Středa 26. ledna 2022, svátek má Zora
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Středa 26. ledna 2022 Zora

Horáčkův a Hapkův veršovaný Kudykam zasytí. Téměř k prasknutí

  6:47
Budou-li se kritici při psaní recenzí nového díla skladatele Petra Hapky a textaře Michala Horáčka ptát kudy a kam, patrně se potkají u rozcestníku, na němž bude napsáno Krátit. Tři hodiny ve verších jsou velké sousto. Alespoň, že trávení zpříjemňuje svým brilantním výkonem Vojtěch Dyk.

Kudykam Vojtěch Dyk (vlevo) poprvé provedl Penziónem Svět. Martin v podání Marka Holého se neztratil | foto: ČTK/René Volfík

Strach. Touha. Sny. Přání. Zoufalství. Nuda. Otupělost. Zvědavost. Odhodlání. Putování. Úzkost. Zmatek. Odvaha. Obrana. Snaha. Politika. Individualita. Stádnost. Svoboda. Volba. Malost. Hrdost. Cit. Láska. Vášeň. Souboj. Ego. Cesta...

Petr Hapka a Michal Horáček na premiéře KudykamuZ cihel s těmito nápisy postavili Michal Horáček a Petr Hapka svůj Penzión Svět. A těch poctivých kusů kamene jsou stovky. Zdálo by se, že je to hodně na jeden podivný hotýlek a hlavního hrdinu Martina, který ve svém pokojíčku vyřkne klíčová příslovce kudy a kam.

Témat, která dvojice před diváky předkládá, jsou mraky. Zároveň jsou ovšem zahaleny do zdánlivě jednoduchého oparu příběhu, kde více než kdy jindy platí, že "cesta může být cíl". S jedním velkým ALE. Putování se začalo kochat samo sebou a až s perverzní dokonalostí didakticky popisuje každou vteřinu "on the road".

Shoduje-li se počet veršů s číslicí aktuálního letopočtu, přála bych si návrat do čtrnáctého století. Byť autoři před kládou varovali, tříhodinová porce rýmujících se pravd, objevů i skvělých fórů je na jednu budovu opery příliš.

Horáčkův záviděníhodný talent vybírat z bezbřehé slovní zásoby správná slůvka a s protivně geniální lehkostí je skládat v samozřejmá souvětí zakopává o vlastní překážky. Jemný přechod od "party" k "partaji", kde se ztrácí "individualita", sice patří mezi jedny z nejpříjemnějších momentů. Lidové pravdy v dvojverších "Sem tam cesty vedou výš, poznáš to hned, jak hlavu zakloníš" - "V takový póze šlápneš do hovna. To ti pak hlavu zase narovná" z dialogu ústřední postavy Martina a jeho strýčka dorovnávají misku vah, na níž trůní vznešené rýmy o Kantových kategorických imperativech. Text ale hyzdí zbytečné páry typu pletichy-chichichi a opakující se touha popsat situaci desítkami metaforických obrazů, z nichž jdou uši kolem.

Z premiéry KudykamuZ premiéry Kudykamu

Z premiéry Kudykamu

To, co v knižním libretu přirozeně plyne, protože si tempo vět určuje sám čtenář, na scéně v některých místech drhne. Ne že by byla scénická verze těžkopádná, potřebuje pouze drsňáka s červenou propiskou, který se odvážně utká s nadbytečnými slokami, jimž místy škodí i školometský přednes herců. Ti se zatím drží striktní kostry rytmu, v němž na sebe repliky navazují.

S verši Kudykamu se dokonale umí poprat jedna postava. Kudykam. Vojta Dyk, první premiérová alternace, je snem každého tvůrce. Na scéně se pohybuje s přirozeností největších hvězd. S melodiemi si ledabyle pohrává tak, že jeho kolegům z branže závistí pukají sklíčka od hodinek, které jim odměřují čas v showbyznysu. Recituje, aniž by okatě vystavoval verše na odiv, krásu Horáčkova textu povyšuje na vyšší úroveň. Je to kůň, na kterého není možné si nevsadit.

Vojta Dyk v roli Kudykama

A přestože by se mohl nechat vlnami potlesku chlácholivě omývat, při děkovačce ani nevyběhne před diváky a jen se z jeviště skromně ukloní.

Co je Kudykam zač?

Hapka s Horáčkem pro své dílo vymysleli termín lyrikál. Vysvětlují jej tak, že se jedná o "divadelní hru ve verších, ve které se dílem zpívá a dílem mluví" neboli "divadlo jedna báseň". Je-li nutné škatulkovat, pak přihrádky muzikálu a melodramatu nebudou dost prostorné.

S premiérovým výkonem Dyka není možné srovnávat. Snad jen do stejné kategorie přiřadit Pozorovatele Františka Segrada a hostující Lucii Bílou, která v Penziónu Svět zůstala trčet "s cizím mužem v cizím pokoji" a se síťovkou v ruce došla až ke krámku s fetiši, kde si připomněla, že "štěstí je tak přepychová věc". Zpěvu kraluje i Věra Nerušilová, méně již hraní. Pochvalu zaslouží Mňaudámičky i Šumichrásti, u jejichž čísel by se ale také dalo krátit. Martin alias Marek Holý a Martina v podání držitelky Thálie Petry Hřebíčkové - dvojice, která se hledá, až se najde - zatím zůstávájí v pozadí.

Co by ale byl Horáček bez Hapky a nově i Ondřeje Brzobohatého? Autoři hudby - písňové i scénické - válí. Kromě techna, gospelu a alikvótních tónů nabídli snad vše. V průběhu inscenace zazní klasické šansony, melodie od cimbálu, cikánské rytmy, koloraturní kudrlinky, rap, groteskový ragtime i prachsprostá, ovšem skvěle naservírovaná popina či náladovka dotvářející tajuplnou atmosféru chodeb Světa. Lví podíl si pak může připsat i mistr zvuku Michal Pekárek.

Dobře se to poslouchá (Hladiny, Havrani na sněhu, Rozeznávám, Člověk je rodem tanečník), ono se na to i dobře dívá. Originální scénografie zavede nejen do půdorysu penziónu, ale i do ulic s tramvajemi, věštírny, kde světélkují sny a touhy, obchůdku, kam pes z kanálu přitáhl "králičí fousky, rybí šupiny, meteority z Hercegoviny, ostatky svatých, prádlo nesvatých či pytlíček, který vyluzuje smích" i do Martinovy hlavy. Že by zase megalomanie? Po slovní i materiální? Nikoliv. Kulisy, projekce snímků vyfocených přímo na jevišti i virtuální rozbité zrcadlo mají své místo. Stejně jako čtyři stovky kostýmů, u nichž divák ani nezaregistruje, že jich tolik viděl.

Kudykam skutečně má co nabídnout. Minimálně diskuzi. Pro ty, jež považují duo H+H za drahý kámen v národním kulturním pokladu, bude truhla zářit výrazněji. Ostatní si vždycky škrábanec ve výbrusu najdou. Sejdou-li se tyhle dvě skupiny - a dřív, než se navzájem pobijí - shodnou se minimálně na závěrečném mottu, v prvním provedení v podání slavičího krále Karla Gotta: Tante cose da veder'. Ať už to bude v opeře, nebo kdekoliv jinde.

PETR HAPKA, MICHAL HORÁČEK - KUDYKAM
Praha, Státní opera, premiéra 21. října 2009.
Režie: Dodo Gombár, scénická hudba: Ondřej Brzobohatý, scénografie: Michaela Hořejší, choreografie: Pavel Strouhal, light design: Pavel Dautovský, sound design: Michal Pekárek.
Hodnocení iDNES.cz: 70 %

  • Nejčtenější

Zemřel Radan Dolejš. Kapelníkovi legendární skupiny Šlapeto bylo 57 let

V neděli večer zemřel kapelník souboru Patrola Šlapeto Radan Dolejš. Na sociálních sítích to oznámila zpěvačka z jeho...

Kuřimská kauza se dočkala zfilmování. Síbrt a Omerzu s ní míří na Berlinale

Připravovaný seriál založený na českém kriminálním případu, takzvané Kuřimské kauze, byl vybrán do programu světového...

Po nehodě na lyžích zemřel herec Gaspard Ulliel. Bylo mu 37 let

Ve věku 37 let zemřel po nehodě na lyžích francouzský herec Gaspard Ulliel. Informovala o tom agentura AFP s odvoláním...

RECENZE: Umřel mi můj bůh. Zpověď Bělova syna tvoří vrchol Polosvěta

Hraný seriál Devadesátky se povedl, avšak možná ještě zajímavější je jeho doprovodný dokumentární cyklus Polosvět....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zemřel herec Jiří Plachý mladší. Jeho hlasem mluvil Jean Reno i Spock

Ve čtvrtek zemřel herec Jiří Plachý mladší, bylo mu 75 let. V Divadle na Vinohradech působil více než padesát let....

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

RECENZE: Je to jen špatný sen. Bludný Holanďan ve víru vln a decibelů

Národní divadlo uvedlo ve Státní opeře další novou inscenaci. Bludný Holanďan od Richarda Wagnera patří k titulům...

Operní festival přivolá Městská strašidla, hrát bude i v kavárně

Inscenace operních souborů z celé České republiky nabídne v příštích týdnech festival OPERA 2022. Kromě tradičních...

Intimní i velké dějiny. Rudišova nová kniha ihned míří na divadelní prkna

Teprve na podzim se k českým čtenářům dostal překlad knihy Jaroslava Rudiše Winterbergova poslední cesta, autor ji...

Na mileniály s cynismem i trapným scrollováním. Nesvačilová hraje na Štvanici

Ironické ohlédnutí za životem instagramové generace slibuje sobotní premiéra pražského Divadla Letí. Novinka A se mnou...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Mysleli, že mám miliony. A já žila na ubytovně, vzpomíná Nicol Lenertová

Premium Na biologického otce si Nicol Lenertová už nevzpomíná, jen říká, že byl pro ni i její mámu nebezpečný. Během dětství...

Survivor: Nahota i pomlouvání Pazderkové za jejími zády, že je labilní

Po odstoupení zpěváka Vojtěcha Drahokoupila kvůli psychickým potížím ze show Survivor se diváci dočkali i prvních...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Do Česka poprvé připlula loď naložená uhlím z Austrálie. Má pomoci Ostravsku

Do Děčína v sobotu ráno poprvé připlula po Labi loď naložená černým uhlím z Austrálie, informovala Česká televize a...

Devadesátky: Hlavně nehraj jako já, řekl Vetchý Bartošovi o společné postavě

Postavu Tomáše Kozáka v Případech 1. oddělení hraje Ondřej Vetchý. V mladší verzi policisty v Devadesátkách se proměnil...