Nové Carmen chybí ruka divadelníka

aktualizováno 
Někdo sice může protestovat, ale pravda je ta, že nezáleží příliš na tom, zda Carmen v Bizetově opeře drží v ruce vějíř, deštník, nebo snad samopal. Rozhodující je, jak silný příběh se na jevišti odehrává.
Troška - Carmen

Troška - Carmen - CARMEN PODLE TROŠKY. Režisér chce svou inscenací slavné opery především pobavit. | foto: Státní opera

Pakliže se tedy režisér Zdeněk Troška před premiérou nové inscenace ve Státní opeře Praha otevřeně  přihlásil ke klasickému přístupu, nutno jeho volbu respektovat a výsledek posuzovat z jím vytyčeného úhlu pohledu.

Jenomže na to, aby bylo možno filmaře Trošku označit za českého Franka Zeffirelliho, chybí jeho práci ruka divadelníka. Inscenace totiž zoufale postrádá zručnost operního profesionála, který by jeviště jednoduše uvedl do chodu.

Jedna dávná zkušenost s Donem Carlosem v Národním divadle zjevně nestačí, aby Troška dokázal efektivně pracovat se sborem a se sólisty, a tak se přiřadil k tvůrcům, jako je David Radok, David Pountney nebo Jozef Bednárik.

Začíná to hned v úvodu: "Každý projde náměstím, přijde a zase odejde," zpívají zevlující vojáci na stráži. Čekali bychom - zvlášť v realistické klasické koncepci - podívanou na dav, na detailně vypracované pouliční hemžení, zkrátka pulzující
atmosféru španělského města, jak ji v Metropolitní opeře uměl - ovšemže ve větším jevištním i finančním měřítku - vykouzlit právě Zeffirelli. Ale co vidíme na jevišti Státní opery? Tři naaranžované taneční páry. To věru není obratně zrežírovaný dav.

Základním problémem inscenace je to, že připomíná spíše sled statických pěveckých čísel doprovázených ilustrativním tanečním křovím, které vyrůstá téměř v každé situaci, někdy vyloženě zbytečně (například při "kartové" árii Carmen), a pouze maskuje neschopnost navodit dramatické situace. Tady nepomůže ani točna, na níž je postavena stěna evokující býčí arénu. Když se totiž otáčí po x-té bez konkrétního významu, efekt se vytratí.

A herci kolem ní nevědí, co a jak hrát: představitel Dona Josého, mladý korejský tenorista Yikun Chung, není bez talentu, ale svými gesty se dostává na hranu nechtěné komiky. Strnulé, hlasově nijak okouzlující jsou výkony Ludmily Vernerové coby Micaely a Escamilla v podání Vladimira Chmela. Ještě tak představitelka titulní role Galia Ibragimova předvedla hlasově i herecky ucelenou a vyzrálou kreaci. Mezi ní a Josém však nic nejiskří, takže není jasné, proč dojde k vraždě ze žárlivosti. Francouzské dirigentce Claire Levacherové se rozsypala scéna v krčmě, jinak se snažila držet představení pohromadě. 

Turistickému publiku, a vůbec divákům nemajícím žádné srovnání a žádné nároky, se inscenace snad může zalíbit. Ale vzpomínky na Carmen, kterou v Národním divadle režíroval před pár lety Jozef Bednárik, jsou ještě živé: jeho práce sice měla některé vady na kráse, ale bylo to skvěle zorganizované divadlo sršící energií. Tomu se  Carmen ve Státní opeře nemůže rovnat.

Autoři: ,

Mohlo by vás zajímat

24. 2. se uskuteční 91. ročník předávání filmových cen v Los Angeles
23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. bude mít premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Boris Rösner mi radil, ať Ulici beru, vzpomíná Martin Hofmann z Mostu!

Martin Hofmann v seriálu Most! (2019)

Zatímco se všude mluví o seriálu Most!, sedáme si spolu v šatně pražského Divadla v Celetné. Před pěti minutami...

KOMENTÁŘ: Záhadná postava. Velice spokojený televizní divák

Ze seriálu Most!

Patří do rodiny nadpřirozených bytostí z novodobých pohádek. Na rozdíl od početné armády reptalů ho nikdy nikdo...

VIDEO: Poslední díl seriálu Most! posune vysílací čas. Kvůli vulgaritě

MOST!

Sedm dílů seriálu Most! se vysílalo hned po deváté večer, ale jeho osmá, závěrečná epizoda posune v pondělí 25. února...

RECENZE: Jaromír Hanzlík si napsal telenovelu Léto s gentlemanem

Trailer k filmu Léto s gentlemanem

Na svatého Valentýna utrpěla kina srážku s telenovelou. Kdyby v titulcích filmu stálo Rosamunde Pilcherová a běžel na...

RECENZE: Kéž by Černé vdovy měly víc rozumu. Anebo ztřeštěnosti

Propagační fotografie k seriálu Černé vdovy

Jitka Čvančarová, Jana Plodková a Lucia Siposová se v seriálu Černé vdovy zbaví manželů, ale nikoli policisty v podání...

Další z rubriky

Díky Ester cítím boj jedince proti společnosti silněji, říká Ledecký

Janek Ledecký v titulní roli obnoveného muzikálu Galileo

Patnáct let zkušeností dělí Janka Ledeckého od původního nastudování jeho vlastního muzikálu Galileo, který se nyní...

RECENZE: Neokouzlí. Slova Jáchyma Topola asi nebylo třeba ilustrovat

Záběr z představení Kouzelná země

Když se na naši první scénu poprvé jako autor dostává jeden z nejtalentovanějších spisovatelů posledních třiceti let,...

RECENZE: O strašlivém lobbingu za pesticidy hrají s vtipem a nadsázkou

Záběr z představení Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských...

Europe Connexion: Evaluace kvality a etiky v evropských veřejných zakázkách. Název novinky pražského Divadla Letí bude...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz