Vysokorychlostní vlak pojede až 350 km/h, na Vysočině zastaví čtyřikrát

  18:00aktualizováno  18:00
Přibližně stovka zástupců měst a obcí se v úterý na krajském úřadě v Jihlavě seznámila s plánem výstavby vysokorychlostní železnice, která propojí Prahu s Vysočinou a Brnem. Podobné investice ve světě vycházejí na sto miliard korun. Začít stavět by se mohlo v roce 2025.

Moderní rychlovlaky by měly mezi Prahou a Brnem jezdit 350kilometrovou rychlostí - podobně jako francouzské střely AGV (nástupce TGV). Na Vysočině se počítá s vybudováním čtyř zastávek. | foto: Reuters

Tohle nebude žádný ufuněný motoráček. Jde o rozsáhlý projekt v režii státu. Na starost ho mají ministerstvo dopravy a Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

"Ta trať bude příležitostí pro mladé i pro lidi, kteří chtějí do světa. Vysočině se přiblíží Vídeň, Berlín a Drážďany. Do Prahy má vlak navrhovaný dojezdový čas 40 minut a do Brna pětatřicet," řekl po jednání o moderní dráze náměstek hejtmana pro dopravu Libor Joukl.

Jihlava - Praha za 40 minut

Plně elektrifikovaná dvojkolejná trať má navrhovanou rychlost 350 kilometrů v hodině. Cesta z Jihlavy do Brna by tímto vlakem trvala 35 minut. Do Prahy je plánováno 40 minut.

Rychlovlak, který bude moci jet až rychlostí 350 kilometrů v hodině, bude mít v kraji čtyři zastávky. Ta první má vzniknout u Velkého Rybníka mezi Pelhřimovem a Humpolcem a ponese název Vysočina. "Další zastávky budou v Jihlavě, Velkém Meziříčí a Velké Bíteši," vyjmenoval Joukl.

Například Velké Meziříčí nebo Jihlava podle Joukla rychlé spojení do Prahy a Brna podporují. Jsou ale i obce, které mají mít trať na svém území a protestují proti tomu.

"Je zde zhruba deset petic v obcích, které mají na tuto investici jiný pohled než stát," zaznamenal ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna.

Vysočinu provrtá řada tunelů, nesmí být delší než 5 kilometrů

Diskuse se zástupci krajů, měst a obcí o tom, kudy trasu vést, aby co nejméně škodila životnímu prostředí, budou ale pokračovat.

"Ten proces vidím ještě jako dlouhý. Přibližně v roce 2025 bychom mohli zahájit stavbu prvních úseků mezi Prahou a Brnem," doplnil Sosna.

Jednou z obcí, které jsou proti trati na svém území, je Vyskytná nad Jihlavou.

"Už dříve jsem se pídil po informacích o této trati. Dnes jsem se dověděl, že po ní pojede více vlaků, než bylo původně řečeno. Uděláme vše pro to, aby tudy trať nevedla, minimálně přes obec Jiřín," řekl vyskytenský starosta Petr Böhm.

Trasa vede z Prahy přes Benešovsko a Pelhřimovsko do Jihlavy, pak bude už velkou měrou lemovat dálnici D1.

Podle Luďka Sosny se v současnosti zabývají projekty nebo stavbou vysokorychlostních tratí například i v severním Německu, Španělsku, Itálii nebo Polsku.

Náklady na výstavbu se v Evropě pohybují v přepočtu mezi 400 až 700 miliony korun na jeden kilometr. Jiné jsou v nížinách, jiné zase v kopcovitějším terénu.

To druhé bude případ Vysočiny. "Tunelů na trase nebude málo, vznikne také řada mostních objektů," připustil Sosna. Žádný z tunelů nemá být z bezpečnostních důvodů delší než pět kilometrů.

Dráha má ekonomický význam, pokud jí denně jede minimálně 20 tisíc cestujících. Na základě evropských dohod ji má Česká republika mít nejpozději do roku 2050.

  • Nejčtenější

Vlaku došla nafta, překvapení cestující večer uvázli v lese u rybníka

„Došla nafta,“ dozvěděli se překvapení cestující od průvodčí motorového vlaku na trati z Pardubic do Havlíčkova Brodu....

Kamiony vpravo. Na D1 na Vysočině nebudou od prosince smět předjíždět

Kamiony nebudou smět za špatného počasí od 1. prosince na dvou úsecích dálnice D1 na Vysočině dočasně předjíždět....

Premium

Klaus i Zeman budovali demokracii jen z donucení, tvrdí Martin Mejstřík

Byl pátek 17. listopadu 1989 a tehdejší student Divadelní fakulty AMU Martin Mejstřík se společně se spolužáky chystal...

Budějovice vyhrály v Litoměřicích, první lize vévodí už o 14 bodů

Hokejisté Českých Budějovic vyhráli ve 22. kole první ligy na ledě druhých Litoměřic 8:5 a svůj náskok v čele tabulky...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Havlíčkův Brod se dočkal, stavba obchvatu začne pár dní po Novém roce

To, co celý Havlíčkův Brod netrpělivě vyhlíží desítky let, se nezadržitelně přiblížilo. Minulý pátek odpoledne oznámilo...

Premium

Test kebabů: Hovězí maso, které nedávno ještě kdákalo, i nadměrné množství soli

Orientální kebab by mohl být zdravější alternativou smažených hamburgerů a hranolků. Jenže to by musel být připravován...

Premium

Tajemství zdraví je ukryto v mezilidských vztazích, tvrdí psycholog Ptáček

Jakým způsobem žijeme a přistupujeme ke svému okolí, máme vlastně z velké části předurčené. Ovlivnit nás může nejen...

Premium

Nikdo dodnes neví, kolik těch holek zůstalo zakopaných. Starosta Dubí vzpomíná

„Devadesátky“ a přelom tisíciletí byly v Dubí na Teplicku divoká léta. Řádili tu pasáci prostitutek a mafiáni. Město se...

  • Další z rubriky

Restaurace, kterou Brod nechal nákladně upravit, ztrácí dalšího nájemce

Z Radniční restaurace v Havlíčkově Brodě odchází další provozovatel. Podal výpověď, jejíž lhůta vyprší na přelomu roku....

Bernard chce rozšířit pivovar v centru Humpolce, čelí rozezleným lidem

Rodinný pivovar Bernard neuspěl s úmyslem navýšit výrobu. Humpolecké zastupitelstvo neschválilo změnu územního plánu,...

Do Jihlavy se vrátí nejstarší městský autobus, jeho oprava je ve finále

První jihlavský autobus Škoda 706 GND z roku 1942 se příští rok vrátí na Masarykovo náměstí, odkud za války poprvé...

Kostel na Zelené hoře se vyššími okny přiblížil podobě ze Santiniho časů

Mistři hned několika řemesel si v posledních dnech podávali kliku v kostele sv. Jana Nepomuckého na Zelené hoře ve...

INSPIRACE NA VÁNOCE: Vánoční cukroví letos o  něco zdravěji
INSPIRACE NA VÁNOCE: Vánoční cukroví letos o něco zdravěji

Brzy tu máme první adventní neděli, a tak je načase začít sbírat recepty na vánoční cukroví. Z čeho tahle tradice vznikla a jak si letos sváteční dobrůtky připravit o něco zdravěji?

Najdete na iDNES.cz