RECENZE: Černý med se skvělou Uhlířovou přesvědčí, že nic není, jak se zdá

  13:56aktualizováno  13:56
Do malé, jen náznakem orámované místnůstky na pódiu vchází dvojice. Ona pevným ladným krokem, v zeleném kožíšku a s výrazným platinovým přelivem. On působí mnohem nevýrazněji, spíše se šourá.

Ivana Uhlířová a Vasil Fridrich v představení Černý med | foto: Činoherní klub

Úvodní minuty novinky pražského Činoherního klubu nazvané Černý med zdánlivě jasně naznačují, o co se zde bude hrát.

I podle obřího nahrávacího nařízení je jasné, že jsme u výslechu, kam se spisovatel Eugen Loebl (v podání Vasila Fridricha) dostal proto, že na opačném konci města, než se běžně pohybuje, cosi vyhodil do odpadkového koše. A protože se jen kousek odtud nachází takzvaná „mrtvá schránka“, jeho jednání okamžitě zaujalo příslušné orgány.

Fotogalerie

V roli vyšetřovatelky diváci vidí spolurežisérku kusu Ivanu Uhlířovou, která si od počátku bere veškerou pozornost. Přes úvodní pevné kontury však svou postavu postupně stále více zamlžuje: z naoko milé, ale neústupné vyšetřovatelky se stává nejistá, zmatená a nakonec i toužící žena. Její postava opisuje stále nejasnější dráhu stejně, jako přibývá otázek s ubíhajícím časem zprvu jasně nalinkované inscenace.

Tvůrci v čele s autorem a režisérem hry Vojtěchem Maškem toho nechtěli před premiérou moc prozradit. Jejich hodinová aktovka má totiž takové vyústění, že by příliš mnoho informací diváky zbytečně ochudilo o zážitek. Jisté je tak jen to, že nic není tak, jak se na začátku zdá.

Mašek se soustředil na dialog, vztah vyšetřovatele a vyšetřovaného, zpovídajícího a zpovídaného, ale i obecně primární vztah mezi mužem a ženou. Dobře napsaným dialogem vnáší do kusu napětí. To pomáhá budovat i jednoduchý, ale efektní nápad, když se celá místnůstka začíná spolu s houstnoucí atmosférou roztáčet.

Černý med

Činoherní klub

premiéra 19. ledna 2018

režie: Vojtěch Mašek, Ivana Uhlířová

hrají: Ivana Uhlířová, Vasil Fridrich

Hodnocení­: 75 %

Úvod je velice kafkovský, nezúčastněný muž se zdá být nevinnou obětí jakéhosi byrokratického či totalitního soukolí. Postupně ale stále více pronikáme do umělcova světa a před diváky se otvírá několik možností, jak Černý med chápat. „Obraz není odraz reality. Realita se snaží být obrazem,“ uvažuje Fridrich skrze svou postavu.

Jeho Loebl však po většinu času – zřejmě úmyslně – zůstává v pozadí, dominuje postava Uhlířové. Herečka do ní dokázala dostat tak širokou paletu emocí, že právě pomocí její proměny lze asi nejlépe pochopit, o co tvůrcům šlo.

Mohlo by vás zajímat

23. 3. proběhne předávání filmových cen (Praha, Rudolfinum)
17. 3. měl premiéru pořad Za oponou na iDNES KINO


Nejčtenější

Zemřel herec a zpěvák Robert Hlavatý, hrál v Tajemství i v Ulici

Hudebník Robert Hlavatý

Ve věku 50 let zemřel na rakovinu muzikant a herec Robert Hlavatý. Objevil se v muzikálech Kvaska, Děti ráje či jako...

Zemřel Stanislav Zindulka, vtipný a dvorný kavalír ze starých časů

Herec Stanislav Zindulka na snímku z června 2017

Ve věku 86 let zemřel člen hereckého souboru Činoherního klubu, držitel Thálie i Českého lva Stanislav Zindulka. Zprávu...

RECENZE: Opravdu pocta Vondráčkové? Muzikál Kvítek mandragory klesl ke dnu

Jaromír Nosek a Miroslav Etzler v muzikálu Kvítek mandragory

Původní muzikál připravený na motivy písní Heleny Vondráčkové měl ve středu premiéru v Divadle Broadway. Tvůrci divákům...

Televizní rada si všimla vulgarit v seriálu Most!, žádá nápravu

Michal Isteník, Vladimír Škultéty, Martin Hofmann, Zdeněk Godla a Miloš...

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání se vrátila k seriálu Most!, který se již uzavřel. Upozornila Českou televizi,...

Humor, nebo humus? Seriál Zkáza Dejvického divadla rozděluje diváky

Záběr z natáčení seriálu Zkáza Dejvického divadla

Historie se opakuje, také komediální seriál Zkáza Dejvického divadla si vybudoval tábory stejně zarytých fanoušků i...

Další z rubriky

Hrát K. H. Hilara? Zarazily jsme se všechny, přiznává Martina Preissová

Martina Preissová v inscenaci Za krásu

Čtyři herečky, několik externistek. A všechny v jedné jediné roli. Národní divadlo na Nové scéně uvádí původní hru...

Když potká tanečnice Petry Nesvačilové autistu Miroslava Táborského

Petra Nesvačilová a Miroslav Táborský v kusu Taneční hodiny

Střet dvou zcela rozdílných světů čeká diváky Divadla Ungelt, pokud dorazí na novinku Taneční hodiny, jejíž premiéru...

Vilhelmová si zahraje Medu Mládkovou, představení oslaví její stovku

Tatiana Vilhelmová jako Meda Mládková

Pod jednoduchým a výmluvným názvem Meda vzniká speciální představení, které chce přímo v Sovových mlýnech oslavit život...

ROZHODNUTO: Vyšší rodičovská se bude týkat jen dětí narozených od roku 2020
ROZHODNUTO: Vyšší rodičovská se bude týkat jen dětí narozených od roku 2020

Výše rodičovského příspěvku od příštího roku vzroste. Na více peněz si přijdou nejen rodiče, ale také důchodci a změní se podmínky pro zálohování výživného a postihy pro neplatiče. Oproti původnímu návrhu se však navýšení rodičovského příspěvku nebude týkat i těch, kteří ho již pobírají.

Najdete na iDNES.cz