Mávání na zastávkách MHD v Jihlavě nikdo nezrušil, úsměvný zvyk trvá

  11:48aktualizováno  11:48
Někteří cestující jihlavské hromadné dopravy přestali na zastávkách mávat na řidiče trolejbusů v domnění, že už to dělat nemusejí. A několikrát se jim to vymstilo. I vedení dopravního podniku cestujícím vzkázalo, že mají dávat na zastávkách znamení řidiči dál.

Mávající cestující na zastávkách, tak to je dlouholetý kolorit jihlavské městské hromadné dopravy. Řidiči autobusů a trolejbusů lidem, kteří nedají znamení, nemusejí zastavit. | foto: Tomáš Blažek, MAFRA

„Cestující musí dát znamení k zastavení. Pokud nedá, tak je to špatně a řidič nemusí zastavit,“ řekl ředitel Dopravního podniku města Jihlavy Josef Vilím.

Nejasnosti vznikly poté, co z vedení dopravního podniku prosákla před časem informace, že řidiči dostali interní pokyn v poněkud odlišném duchu: aby přibrzdili pokaždé, když na zastávce někdo stojí. A to, i když nemává. Tím by se mávání - pro přespolní často úsměvná záležitost - stalo zbytečným (více čtěte zde).

„Bylo to na naší informativní nástěnce, aby se předcházelo různým stížnostem. Že pokud jsou na zastávce lidé, tak nemáme bezduše profrčet kolem. Naopak máme přibrzdit a kouknout se, jestli ten člověk má, nebo nemá zájem nastoupit,“ popsal řidič dopravního podniku Marek Řezáč.

Šéf dopravního podniku věří v přirozenou inteligenci řidičů

Že takový interní pokyn opravdu vznikl, potvrdil v minulosti i jeden zástupce vedení firmy.

I podle Řezáče ale vedle toho stále zůstaly zastávky na znamení v přepravních podmínkách. Z nich vyplývá, že cestující by mávat měli.

Také podle vysvětlení Vilíma můžou nastat situace, že někdo nezamává, a přesto je zřejmé, že chce nastoupit. V takových případech věří v přirozenou inteligenci řidičů a v jejich úsudek. Třeba když někdo stojí na zastávce sám a je jasné, že na nikoho jiného čekat nemůže.

„Tak řidič zastavit může, ale nemusí. Opravdu by ale cestující měli dávat znamení, což se netýká jen pár zastávek na Masarykově náměstí a na konečných,“ dodal ředitel.

„Mávání je jistota. Ruka nikomu neupadne,“ říká cestující

Sama na zastávce stála třeba ve čtvrtek dopoledne Jana Mokrá v Rantířovské ulici. V chladném a větrném počasí měla kapuci a nedovedla si představit, že by kolem ní řidič jen projel.

„Já určitě raději zamávám. Je to jistota a ta ruka vám neupadne,“ pověděla. A díky letitým zkušenostem ví, že povahy řidičů autobusů bývají různé. Taky už zažila situace, že cestující zapomněl mávnout a vůz MHD kolem něj pouze prosvištěl.

Staly se nejednou i případy, že jel někdo v Jihlavě na vlak a ten mu ujel jen proto, že při cestě k nádraží nedal cestující znamení trolejbusu. To se občas stává návštěvníkům z některých okolních měst, kde zastávky na znamení nemají.

Zkušení řidiči podle Marka Řezáče už poznají i pouhým očním kontaktem, jestli chce někdo nastoupit.

Dvakrát nemávla. A dvakrát šofér nezastavil a zastávku projel

Docela časté jsou třeba situace, že se někdo dívá do jízdního řádu a v dopravním hluku neslyší, že už má trolejbus za zády.

„A třeba je to starší člověk. V takové chvíli já přibrzdím a počkám, až se otočí a vidí mě. Trvat na tom, že nemávl, by mi nepřišlo moc lidské. Šoférovi to nic neudělá, i když tahle profese je někdy o nervy,“ popsal Řezáč. I on ale doporučuje, aby lidé mávali. Je to nejjistější.

Některým lidem se už totiž nevyplatilo, že ruku nezvedli. „Dvakrát jsem to zkusila po ujištění kolegy, který mi tvrdil, že autobusy a trolejbusy zastavují i bez mávání. Pěkně se mi to vymstilo. Pokaždé mi řidič ujel,“ uvedla cestující z Královského vršku, která jezdí do zaměstnání MHD přes velkou část Jihlavy.

Autor:

Volby do EP proběhnou v České republice 24. a 25. května. Volební místnosti budou otevřeny v pátek od 14:00 do 22:00 a v sobotu od 8:00 do 14:00. Do Evropského parlamentu kandiduje 39 uskupení.

Nejčtenější

V Jihlavě zemřel muž, který žil nejdéle s transplantovaným srdcem

Rudolf Sekava podstoupil transplantaci srdce na podzim 1984 a byl nejdéle...

Ve věku nedožitých 83 let zemřel v jihlavské nemocnici nejdéle žijící muž s transplantovaným srdcem. Rudolf Sekava v tu...

Sucho mění zvyklosti, města nechávají trávu růst a pěstují luční kvítí

Tak jako vykvetlá tráva na Dolním hřbitově ve Žďáře nad Sázavou, mohou postupně...

Ve městech na Vysočině se začíná čím dál častěji prosazovat nový trend v údržbě zeleně. Radnice reagují na klimatické...

Druhá liga: baráž o postup si zahrají Jihlava a Brno, o sestupu jasno není

Brněnští fotbalisté se radují z výhry nad Třincem a postupu do baráže o první...

Ve druhé fotbalové lize je kolo před koncem jasno o účastnících baráže. O postup mezi elitu budou hrát Jihlava a Brno....

Neústupný farmář soud prohrál, obchvat Havlíčkova Brodu se může stavět

Ilustrační snímek

Zahájení stavby jihovýchodního obchvatu Havlíčkova Brodu už po administrativní stránce nic nebrání. Krajský soud v...

Jedna z největších poutí v Česku začíná, do Žďáru láká obří ruské kolo

„Vždycky se snažíme přivézt něco nového,“ říká majitelka 35 metrů vysokého...

Čtyři stupně, studený vítr, déšť. I přes takové psí počasí světští finišují s přípravou svých atrakcí. Půlka května...

Další z rubriky

Na nové trase hradem Roštejn turisté zažijí pravou loveckou hostinu

Kastelánka hradu Roštejn Kateřina Rozinková má napilno. Veškeré stavební práce...

Další etapa obnovy interiérů a exteriérů loveckého hradu Roštejn u Telče se blíží ke konci. Po loňském zpřístupnění...

Těžké stroje lesníků poničily zbytky středověkého hornického náhonu

Vedoucí archeologického oddělení Muzea Vysočiny David Zimola u Rantířova, na...

Důsledkem kůrovcové kalamity nejsou jen zdecimované smrkové porosty, ale také zničená středověká technická památka u...

Každé auto musí mít svůj příběh, říká sběratel veteránských tatrovek

František Prosecký je sběratelem všeho, co souvisí se značkou Tatra. Ve svém...

Rozhovor s Františkem Proseckým vznikal za chůze. A to doslova. Přímo mezi exponáty Depozit - muzea veterán Tatra klubu...

Najdete na iDNES.cz