Úterý 7. dubna 2020, svátek má Heřman, Hermína
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 7. dubna 2020 Heřman, Hermína

Nový jízdní řád karlovarské MHD ještě nezačal platit a už sklízí kritiku

  17:31aktualizováno  17:31
Od 1. března začínají platit největší změny v provozu autobusů městské hromadné dopravy v Karlových Varech za poslední roky. Už dnes ale mají své odpůrce. Nesouhlasné postoje zaznívají například z krajské knihovny.

Tržnice, uzlové autobusové nádraží karlovarské městské hromadné dopravy. | foto: Václav Šlauf, MAFRA

Problém, na který poukazují lidé z knihovny, se týká zejména školáků. „Jezdí k nám děti z prvního stupně základních škol na besedy. Většinou ze škol v Libušině ulici nebo z Dukly,“ uvedla Andrea Bocková, mluvčí Krajské knihovny Karlovy Vary. 

Školní návštěvy doposud využívaly spoje číslo 16. I tím se v novém jízdním řádu, který bude platit od 1. března, sice do knihovny dostanou, problém ale budou mít učitelky při zpáteční cestě. Po 11. hodině totiž tato linka ve směru do centra už nejede.

„Průměrně tady máme během dopoledne šest tříd denně. Jedinou alternativou pro cestu zpět bude linka číslo jedna,“ popsala stav, který nastane po 1. březnu mluvčí knihovny. Jenomže to bude pro děti znamenat složité přestupování na Tržnici. 

Problém se však podle Bockové netýká pouze dětí, ale také seniorů. Ti zase do knihovny dojíždějí na virtuální univerzitu třetího věku. Starosti ale budou mít obdobné jako nejmladší Karlovaráci.

Fotogalerie

Linku číslo jedna jako jedinou alternativu šestnáctky doporučuje klientům knihovny Lukáš Siřínek, ředitel Dopravního podniku Karlovy Vary. „Ve finále na tom měli klienti knihovny být ještě lépe. Jednička totiž bude jezdit dvakrát do hodiny,“ vysvětlil ředitel. Připustil, že stížností na novou podobu jízdních řádu registrují na dopravním podniku více. „O té z knihovny ale nevíme,“ dodal Siřínek.

Situaci knihovníkům neulehčuje ani fakt, že ještě minimálně rok bude výrazně omezená kapacita parkoviště. „Kvůli výstavbě skladu máme o 150 parkovacích míst méně. Se změnou jízdního řádu tak bude pro čtenáře problém se k nám dostat, byť autem. Troufám si odhadnout, že to povede k výraznému úbytku návštěv. Úplně nás odstřihli,“ posteskla si mluvčí knihovny Andrea Bocková.

Kritika nové podoby jízdních řádů ovšem zaznívá i z řad karlovarských zastupitelů. Podle Jindřicha Čermáka, předsedy poslaneckého klubu Pirátů, je důvodem pro změnu nikoliv proměna stávajících dopravních proudů, ale hlavně úspora. 

„Systémově udělalo vedení města všechny myslitelné chyby. Celý problém dopravní obslužnosti a tu citlivou síť vazeb zjednodušili na ekonomický rozměr. Jenže by si měli uvědomit, že neřídí firmu, ale město,“ komentoval změny Čermák. 

Základní změny jízdních řádů

  • jsou sjednoceny intervaly na páteřových linkách, což přinese pravidelnější rozložení autobusů do jednotlivých směrů 
  • základním intervalem na páteřových linkách je 24 minut ve špičce, 30 v pracovní den a 40 o víkendu
  • sjednocení intervalů sice znamená na většině linek jejich prodloužení, vzhledem k jejich pravidelnému rozložení může dojít i ke zkrácení čekací doby
  • je zaveden prázdninový provoz na více linkách než dnes. To přinese úspory v době, kdy jezdí méně cestujících
  • z důvodu úspory pohonných hmot dojde ke zrušení zastávky Havlíčkova

Ty podle jeho názoru nejvíce pocítí ti, kteří hromadnou dopravu využívají nejvíce: studenti a senioři. „Ti, kteří budou moct, změní způsob dopravy. Ať už začnou chodit více pěšky, nebo více jezdit autem. Senioři však svoje zvyklosti jen tak změnit nemohou, a tak zhoršení dopravní obslužnosti postihne nejvíce je. Myslím si, že by vyměnili jízdné zdarma za častější spoje,“ uvedla zastupitelka a členka výboru pro sociální věci Barbora Hradečná.

Podle vedení města byla ovšem optimalizace hromadné dopravy nutná.

„Naposledy proběhla v roce 1999 a od té doby se změnily potřeby obslužnosti města a také vytíženost spojů,“ vysvětlil první náměstek primátorky Tomáš Trtek.

„Při úpravě jízdních řádů jsme vycházeli z podrobných statistik jednotlivých spojů a linek a také z požadavků cestujících na vzájemnou provázanost spojů. Reagovali jsme také na kritiku takzvaných vláčků, tedy řetězení spojů jedoucích stejným směrem v několikaminutovém sledu. A samozřejmě jsme zohlednili nutnost zajistit lepší efektivitu obslužnosti města,“ doplnil ředitel Siřínek.

Karanténa v Česku

Karanténa v České republice byla prodloužena do 11. dubna do šesté hodiny ranní. Od čtvrtka 12. března platí také třicetidenní nouzový stav. Během těchto opatření platí zákaz volného pohybu na území celé republiky s výjimkou cest do zaměstnání, na nákup, k lékaři a dalších specifikovaných činností.

Roman Prymula, Jarmila Rážová, Ladislav Dušek, Petr Husa, Rastislav Maďar

  • Nejčtenější

Osmnáctiletý opilý řidič s autem vyjel schody, po nehodě začal vůz hořet

V plamenech skončilo auto se čtyřmi lidmi, které havarovalo v Chebu. Pro vážně zraněného osmnáctiletého řidiče, který...

Českému lázeňství hrozí zánik, varuje svaz. Lázně prosí VZP a vládu o pomoc

Českým lázním hrozí kvůli opatřením proti šíření koronaviru zánik, tvrdí Svaz léčebných lázní. Obrátil se proto na VZP...

Divadlo ve Varech září. Opona od Klimta patří k nejkrásnějším v Evropě

Historická budova Karlovarského městského divadla je architektonickým a uměleckým klenotem lázeňského města, který od...

Obyvatele Krušných hor rozčilují turisté bez roušek i větší skupiny lidí

Lidé z krušnohorských obcí upozorňují na turisty, sportovce i chataře, kteří zejména o víkendu vyrážejí do hor a...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Samota a strach může způsobit víc škody než koronavirus, říká duchovní

Termín pandemie či koronavirus v této době rezonuje celou společností. Není tomu jinak ani v církvích. Dveře kostelů se...

Premium

KOMENTÁŘ: Po dvou měsících přijde rozvrat. Nečekejme na pomoc, konejme!

Karanténní prázdniny může ekonomika státu vydržet měsíc. Po dvouměsíčním výpadku už hrozí naprostý rozvrat výroby,...

Premium

Španělská nepoučitelnost. Proč zde koronavirus řádí jako v Itálii nebo Číně

Dlouhé týdny Španělé sledovali, co se děje v Číně, Íránu a Itálii. Ale nepoučili se. Laxní politici opakují stejné...

Premium

Storno přijde draho, Češi nechají cestovkám desetitisíce za ­propadlé zájezdy

Přijít o desítky tisíc za neuskutečněné zájezdy je problém, se kterým se potýká řada českých klientů cestovních...

  • Další z rubriky

Samota a strach může způsobit víc škody než koronavirus, říká duchovní

Termín pandemie či koronavirus v této době rezonuje celou společností. Není tomu jinak ani v církvích. Dveře kostelů se...

Testy pro celou populaci nejsou reálné ani efektivní, říká epidemioložka

Epidemioložka a mluvčí Krajské hygienické stanice Karlovarského kraje Michaela Zajíčková nemá, ostatně jako v...

Trestanci jsou bez návštěv i práce venku, šijí roušky pro věznici i nemocnice

Nouzová opatření v době koronavirové pandemie se nevyhnula ani věznicím v Karlovarském kraji. Už nějakou dobu tu všem...

Roušek je dost, ale místo ochranných obleků kupuje domov seniorů pláštěnky

Karlovarský kraj se snaží předejít zavlečení nákazy koronavirem do domovů seniorů a připravuje se i na situaci, kdyby...

Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?
Otestováno: Jak vašim nejmenším chutnalo organické mléko a kaše Kendamil?

Dvacet testerek mělo možnost vyzkoušet organické kaše a mléka Kendamil. Ty jsou vyrobeny z kvalitního plnotučného mléka a obsahují důležité vitamíny a minerály, které děťátko potřebuje pro správný vývoj a růst. Jak v testu dopadly?

Najdete na iDNES.cz