Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

SOS: The Final Escape

  12:00
Když vyrážel Keith Helm první den do svojí nové práce, hlavou se mu určitě honila spousta věcí. Jak udělat dojem na budoucí kolegy v redakci? Jak to bude s přestávkou na oběd? Jak moc imbecilní bude jeho šéf?

SOS: The Final Escape

Když vyrážel Keith Helm první den do svojí nové práce, hlavou se mu určitě honila spousta věcí. Jak udělat dojem na budoucí kolegy v redakci? Jak to bude s přestávkou na oběd? Jak moc imbecilní bude jeho šéf?

To ještě netušil, že nebude mít se šéfem žádné starosti a celý den se promění na jednu velkou přestávku. Jenom s obědem budou trochu problémy. Všechno se mu totiž převrátilo vzhůru nohama díky obrovskému zemětřesení. To postihlo nejen most, na kterém se zrovna nacházel, ale zanechalo svoje stopy kam až dohlédnul.

Poté, co se probral z krátkého bezvědomí mezi opuštěnými auty a rozlomenými kusy betonu, pokusil se dostat z mostu na pevninu. Během svého nebezpečného snažení a balancování na zbytcích konstrukce narazil po určité době na dalšího nedobrovolného zajatce. A tou je, jak už možná tušíte, dívka. Její vyproštění z trosek autobusu naklánějícího se nad vodní hladinou je plné napětí a naučí vás používat některé předměty ve zdejším dobrodružství obsažené, v tomto případě provaz. Ten si ale musíte samozřejmě nejdříve najít a pracně k němu dolézt. Spolupráce těchto dvou postav a jejich rozdílné způsoby řešení problémů vás potom provází SOS: The Final Escape po celou dobu. Vaším cílem je dostat se do města na poslední sběrný bod, kam se vracejí záchranáři. Občas se také objeví ve většině her opomíjený erotický kontext, třeba když přidržujete žebřík a vaše souputnice se sune v roztrhané sukénce vzhůru. Nebo když se převléká za oknem. A kdyby jen to, schválně si to zkuste…

Myšlenka stvořit hru, kde hlavním faktorem bude zemětřesení, je originální a zatímco odborní recenzenti hru odsoudili pro celou řadu nedostatků, u určité části herní populace se stala vyhledávaným titulem. Kde jinde můžete zažít hodiny ticha, jenom občas přerušené křikem vyplašených ptáků, s dlouhými výhledy do otevřené krajiny a pohybovat se přitom v neustálém napětí, protože každý krok může být ten poslední. To ještě umocňují občasné otřesy půdy, které se samozřejmě ozývají nejraději v momentech, kdy je potřebujete ze všeho nejméně.

Bohužel, přestože příběh se vymyká běžným herním proudům a budí proto sympatie, technická realizace trochu kulhá. Představte si grafiku ze staré (dobré) PlayStation (tedy PSX). Ovšem ne z těch posledních už poměrně povedených titulů, které vytahovaly z 32-bitové konzole maximum, ale titulů ještě SOS: The Final Escape starších a k tomu jenom přidejte pár efektů běžně užívaných na PS2. Za určitý klad ovšem považuji dobrý výběr barevných odstínů, převážně šedé nebo jiných nenápadných barev, což dodává hře zvláštní výraz.

Samotný vzhled by se možná ještě dal skousnout, stejně špatné je to ale i s pohybováním postav. Kromě neexistujícího motion capture se jednotliví hrdinové občas cukají dosti nepříjemným způsobem. Své dělá i absence hudby, až na pár výjimek je totiž všechno ponořené do ticha. Což ale zase přidává hře na určité zajímavosti a možná jí to více přibližuje realitě.

Po celu dobu hraní jste závislí na různých zdrojích vody, většinou z neporušených umyvadel nebo pítek. Potřebu napít se indikuje i druhý ukazatel na obrazovce, hned pod ukazatelem zdraví. Jakmile tento vodoměr ubývá, vaše výkony se zhoršují. Naštěstí lze na sebe upozornit záchranný vrtulník a získat ze shozeného batohu první pomoci několik potřebných věcí a s nimi i láhev. Vodní zdroje se také používají pro uložení pozice, proto je budete vítat s opravdovým nadšením.

SOS: The Final Escape

Podle výrobce tahle hra obsahuje sedm různých konců. Vzhledem k její nenáročnosti (dá se dohrát během pěti až šesti hodin) si můžete několik z nich vyzkoušet. Tím se řadí po bok velikánů jako Shadow of Destiny nebo Clock Tower 3 (teď si nemůžu nahonem vzpomenout na další tituly s více konci, kdyby vás nějaké napadly, hoďte je prosím pod článek), kde se průběh i samotný konec hry mění podle způsobu vašeho hraní. A to je opět více než jen sympatické.

Abychom to nějak shrnuli, celkově se jedná o originální a v některých směrech zajímavě koncipovanou hru, kterou doporučuji vaší pozornosti, ale předem varuji před řadou nedostatků.

SOS: The Final Escape
Výrobce/Vydavatel Irem Software/Agetec
Platforma PlayStation 2
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 320kB
Verdikt: Vynikající atmosféru sráží prkenné pohybové dispozice hlavních protagonistů a odbyté vizuální zpracování, nicméně pokud máte rádi netradiční a originální hry, nemůžete si tohle dobrodružství nechat ujít.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
  • Nejčtenější

IKEA otvírá pobočku v Robloxu, zaměstnancům nabízí 340 korun za hodinu

Švédská společnost IKEA chce oslovit i mladé zákazníky a tak se jim snaží přiblížit skrz populární...

Herní krásky, které berou dech. A jeden krasavec k tomu

Ač se puritáni a politicky hyperkorektní lidé snaží bojovat proti sexy postávám na každém kroku,...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Vyděrač už dva roky každý den zabíjí jedno NPC, chce pokračování Skyrimu

Od vydání zatím posledního dílu série The Elder Scrolls už uplynulo víc než dvanáct let a...

Taková břečka dostala zelenou? Hráči si ohledně novinky neberou servítky

Minulý týden PlayStation odhalil nové informace ohledně chystaných her a jedna z nich vyčnívá v ne...

{NADPIS}

{LABEL} {POPISEK}

Hlavní hrdinkou nové hry od autorů šokující Agony bude posedlá nymfomanka

Polské studio Madmind oznámilo nepřímé pokračování své hororové hry Succubus. Ve hře s výmluvným...

Ve fotbalové hře od Electronic Arts začalo EURO 2024

Electronic Arts sice přišli o práva na používání zančky FIFA, jinak se toho pro její fanoušky ovšem...

Hráči World of Tanks si nově mohou vyzkoušet vylodění v Normandii

Ku příležitosti osmdesátého výročí Dne D přibyla do populární videohry World of Tanks spousta...

Před 40 lety vznikl Tetris, druhá nejprodávanější herní značka všech dob

Je to dnes přesně čtyřicet let od momentu, kdy Rus Alexej Pažitnov představil světu prvotní koncept...

Druhá řada seriálu The Last of Us ani zdaleka nepokryje události hry

Ačkoli druhou řadu postapokalyptického seriálu The Last of Us uvidíme až příští rok, už nyní je...

Vznikající nádor v těle signalizuje celá plejáda příznaků, říká neurochirurg

Premium Narodil se v USA, zkušenosti sbíral i ve světě, ale doma je v Praze. Specialista na operace mozku Jan Šroubek si nyní...

Hledal jsem manželku v Africe, sbalit ženskou tam zabere sekundu, říká dobrodruh

Premium Byl na šesti kontinentech, projel 135 států a během své cesty kolem světa ujel 230 tisíc kilometrů. Parťákem mu po...

Hejt není názor, říká Arichteva. Žena herce Blažka jí doporučila plastiku prsou

Herečka Veronika Arichteva (38) se stala terčem kritiky manželky herce Filipa Blažka (50). Jolana Blažková (44) se...

Hana Vagnerová: Nikdo v USA neříkal, že bych měla být vdaná a mít děti

Herečka Hana Vagnerová (41) žila střídavě v Česku a USA. Aktuálně má za sebou natáčení amerického filmu s hvězdou...

Čekat čtyřicet minut na latte? Fronty ve Starbucks deptají obsluhu i zákazníky

Kavárenský řetězec Starbucks se ve Spojených státech potýká s dosud nepoznaným problémem: příprava kávy trvá příliš...