Sim City 4: Rush Hour - nové možnosti?

  12:00aktualizováno  3. listopadu 3:35
SimCity 4, jež vyšlo na přelomu let 2002/2003, potěšilo všechny příznivce série SimCity spíše svým zpracováním než mnoha novými prvky a samozřejmě i vysokou HW náročností. Co nového přínáší právě vydané rozšíření?

Sim City 4: Rush Hour SimCity 4 (80%, recenze), jež vyšlo na přelomu let 2002/2003, potěšilo všechny příznivce série SimCity spíše svým zpracováním než mnoha novými prvky. Na rozdíl od třetího dílu se však Maxisu v SC4 podařilo celý herní systém vybalancovat do takové míry, že v každý moment ve hře bylo možné díky jednomu správnému kroku, či sledu kroků zvrátit i hodně nepříjemnou situaci – stačilo jen dokonale ovládnout všechna pravidla, která si tvůrci na hráče vymysleli.

Po úspěchu, který SC 4 sklidilo bylo jen otázkou času než tvůrci přijdou s alespoň malým nášupem v podobě datadisku. Ten nedávno vyšel pod názvem SC 4: Rush Hour a hned na začátek je třeba říci, že více než o samostatný produkt (kterým by datadisk měl v ideálním případě být) se jedná o přídavek, který na první pohled nepřináší příliš mnoho podstatných změn, či novinek, ale celou řadu významově menších změn. Ty však ve výsledku činí z SC4: Rush Hour takřka nepostradatelný materiál pro majitele SC 4.

Popis té nejpodstatnější a také nejvíce propagované novinky – možnosti ovládat různé dopravní prostředky a s tím spojené plnění různých misí si necháme na později. Začneme méně podstatnými novinkami, mezi které Sim City 4: Rush Hour patří rozšířené možnosti řešení zapeklitých dopravních situací o něž nikdy v SC4 nebyla nouze – zejména ve větších aglomeracích v pozdějších fázích hry. Mezi výše zmiňované nové prostředky řešení různých kolapsů patří hned několik druhů nových komunikací a nástroje sloužící ke zjišťování podstatných informací o směru a hustotě dopravy a náladách i pocitech občanů. Nejúčinnější z nových druhů silnic je široká dvouproudová ulice, která umožňuje obsloužit dopravní potřeby obyvatel v daném místě v obou směrech a mnohem rychleji než silnice jednoproudá. Dvouproudá silnice má navíc uprostřed pruh zeleně, který obyvatelé vždy vítají. Jedinou nevýhodou těchto cest je jejich cena. Má-li tak město napnutý rozpočet není jiné volby, než se spolehnout na staré dobré jednoproudové silnice s tím, že je lepší ponechat si nezastavěnou rezervu pro budoucí rozšíření.

Mnohem lepší (jak finančně, tak i z hlediska popularity u obyvatel) je však vybudování fungujícího systému veřejné dopravy. Kromě standardních autobusů je nyní možné vytvořit i síť podzemí dráhy. Její výhody jsou jasné. Je možné ji vést všude, nikde nepřekáží a nezvyšuje ekologickou zátěž. Navíc lze podzemku jednoduše Sim City 4: Rush Hour napojit na pozemní, či nadzemní dráhu. To je další novinka a možné řešení dopravní zácpy. Co se týče nadzemní dráhy, tak ta se na první pohled jeví jako řešení elegantní, ale v husté zástavbě problematické vzhledem k tomu, že je třeba někam umístit sloupy. Na druhou stranu je nadzemka levnější než metro a peníze jsou jak známo až na prvním místě.

Nejenom o finance je třeba v Rush Hour dbát. Velmi důležitá je spokojenost obyvatel, kteří v případě potřeby sbalí klidně svých pět švestek a odstěhují se jinam. Tvůrci nyní v datadisku dávají hráčům do rukou několik nástrojů pomocí nichž je možné zjistit různé informace o spokojenosti, či nespokojenosti jednotlivců se situací ve městě, se školstvím, ekologií, činností policie, požárníků atd. Je-li třeba, dozvíte se úplně vše a pak už jen stačí pružně zareagovat.

Množství nových dopravních možností přijde vhod v souvislosti s novou koncepcí budování městských aglomerací. Nyní je totiž možné postavit na jednom pozemku několik satelitních městeček – každé za jiným účelem a poté je spojit tím nejefektivnějším způsobem do jednoho fungujícího celku. Bez problémů tak může vzniknout městečko pro bohaté (kteří budou vlastně živit městskou pokladnu), souhrn továrních komplexů Sim City 4: Rush Hour s chudinskou čtvrtí opodál, universitní město a na okraji mapy velká hromadná skládka. Konečně je tak možné vytvářet aglomerace dle svých vlastních představ, což v SC4 tak zcela možné nebylo.

Nejdůležitějším a také nejvíce propagovaným novým prvkem, jež měl datadisk Rush Hour nabídnout je možnost převzít ovládání různých vozidel, člunů, ale i letadel a buď s nimi jen tak volně a bezcílně jezdit po městě, nebo plnit mise. Reklama a propagace je však jedna věc a skutečnost druhá. Vše co tvůrci slibovali nakonec víceméně splnili. Je tu však několik podstatných ale. Vždy, když hráč převezme ovládání nějakého dopravního prostředku tak kamera zazoomuje na nejnižší úroveň, což může například v oblasti s výškovými budovami znamenat, že ovládané vozidlo není vůbec vidět. Dále je třeba říci, že ovládání a manévrování jak s vozidly tak i například helikoptérami je značně obtížné. Odezva na stisk klávesy je mizerná a tak jsou bouračky na denním pořádku. To rozhodně nepotěší, protože několik bouraček po sobě znamená výbuch a nesplnění mise. Největší výtka se však týká monotónní náplně všech misí. Nuda se bohužel nevyhnula ani na první pohled více než zajímavým misím, jako je hasičský zásah, či policejní výjezd. Ty se naopak díky špatné ovladatelnosti vozidel stávají noční můrou. Jisté řešení potíží s navigováním Sim City 4: Rush Hour ulicemi města skýtá možnost, nechat hru, aby auto udržovala na silnici sama. Ale ani tento prvek špatný dojem z řízení nezachrání. Je škoda, že se tato část tvůrcům zrovna moc nepovedla – snad někdy příště. Přesto je však dobré alespoň několik akčních misí podstoupit v zájmu získání peněžité odměny, či zvýšení reputace u obyvatelstva, což jsou dvě velmi významné položky.

Po technické stránce datadisk nepřináší nic nového Snad jen pro ty, kteří si hru již dříve neopatchovali, bude instalace datadisku něčím prospěšná. Jak si jistě vzpomínáte bylo původní SC4 kvůli krvavým HW nárokům a mizerné optimalizaci téměř nehratelné. Částečně to napravily až různé patche, ale stále to není ideální. A datadisk na tom bohužel nic nemění. Během hraní se sice žádné problémy technického rázu nevyskytly, ale je škoda, že hra pro širokou veřejnost je tak šíleně HW náročná. I při vypnutí minimálních detailů se hra docela často škubala, což je hodně nepříjemné zejména v části, kdy hráč ovládá vozidlo. Na druhou stranu je grafika velice pěkná a detailní a pozorování fungujícího města se tak rázem stává požitkem.

SimCity 4: Rush Hour není datadisk v klasickém slova smyslu. Přináší totiž velice málo skutečně inovativních prvků do původní hry. Spíše jen odstraňuje zbytečnosti a nepříjemnosti z SC4 a nabízí nové možnosti jak dosáhnout úspěchu v roli starosty. Pro majitele původní hry je pořízení datadisku víceméně nezbytností – záležet bude jenom na ceně. Ostatním, kterým SC4 padlo do oka nedávno, mají šanci zakoupit SC4 Gold, kde bude kromě původní hry i datadisk Rush Hour.

SimCity4: Rush Hour
Minimum: P-500 Mhz, 128 MB RAM
Optimum: P-1600 Mhz, 512 MB RAM
Multiplayer: ano
Další informace: screenshoty / trailer
Výrobce/distributor: Maxis / Electronic Arts
Distributor v ČR: n/a
Oficiální stránka: homepage
Verdikt: Vcelku solidní přídavek, který však mohl dopadnout mnohem lépe. Pro skalní příznivce S4 nutnost, ostatní nechť se rozhodují dle ceny.
Hodnocení: 70%

Nejčtenější

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

Klasické strategie, kterým jsme obětovali neuvěřitelné množství času

Strategie jsou stále mezi určitou částí hráčů populární, ale asi není příliš krutým tvrzením, že zlatá éra těchto her už zřejmě skončila. Ovšem byly doby, kdy nejeden z nás trávil extrémní množství...

Za herní propadák roku může sabotáž, tvrdí autoři a ve velkém propouští

Hra MindsEye působí jako horký kandidát na herní propadák roku. Autoři se ovšem vymlouvají na to, že vývoj někdo sabotoval a slibují, že hru dostanou do mnohem lepšího stavu. Zároveň však studio ve...

Posunete součástku a pro druhou už není místo. Návrh Lego Technic trvá i léta

Konstruktér Milan Reindl vymýšlí auta, sportovní vozy, technická vozidla, letadla a vrtulníky z kostiček Lego. Modely Lego Technic jsou spíše interpretací skutečných vozidel než jejich stoprocentně...

16. července 2025 2

Slavný filmový zabiják John Wick brzy zmizí ve své herní podobě z obchodů

Necelých šest let po vydání zmizí slušná taktická strategie John Wick Hex ze všech digitálních obchodů nezávisle na platformě.

15. července 2025  15:45 0

Pokimane se stala ikonou digitální generace. Všechno si vybudovala sama

Jméno Pokimane dnes rezonuje napříč celým světem digitální zábavy. Miliony sledujících a obrovský vliv na mladou generaci ji vynesly neoficiální titul „královny herního streamu“ – a to nejen díky...

15. července 2025 26

Tři kvalitní tahové strategie jsou na Steamu zdarma, ale pospěšte si

Vydavatelství Slitherine oslavilo 25 let od svého založená a kromě zajímavých slev na Steamu láká hned na tři kvalitní tahové strategie zdarma.

14. července 2025  13:30 2

Bývalý zaměstnanec propálil skvělé prodeje Forzy Horizon 5 na PlayStationu 5

Že se festivalovým závodům Forza Horizon 5 na PlayStationu 5 daří, jsme věděli. Nyní díky bývalému zaměstnanci studia Turn 10 známe i konkrétní číslo.

14. července 2025  11:14 7

Ninja proslavil Fortnite. Fortnite proslavil Ninju. A oba píšou historii

Mnozí ho znají jako legendu streamování, jiným jeho přezdívka Ninja dosud nic neříkala. Přesto jde o jednoho z nejvlivnějších lidí v historii videoher. Příběh Richarda Tylera Blevinse ukazuje, jak se...

14. července 2025 0

Navštívili jsme domov Super Maria v New Yorku. Bydlí ve čtvrti boháčů

New York (od zpravodaje Bonusweb.cz) V srdci New Yorku mohou fanoušci Nintenda najít dvě patra plná všeho, po čem jen touží. Navštívili jsme ikonický Nintendo obchod na Manhattanu, abychom vám mohli zprostředkovat vše, co v něm lze...

14. července 2025 0

Zemřel streamer PatmanQC. Přišel o ruce a nohy, ale ne o lásku k retro hrám

Po dlouhých zdravotních útrapách zemřel streamer Patrick Davis, známý hráčům pod přezdívkou PatmanQC. Přestože se v posledních letech života musel obejít bez všech čtyř končetin, neztrácel smysl pro...

13. července 2025 6

Skoro čtvrt milionu měsíčně je málo, stěžuje si streamerka na svoji výplatu

Streamerka Snowwcone rozdráždila internetové publikum, když si postěžovala, že jí měsíční „výplata“ od platformy Twitch v hodnotě přesahující deset tisíc dolarů přijde nedostatečná. Prý má tak velké...

12. července 2025 97

Čeští vývojáři milují vlaky. Další železniční hra bude karetní horor

V chystané nezávislé hře Dreadline Express se staneme jedním z pasažérů posledního lidského vlaku, řítícího se bezútěšnou krajinou. Kromě Lovecraftem inspirovaného světa tato adventura zaujme i...

11. července 2025  15:31 0

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Odsuzují ji i obdivují. Amouranth si z kontroverze udělala značku

Jednatřicetiletá Amouranth patří mezi nejpopulárnější a zároveň nejkontroverznější streamerky na světě. Její působení na platformě Twitch ukazuje, jak se z nenápadné herní tvůrkyně může stát...

11. července 2025 24

Očekávaná samurajská akce ukáže krásy Hokkaida. A grafika je fantastická

Ghost of Tsushima je skvělá samurajská záležitost a jedna z nejlepších her za dlouhou dobu. V říjnu se na ni pokusí navázat pokračování nazvané Ghost of Yōtei, které si pojďme trochu rozebrat.

11. července 2025 12
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.