Pavla Beretová jako Maryša roku 2017

Pavla Beretová jako Maryša roku 2017 | foto: Martin Špelda

PRVNÍ DOJMY: Spodní prádlo a rychlovarná konvice Maryše v Národním neškodí

  • 5
Obavy, které mezi konzervativnějším publikem mohlo vzbudit moderní nastudování Maryši v Národním divadle, se nevyplnily. Národní klasika bratří Mrštíků neztratila v režijním podání Jana Mikuláška nic ze své důstojnosti a napětí.

Už záběry na Pavlu Beretovou ve spodním prádle či s rychlovarnou konvicí v ruce dávají věčným kritikům současného směru činohry Národního divadla další náboje. Moderní zasazení a (možná přeci jen trochu nadbytečné) divošské masky jsou zde však užity uměřeně se vší úctou k původnímu textu.

Asi nejvýraznější režisér současné generace Jan Mikulášek se totiž ve své premiéře v historické budově Národního divadla vrátil k čisté činohře. Ze své tvorby pro domovské Zábradlí si vzal to nejlepší, výmluvnými obrazy spolu se skvěle hrajícími herci poctivě buduje napětí směřující k finální tragédii. V Maryše stejně jako v každé notoricky známé klasice nejde o to, co se stane, ale jak to bude uděláno.

Nové nastudování, které je v historii Národního divadla už jedenácté, udržuje diváky se zatajeným dechem až do finálního momentu. Souvislé gradaci pomohl i dramaturgický tah vynechat přestávku, necelé dvě hodiny proletí stejně jak pára nad tou vtipně zakomponovanou konvicí.

Recenze vyjde v pondělní MF DNES.