Ke slovu se tak zřejmě dostane už jednou připravovaný projekt, jehož cílem je vznik sdružení, které bude letecké linky podporovat. Lépe řečeno dotovat.
Nový spolek, v němž se společně sejdou Karlovarský kraj, město Karlovy Vary a mezinárodní letiště, by měl shánět a spravovat peníze na dotované spoje.
„Do budoucna by se členy mohli stát také podnikatelé z oblasti cestovního ruchu, ať už se jedná o lázeňské ústavy, hotelové resorty nebo resorty pro volný čas. Cílem je, aby všichni dokázali najít na účtech zdroje na pokrytí dotované letecké linky nebo linek,“ vysvětlil krajský radní Petr Šindelář, který už se nad projektem sešel s ředitelem letiště Václavem Černým.
Podle Šindeláře by v úvahu přicházely hlavně dvě linky, a to z Německa a Velké Británie. Radní se přitom opírá o statistiky návštěvníků, kteří se nejvíc podílejí na cestovním ruchu v kraji.
„Když si vezmu počet obyvatel Ruska, je mi jasné, že pokud vypadne, těžko ho můžeme plnohodnotně nahradit jenom Německem. Němců je prostě méně než občanů Ruské federace. Ze statistik ale víme, že Němci patří k top návštěvníkům našeho regionu,“ uvedl.
Letiště zacílí na bohatší klientelu
Ideální pro kraj by podle něj bylo orientovat se na bohatší průmyslový sever Německa, který nabízí bonitní klienty. Ti by do regionu nemuseli létat pouze za lázeňstvím, ale například i za golfem.
„Máme tady vynikající resorty, všechny jsou dopravně velice dobře dostupné, takže pokud by se vytvářely balíčky pro zájemce typu golf, wellness nebo stále oblíbenější agroturistika, tak si myslím, že bychom sem nové návštěvníky mohli přilákat,“ řekl.
Nejoptimističtější odhady mluví o tom, že by provoz jedné linky z Německa stál ročně 15 milionů korun, přičemž by spoj létal třikrát v týdnu.
O podobnou věc se před časem snažila i německá cestovka EuroMed, která chtěla z Düsseldorfu do západočeských lázních letecky dopravovat pacienty ze spádové oblasti bohatého Severního Porýní Vestfálska. Ani přes rozsáhlou reklamní kampaň se jí však nepodařilo letadla naplnit.
Spuštění charterové linky několikrát odložila, až záměr zcela odpískala. O tom, že by to v případě dotované linky bylo jiné, nepochybuje pouze Petr Šindelář, ale také karlovarský primátor Petr Kulhánek.
„Myslím si, že tehdy nešlo o dobře zvolený obchodní model. Byly to lázeňské balíčky bez možnosti individuálních cest. Klientela z okolí Düsseldorfu do Karlových Varů skutečně jezdí a já tam ten potenciál opravdu vidím. Koneckonců do Brna nějakou dobu létá pravidelná linka z Londýna, která je životaschopná,“ podotkl. Projekt už podporuje několik let.
Peníze, které by sdružení sehnalo, by měly pomoci lince v jejích začátcích. „Pro leteckou společnost je vždy zásadní, aby v začátku nenesla riziko sama. Sdružení by mělo být partnerem, na nějž se také rozloží, a to do doby, než linka získá ekonomickou soběstačnost,“ vysvětlil.
Ačkoli roční náklad na linku do Německa může být minimálně 15 milionů korun, nejde o výši příspěvku. „To jsou celkové náklady. Příspěvek sdružení bude pouze rozdíl mezi náklady a výnosy linky, což samozřejmě bude daleko méně,“ upozornil.
Sehnat peníze by pro město neměl být problém - ostatně jednou už si to zkusilo, když měla začít létat letadla z Karlových Varů do Vídně. Na rozjezd mělo připravený milion korun, jenomže dopravce zkrachoval.
Obchodní a marketingový ředitel Radek Zábranský připomněl, že o vznik sdružení usiluje letiště od roku 2009. Projektem se nyní budou zabývat krajští radní.