Letiště je schopné fungovat bez provozní dotace, kraj mu ale musí odložit platbu nájemného. Takový je aktuální finanční plán mezinárodního karlovarského letiště.
Jeho vedení letos předpokládá stejnou stagnaci jako loni, k tomu ještě připočítalo pokles v 1. čtvrtletí, neboť do Karlových Varů už oproti loňskému roku nemíří linky Aeroflotu. Stejně tak nepočítá s výnosy z letních charterových letů do Antalye.
Důvodem je, že cestovní kanceláře kvůli aktuální bezpečnostní situaci odlety z Karlových Varů letos zcela zrušily. Letiště pro tento rok předpovídá účetní ztrátu 10,8 milionu korun.
„Podle toho, co dnes letiště říká, je předpokládaná ztráta kvůli tomu, že Aeroflot neobnovil lety. Zůstává to dál na ČSA,“ uvedl hejtmanův náměstek pro dopravu Jakub Pánik.
Ruské společnosti chtějí, aby jim kraj doplácel
Místo Aeroflotu nyní podle něj jedná společnost Poběda, která je nízkonákladovkou Aeroflotu. Jenomže prý přišla s takovými podmínkami, že by kraj doplácel na každého člověka, kterého do Karlových Varů přivezou.
„Je to pro nás neakceptovatelné. V tuto chvíli budeme vycházet z toho, že je možné, že žádná ruská společnost nebude vozit pasažéry na naše letiště a zůstane jenom ČSA,“ uvedl Jakub Pánik s tím, že vedení kraje bere tuto vizi jako nejčernější scénář.
Zároveň ale neočekává další pokles východní klientely, kterou dodávají ČSA. Podle radních je to pro ně lukrativní linka a také velmi zajímavé peníze.
O něco optimističtěji vidí budoucnost letiště karlovarský primátor Petr Kulhánek. Domnívá se, že současná situace je pouze na dobu přechodnou. Linka, kterou létal Aeroflot, má podle něj v Rusku potenciál.
„Je otázka, jestli se toho zhostí opětovně Aeroflot, nebo jiná letecká společnost. Ekonomika letiště samozřejmě závisí na počtu letů, které přistanou, odbaví se a zase odletí. S jakoukoli další linkou se ekonomické výhledy zase změní. Nebral bych to jako dogma, které potrvá celý rok,“ uvedl.
Vyjednávání o nových linkách pokračuje
Zástupci z regionu o nových linkách stále vyjednávají. Ve hře jsou dvě, a to do Düsseldorfu a nejnověji i Tel Avivu. Právě o posledně jmenované jednal primátor se zástupci společnosti Israir během své služební cesty do Izreaele, z níž se v úterý vrátil.
„Shodli jsme se na tom, že obě strany mají na tomto projektu zájem, obě tam vidí ekonomický potenciál,“ uvedl. Na tahu jsou nyní karlovarské hotely a sanatoria, které mají připravit pobytové balíčky.
Linka mezi krajským městem a Tel Avivem by měla být sezonní, s frekvencí jednoho týdne a část kapacity by měla mít volnou. Pokud plán dobře dopadne, létat by začala příští rok. Petr Kulhánek se ale k novince staví zdrženlivě.
„Nadějně už vypadal i Düsseldorf s ČSA, který byl téměř hotový, a nakonec se to nepodařilo, takže nebudu vyslovovat žádné soudy,“ řekl.
V současné době má letiště pouze dvě linky, a to do Moskvy a Petrohradu. Loni odbavili na letišti 34 550 cestujících, o rok dříve jich branami letiště prošlo 85 596. „Je to pokles o 57,8 procenta,“ komentoval úbytek cestujících ředitel letiště Václav Černý.
S takovým vývojem ovšem management společnosti počítal už při přípravě rozpočtu na rok 2015. Pro letošní rok předpokládá letiště dosažení celkových tržeb zhruba 36,57 milionu, což znamená pokles o 17,5 procenta ve srovnání s výsledky z loňska. Celkové náklady by měly letos dosáhnout 47,393 milionů korun, což představuje snížení zhruba o pět procent ve srovnání s předchozím rokem.