Vždy na pár minut vzít lopaty, rychle zasypat jednu díru a udusat ji. A pak honem ze silnice. Na chodníku počkat, než auta projedou na zelenou a blikne jim na semaforu červená. Znovu naběhnout do křižovatky a stejně rychle zasypat další díru. Tak vypadala v úterý oprava výtluků na nejvytíženější křižovatce v Jihlavě. Kolemjdoucí i řidiče tato podívaná bavila. Silničáři výtluky opravovali za běžného provozu.
„Takto vyklubané výtluky jsem v tom místě snad ještě neviděl. Souvisí to určitě s počasím, protože takovéhle poruchy na silnicích běžně míváme až ke konci zimy v únoru,“ řekl Tomáš Mátl, technickosprávní náměstek Krajské správy a údržby silnic (KSÚSV).
Znojemský most v Jihlavě začal sloužit v roce 1952 a patří k nejvytíženějším dopravním prvkům krajského města Vysočiny. Denně tudy projede 16,5 tisíce aut. Je výpadovkou na Třebíč a Znojmo. Nynější drobné provizorní zásahy nesouvisí s nedávno oznámenou nutnou generální opravou mostu.
Nedávná podrobná kontrola stavu mostu totiž zjistila poškození stavu krajních mostních ložisek - tedy kovových válců, na kterých je položena vrchní nosná část konstrukce mostu.
„Když počasí dovolí, osadí se na vozovku mostu svodidla, která zúží vozovku, nastříká se vodorovné dopravní značení a stanoví objízdné trasy,“ uvedl Mátlův kolega z KSÚSV Radek Matějíček.
Průjezd přes most bude svodidly omezen více ke středu vozovky a na most nebudou moci vjíždět vozidla těžší než 12 tun. Výjimku budou mít vozidla MHD, silničářů či technických služeb.
Poslední velká oprava mostu se dělala v roce 2001. Matějíček však řekl, že tehdy se opravoval pouze takzvaný mostní svršek. „Zůstalo tam i původní zábradlí, které se jenom nastavilo do výšky trubkou, aby vyhovělo současným normám, ale fyzicky ten most zůstal stejný,“ upřesnil Matějíček.
Během zimy a následujícího jara se nyní bude na mostu provádět detailní diagnostika. „Pak začneme s projektantem řešit způsob opravy. Je to běh na dlouhou trať, k opravě by mohlo dojít někdy v letech 2025 až 2026,“ míní Matějíček.