„Dodavatel po podpisu smlouvy nastoupil na stavbu pouze tím způsobem, že vytyčil staveniště. Ani po opakovaných výzvách s rekonstrukcí nezačal,“ uvedl starosta Martin Mrkos. Město podle jeho slov od smlouvy kvůli jejímu podstatnému porušení odstupuje.
Zástupci stavební firmy podle Mrkose jako argument uvedli výrazné navýšení cen pohonných hmot. „To je pravda, na druhou stranu si pokládáme otázku, proč dodavatel podepisoval smlouvu už v době po invazi ruských vojsk na Ukrajinu, která vyhnala ceny pohonných hmot nahoru,“ poukazuje starosta.
K podpisu smlouvy došlo 4. dubna, tedy v době, kdy už se na Ukrajině šest týdnů válčilo.
Vyjádření firmy z Liberecka se MF DNES nepodařilo získat. „Zavolejte později,“ řekl jednatel společnosti Jakub Jurek, když se novinář představil. Na SMS zprávy ani opakované telefonáty nereagoval.
Výběrové řízení musí Žďár zopakovat
O zakázku v předpokládané hodnotě sedm a tři čtvrtě milionu korun bez daně se ucházelo patnáct firem. Společnost SKJ vyhrála díky nabídce ve výši 5,1 milionu, tedy o více než dva a půl milionu nižší.
Druhá nejnižší nabídka byla zhruba o 160 tisíc vyšší. Tuto firmu však už město podle pravidel oslovit nemůže. „To by šlo v případě, kdyby dodavatel odstoupil ještě před podpisem smlouvy,“ vysvětluje Mrkos.
Město proto bude muset výběrové řízení opakovat. Rekonstrukce rybníka Velký Posměch, který má zadržet více vody odtékající z rozšířené průmyslové zóny, tak nabere zhruba půlroční zpoždění. Získanou dotaci by to ohrozit nemělo.
Firmě, která ze zakázky vycouvala, nyní město hrozí vymáháním škody. „Zahájíme kroky pro náhradu na vypořádání nákladů,“ reagoval Mrkos s tím, že do nich radnice započítá kromě částky související s administrativou veřejné zakázky také rozdíl oproti nové ceně. Rozdíl s vysoutěženou cenou podle něj může být v řádu statisíců.
Podobné problémy mají Jihlava i Přibyslav
Podobných případů veřejných zakázek bude nejspíš přibývat. Známý je případ obchvatu Jihlavy, jehož stavbu měl letos na jaře zahájit Metrostav. Došel však k rozhodnutí nezačít, protože aktuální ceny na stavebním trhu neodpovídají době, když se loni podávaly nabídky.
V Jihlavě však jde o řádově vyšší částky než v případě žďárského rybníka, Metrostav podal nejnižší nabídku ve výši 359 milionů korun. Druhý uchazeč by stavěl za 413 milionů. Firma se však s hejtmanstvím coby investorem rozešla ještě před podpisem smlouvy.
MF DNES už před časem uvedla, že mnohé firmy zvažují, že se jim vyplatí od zakázek odstoupit i za cenu penále, než aby stavěly se ztrátou. Rostoucí ceny materiálů, hlavně kovů, se však projevovaly už před válkou na Ukrajině.
Například radnice v Přibyslavi musela soutěž na stavbu kolumbária na hřbitově opakovat čtyřikrát. A zatímco v první soutěži činila nejnižší nabídka zhruba čtyři a půl milionu korun, loni před koncem roku už dodavatel sliboval stejné práce za devět milionů. Nyní už se vše dokončuje.