Doporučujeme

Buďte příjemní a nepomlouvejte. Pár rad, jak zlepšit vztahy s kolegy

  • 0
Dobré vztahy jsou jedním z hlavních důvodů, proč jsme v zaměstnání spokojeni a těšíme se tam. Pokud to ale s kolegy naopak drhne, je ten správný čas zapracovat na vylepšení.

Akce a reakce, tak by se daly ve zkratce popsat mezilidské vztahy včetně pracovních. Důvodem, proč nejsou zrovna ideální, může být naše, často nevědomé, chování. Naštěstí všechno má svoje řešení.

Buďte vždy příjemní

Ilustrační snímek

Naučte se přicházet do práce dobře naladění a berte to stejně zodpovědně, jako přistupujete k oblékání a úpravě svého vzhledu. Nevynechejte žádnou příležitost, jak být laskaví ke svým spolupracovníkům a povzbudit je.

Pamatujte, že vzteklost, neurvalé chování či nadávky do pracovního prostředí nepatří. Naopak v přítomnosti klidných a za všech okolností milých lidí se ostatní cítí dobře.

Nové vnímání po pandemii

Pandemie koronaviru změnila způsob práce a přinesla řadu nového. Vedle home office a hybridního způsobu práce, které už mnoho lidí nevnímá jako benefit, ale jako standard, si stále více důležitosti získává tzv. work life balance, tedy harmonie mezi prací a osobním životem nebo well-being.

Pod tímto pojmem se podle Světové zdravotnické organizace skrývá obraz celkového duševního zdraví. Je to stav, ve kterém si člověk uvědomuje svůj vlastní potenciál, dokáže se vyrovnat s běžnými stresy života, může produktivně a plodně pracovat i žít.

Zajímejte se o ostatní

Projevujte upřímný zájem o to, co vaše spolupracovníky baví, ptejte se na rodinu, děti, koníčky. Sdílejte s nimi svoje zážitky z víkendu či plány na dovolené. Důležité ale je najít rovnováhu mezi zdvořilostí a vlezlostí. Příliš osobní otázky by někoho mohly zaskočit a do pracovního prostředí se nehodí.

Udržujte dobrou náladu

Pohodová atmosféra na pracovišti je podle průzkumů jedním z nejdůležitějších kritérií při hledání zaměstnání. Existují dokonce aplikace, které náladu ve firmách mapují.

Klima pohody, legrace a přátelských vztahů lze posilovat různými způsoby. Společnými sportovními aktivitami či třeba pátečním posezením u sklenky, narozeninovými oslavami v zasedačce nebo pravidelnými obědy jednou týdně v bistru za rohem.

Všichni můžeme do práce dobrou náladu přinést. Na rozdíl od krabice obložených chlebíčků je to zadarmo a užitek z toho bude rozhodně větší.

Zůstávejte otevření názorům jiných

Ilustrační snímek

Každý známe ten pocit, kdy se zabereme do pracovního projektu, dáme mu svoje srdce a pak přijde šéf s řadou námitek, nebo dokonce kritiky. Důležité je zachovat si chladnou hlavu.

Když si totiž dopřejeme čas a trochu vychladneme, většinou zjistíme, že náš protějšek měl v něčem pravdu. A to je přece prostor ke zlepšení.

Proto se se svými kolegy nebo dokonce nadřízenými nehádejte a až s chladnou hlavou argumentujte a diskutujte. Buďte otevření názorům ostatních, jenom tak budete mít možnost svou profesionalitu posunout.

Nezraňujte city druhých

Humor na úkor druhých nestojí za ztrátu jejich důvěry. Navíc se vám to může vrátit, když to budete nejméně čekat. Žertování a vtípky, které si běžně dovolíte s přáteli v neformálním prostředí, do zaměstnání nepatří.

Obezřetní buďte i při vyslovování kritiky k práci svých kolegů. Ta by měla být konstruktivní, bez citového zabarvení a dotyčný by se nikdy neměl cítit ponížený. Vždy se snažte při vyslovení nepříjemného komentáře zmínit i něco pozitivního, co s projektem souvisí.

Nenaslouchejte klepům

Ilustrační snímek

Ve firmách se toho hodně napovídá. Uvědomte si, že lidé, kteří pomluvy šíří, často nemají potřebné informace. A právě z toho důvodu je vhodné se takovými klepy vůbec nezabývat a dát si pozor, abychom se na nich byť nevědomky nepodíleli.

Pokud cítíte, že věc, která se k vám donesla, by mohla spadat do této kategorie, rovnou řekněte, že neznáte potřebné informace, a nechcete proto záležitost komentovat.

Nedělejte práci kvůli uznání

Cesta je cíl. Snažte se dělat každý den to nejlepší, co dovedete. Přistupujte ke své práci s radostí a hledejte na ní to, co vás baví a je vaší silnou stránkou. Jednou za čas se nad svou profesí zamyslete a upřímně si odpovězte na to, zda vás práce stále těší a naplňuje.

Není nic smutnějšího než trávit den po dni v zaměstnání, které vám už dávno nedává smysl. Pamatujte na to, že obavy o uznání jen zbytečně posilují stres. Pochvaly, povýšení, nebo prémie by měly být třešničkou na dortu, ale rozhodně ne jediným důvodem, proč práci děláte.


  • Vybrali jsme pro Vás