Červená na semaforu, šlápnu na plyn. Policie zjistila, že dokonce i někteří profesionální šoféři autobusů či taxikáři nerespektují semafory na největší jihlavské křižovatce u City Parku.
Samozřejmě to nejsou zdaleka jen oni. A tak tam začnou fungovat na přelomu ledna a února kamery, které budou provoz hlídat. Celý systém za zhruba milion korun zdokumentuje prohřešky ve vysoké kvalitě. Vznikne video a fotografie jako důkaz. A provozovatel auta dostane domů nebo do firmy „pozdrav“ s výzvou, aby zaplatil.
„Je to nejvytíženější křižovatka ve městě a vzniká tam mnoho nebezpečných situací. Řada řidičů nerespektuje světelná znamení. Chceme předejít tomuto nešvaru a přispět ke zvýšení bezpečnosti,“ popsal náměstek primátora Jaroslav Vymazal.
U autobusového nádraží projelo na červenou více 1100 řidičů
Léta fungující kamery u autobusového nádraží na Jiráskově a Fritzově ulici podle něj dokázaly, že mají smysl.
Na červenou tam pochopitelně jezdí i mimojihlavští, kteří o videozáznamech nevědí. Novinka u City Parku bude podle náměstka více chránit řidiče, kteří opravdu jezdí jen na zelenou.
Letos od ledna do konce listopadu projelo křižovatkou u autobusového nádraží 1 178 vozidel na červenou. To je mimochodem mnohem víc než v roce 2007. Tehdy jich bylo 408.
„U City Parku je to v současnosti podobné,“ dodal Vymazal.
Kamery na křížení ulic Znojemské a Hradební už měly fungovat od konce letošního října. Protože se ale na radnici zavádí nový počítačový systém, bylo odstartování projektu přesunuto na přelom ledna a února.
Častým nešvarem je vjetí do křižovatky, i když je za ní kolona
Policisté novinku vítají. „Je to jen dobře. Jízda na červenou patří mezi závažné přestupky,“ potvrdila policejní mluvčí Dana Čírtková. Srážky v křižovatkách mívají vážné následky a ta u City Parku je hodně frekventovaná.
Vznikají tam nepřehledné situace i kvůli kolonám. Někteří řidiči vjedou do křižovatky a kvůli řadě aut ji nemůžou plynule projet. Mezitím už mají zelenou auta z jiného směru. Pak bývají k vidění nebezpečné improvizace.
Policisté se tam čas od času na červené průjezdy zaměřují. Když takového řidiče odhalí, zastaví ho o kus dál na bezpečném místě a přestupek s ním vyřeší. Pokuta bývá do dvou tisíc. Řešení přes radnici pak stojí minimálně dva a půl tisíce.
Kamery u autobusového nádraží fungují od podzimu roku 2006. Spuštění zkušebního provozu zajišťovalo Centrum dopravního výzkumu ve spolupráci s ministerstvem dopravy. Po roce projekt skončil a radnice dostala nabídku si systém pronajmout a následně odkoupit za zbytkovou cenu. Radní to schválili. Vše stálo 700 tisíc, dalších několik tisíc korun stojí provoz a údržba.