Záběr ze zkoušek divadelního projektu My se neznáme

Záběr ze zkoušek divadelního projektu My se neznáme | foto: Pomezí

My se neznáme? Divák hodiny stopuje herce a odkrývá tajemství jeho role

  • 0
Nezvyklé divadelní představení My se neznáme připravili tvůrci ze spolku Pomezí. Divák bude sám či ve dvojici sledovat jednoho herce, pomocí nahrávek, skrytých vzkazů i debat s ním se postupně odkrývá osud jeho postavy.

Budou to čtyři roky, co mladý divadelní spolek Pomezí zaujal stejnojmenným projektem, kterým osídlil jeden vybydlený dům na pražské Florenci. Tým okolo režisérů Lukáše Brychty či Štěpána Tretiaga zde od té doby stihl vytvořit kulturní centrum, kde dává šanci mladým umělcům. A spolu s nimi nadále zkoumá hranice a možnosti současného divadla.

Na jednu takovou mez se vydává i s aktuální novinkou My se neznáme, která má premiéru 15. srpna.

Třiapůlhodinový projekt se odehraje na několika místech v Praze, v ulicích, parcích, kavárnách a dalších zákoutích. Divák zde bude zcela sám sledovat jednoho z herců, vtělí se do jeho bratra či třeba kamaráda a bude postupně odkrývat jeho osud či tužby.

Dá se takový projekt ještě nazývat divadlem? „Jde stále o živé setkávání lidí, tedy diváků a herců. Součástí je i četba či poslech přiložených materiálů, ale představení je založené na potkávání postav,“ vysvětluje Lukáš Brychta.

„Divák si povídá, přemýšlí, poslouchá. Na začátku od nás dostane diář, který ho celým představením provede,“ popisuje průběh večera.

Celkem mají tvůrci k dispozici deset diváckých perspektiv, které během jednoho večera mohou projít tři diváci.

„Stanete se třeba bratrem nějaké z postav a diář vám prozradí, kam jít a kdy tam být. Takhle vás tři a půl hodiny vede městem,“ naznačuje režisér. Diváci se nemusí bát, že by museli vysloveně hrát nějakou roli, vybraná perspektiva jim pouze pomůže z určitého úhlu proniknout do života sledovaného. Tvůrci si dali v novince za cíl zmapovat životy dnešních třicátníků.

„Co chci se svým životem dělat, jak vstupovat do rodiny, zda mít děti, zda mám práci, která mi nese peníze nebo uznání, problematika osamostatnění ať už v rovině ideové či hodnotové,“ vypočítává režisér.

Vlastní aktivitou průběh představení divák úplně změnit nemůže. „Ale je velmi otevřené, jakým způsobem dojde k interakci s postavami. Většinou mají formu rozhovoru a herci jsou připraveni zodpovědět otázky, které by diváka mohly zajímat,“ pokračuje Brychta. Na co se herců ptát, naznačí neherecká zastavení, kde získají potřebné informace z uložených textů či poslechem nahrávek.

Tvůrci upozorňují, že diváci během večera nachodí tři až pět kilometrů, vlastní sluchátka výhodou. Představení lze absolvovat i v páru, bude připraven konkrétní počet vstupenek pro dvojice. Termíny jsou k dispozici až do 29. září.


Témata: režisér, Florenc