kdyby to mohl každý vidět

Rammstein 16. července 2019 v pražské Eden Areně

Skalní fanoušci Rammstein budou nejspíš přísahat, že jejich úterní koncert v pražském Edenu byl skvělý a ze svého...

KOMENTÁŘ: Mizerných dvě stě tisíc korun je dělí od nesmrtelnosti

Moderátor Marek Eben uvedl 29. června 2019 zrestaurovaný film Spalovač mrtvol...

Seznam je to úctyhodný a zároveň smutný. Úctyhodný, protože obsahuje jména našich velkých filmařských mistrů; smutný,...

Avengers se stali nejvýdělečnějším filmem všech dob. Překonali Avatara

Záběr ze snímku Avengers: Endgame

Americký snímek Avengers: Endgame, který završuje ságu z epického světa marvelovských superhrdinů, se v neděli stal...

Další z rubriky

RECENZE: Smrt a dívka. Hra o židovské malířce zapůsobí silou příběhu

Shaina Silver-Bairdová jako Charlotte Salomonová se svými malbami

Skladatel Aleš Březina se kromě filmové hudby asi nejvíc zapsal do povědomí operou o procesu s Miladou Horákovou „A...

Lístky, prosím. Diváci zakusí předvolební manipulaci s informacemi

Záběr z premiérového uvedení imerzivního kusu Pozvání v pražské Usedlosti...

Je lepší vyčkávat? Věřit v obrat? Zasáhnout? Takové otázky kladou návštěvníkům autoři novinky „Lístky, prosím“. Už ve...

RECENZE: Třeba se dívá s námi. Meda čiší energií, ale mohla být odvážnější

Záběr z představení Meda

Představení oslavující život Medy Mládkové zdobí Tatiana Vilhelmová (Dyková) i silné režijní nápady. Těch však mohlo...

Najdete na iDNES.cz