Jihlavanka z Polska láká na poctivou českou kávu, zákazníky prý neklame

  9:20aktualizováno  9:20
Nejprodávanější káva na českém trhu Jihlavanka má název odvozený od města, ve kterém se už dávno nepraží a ani v něm nesídlí. Navíc se prezentuje oficiálním sloganem "Dopřejte si chuť poctivé české kávy", vyrábí se ale v Polsku.
Jihlavanka - Staročeská směs

Jihlavanka - Staročeská směs | foto: Tchibo

Podle České zemědělské a potravinářské inspekce i expertů na reklamu však nejde o klamání zákazníků. Označení údajně odkazuje na recepturu a ne na místo výroby.

Poté, co výrobce kávy, společnost Tchibo, oznámila přesun centrály společnosti z Jihlavy do Prahy, přestala mít káva Jihlavanka, pražená už léta v Polsku, cokoliv společného s Jihlavou.

Marketing Tchiba jde ale ještě dál. Na oficiálních internetových stránkách produktu Jihlavanka.cz firma uvádí slogan: "Dopřejte si chuť poctivé české kávy." Etický kodex reklamy hovoří o tom, že reklama musí být slušná, čestná a pravdivá. "Musí být vytvářena s vědomím odpovědnosti vůči spotřebiteli i společnosti," píše se doslova v kodexu.

Prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace Pavel Brabec je však toho názoru, že reklama na "poctivou českou kávu" vyráběnou v Polsku zákazníky nijak neklame.

"Jihlavanka je spotřebiteli vnímána jako značka se symbolem kvality, na kterou jsou zákazníci zvyklí. Pro značku tak není problém přesun výroby, pokud si produkt udrží i nadále stále stejné vlastnosti, pro které ji vyhledávají," řekl Brabec.

Pro srovnání poukázal na značková auta. "Například německé automobilky také vyrábějí díly třeba na Slovensku i v jiných zemích. Přesto jsou auta i jejich kvalita vnímány stále jako německá," použil přirovnání Brabec.

Název Jihlavanka není přímý odkaz na Jihlavu

"Inspekce se domnívá, že průměrně informovaný spotřebitel, který má dostatek informací a je v rozumné míře pozorný a opatrný, s ohledem na zvyklosti a na sociální, kulturní a jazykové faktory, klamaný není," uvedl také Michal Spáčil, mluvčí České zemědělské a potravinářské inspekce, která se situací kolem Jihlavanky několik posledních týdnů zabývala.

Tchibo

Logo výrobce kávy Jihlavanka

Produkt vyráběný v Polsku si prý označení "český" zaslouží. "Slovní spojení ,chuť poctivé české kávy‘ odkazuje na původní českou recepturu, podle níž se káva stále připravuje. Chuť kávy Jihlavanka je zcela zřejmě dána výběrem kávových zrn, způsobem pražení a recepturou přípravy, nikoliv místem výroby," dodala mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.

"Inspekce nepovažuje za přiměřené trvat na doslovném původním významu označení Jihlavanka, pokud představuje v současnosti daleko spíše odkaz na recepturu a charakteristickou chuť, tedy na vlastnosti výrobku. Po mnoha letech výroby kávy pod tímto názvem nelze chápat slovo Jihlavanka jen jako přímý odkaz na výrobu této kávy v jednom konkrétním městě," je s ní zajedno mluvčí inspekce.

Příliš najevo polský původ kávy Tchibo však nedává. Když chtěl například týdeník Ekonom před časem od koncernu Tchibo informaci o aktuálním místě výroby kávy Jihlavanka, odpověď nedostal. "Výrobní závody máme ve více zemích, ale konkrétní místa nesdělujeme," uvedla tehdy Kadlecová.

Poctivá česká káva z Polska zákazníky neklame

Česká zemědělská a potravinářská inspekce však po několika týdnech vyšetřování došla k názoru, že nejde o klamání spotřebitele. "Potravina Jihlavanka, Staročeská směs a Jihlavanka Extra Special je označena textem Vyrobeno v EU. Ten sice nevyvrací původ produktu v České republice, nicméně lokalizuje výrobu kamkoliv na území Evropské unie," vysvětlil mluvčí inspekce Michal Spáčil.

Verdikt inspekce vyvolal vlnu ohlasu čtenářů na serveru iDNES. cz. "Kdyby se káva jmenovala Krakovianka, tak si ji zde asi nikdo nekoupí. Takže zákazníky klamou," vyjádřil se například čtenář podepsaný jako Ferdinand Klokoška.

Označení o místě původu však navíc neobsahují veškerá balení zmíněné kávy. Například u kilového balení kávy Jihlavanka není informace o místě původu uvedena vůbec žádná. Přesto předpisy neporušuje.

"Balení Jihlavanky, která inspekce odebrala ke kontrole, byla označena zmíněným textem Vyrobeno v EU. Nemohu samozřejmě vyloučit, že jsou na trhu i jiná balení, kde tento text chybí," dodal mluvčí inspekce Spáčil.

Výrobci totiž nyní nic neukládá povinnost tento údaj o místě původu uvádět. "Označení výrobků společnosti Tchibo je plně v souladu s platnými právními normami, směrnicemi a předpisy ČR i EU," sdělila také mluvčí společnosti Tchibo Eva Kadlecová.

Nejčtenější

Mladík usnul na poli s hrachem, sekačka ho připravila o části nohou

Při tragické nehodě na Přerovsku zemřeli dva lidé (7. června 2019).

Mnohočetná zranění utrpěl čtyřiadvacetiletý mladík, který v úterý odpoledne usnul na poli u Brtnice na Jihlavsku....

Dálnici D1 u Velkého Meziříčí už od rána oboustranně blokují kolony

Kvůli zprovoznění části dálnice D1 a zakreslení vodorovného značení na 45....

Provoz na dálnici D1 na Vysočině u Velkého Meziříčí v pondělí po celý den obousměrně komplikovaly kolony. Auta v nich...

Dvacetikilometrové kolony na D1 mohou kvůli zúžení trvat až do středy

D1 Kolaps u Velkého Meziříčí

Dvacetikilometrové kolony, místo plynulé jízdy jen popojíždění, ztracené desítky minut. Tak od počátku týdne vypadá...

Nehoda tří aut zablokovala provoz na dálnici D1 ve směru na Brno

Na dálnici D1 na 139. kilometru se srazila dvě nákladní a jedno osobní auto....

Provoz na dálnici D1 ve směru na Brno ráno zkomplikovala nehoda na 139. kilometru. Za místem střetu se tvořila dlouhá...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Další z rubriky

Střecha jihlavského kostela se bortí, církev opravu deset let odkládala

Farář Petr Ivan Božik ukazuje místa, kudy do krovu kostela svatého Ignáce...

Jedna z jihlavských dominant je v neutěšeném stavu. Ve střeše jezuitského kostela svatého Ignáce z Loyoly přibývají...

Opravy starých traktorů zaberou i rok, výsledky sklízely obdiv na přehlídce

Setkání historických traktorů ve Škrdlovicích na Žďársku se letos konalo už...

Ochota obětovat koníčku čas i peníze, mít podporu blízkých a obrovské nadšení. To vše musí mít nadšenci zabývající se...

Jedno cvičení střídá druhé, armáda připravuje skromnější Ample Strike

Na akci Ample Strike je nasazována špičková technika řady armád. Na snímku z...

Sotva jedno mezinárodní vojenské cvičení na Vysočině skončilo, tak 22. základna vrtulníkového letectva u Náměště nad...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz