Resident Evil byl vždy nevěrná mrška. Původní PSone díly byly konvertovány na nejrůznější platformy (Saturn, Dreamcast, N64, PC) a první regulérní dezerce se konala v roce 2000, kdy byl Code: Veronica ohlášen exkluzivně pro Segu Dreamcast. Jako náplast byla hororovým PlayStation fanouškům předložena Dino Crisis, ale byť šlo o opravdu povedenou hru, tak Resi to prostě nebyl. S příchodem PS2 se však situace vrátila k původnímu statusu a hráči věrní Sony se dočkali Code: Veronica dokonce ve vylepšené verzi X. Tehdy však přišla snad nejvíce šokující zpráva z herního byznysu za posledních pět let. Série se stěhuje do stáje konkurenčního Nintenda a tamní hráči se kromě konverzí RE 2,3 a C:V dočkají i exkluzivního remaku prvního dílu, prequelu Zero (původně zamýšlený pro N64) a hlavně regulérního pokračování v podobě čtvrtého dílu legendární série. Tehdy se každému PS2 hráči sevřel žaludek a nálada zhoršila přinejmenším o 100%. Jak to ale tak s RE sérií bývá, exkluzivita nikdy není úplná. Předělaná jednička a Zero se sice na PS2 pravděpodobně nikdy neobjeví, ale Resident Evilu s pořadovým číslem 4 si všichni majitelé soňácké konzole užijí do sytosti.
Pila se zařízne do krku, zarazí se o páteř, aby následovně oddělila vaši hlavu od těla.
Resident Evil 4 (RE4) se diametrálně liší od svých předchůdců již samotným konceptem hry. Pryč je nudné ovládání s pomalým otáčením, pryč je statická kamera, která zabírala dění vždy jen z jednoho úhlu a pryč jsou dokonce i zombie - základní substance každého dílu RE. Série prošla šokující revizí a výsledek lze bez nadsázky označit za geniální.
Většina funkcí z původního ovládání zůstala nedotčena. Stále se míří tlačítkem R1 a i střelba zůstala přiřazena křížku, tedy nejpoužívanějšímu tlačítku. Jenže i kamera dokáže udělat s ovládáním divy. Postavena je lehce za zátylek hlavního hrdiny a rotovat s ní můžete o celých 180 stupňů. Pryč je tedy poloautomatické zaměřování, nyní střílíte přesně tam kam míříte. Každá zbraň má naštěstí laserový zaměřovač či hledí (ostřelovací puška, raketomet, minomet atd.), takže se nebojte, že byste přišli o
oblíbené headshoty. Můžete tak střílet i na nepřátele, kteří nejsou ve vaší výškové úrovni, stejně tak jako oni na vás, což přináší bojům větší variabilitu i reálnost. Ano nečetli jste špatně - nepřátelé po vás mohou vystřelit. Všechny zbraně si navíc můžete u potulného prodejce upgradovat. Zvýšit můžete razanci střely, kapacitu zásobníku a snížit pro změnu čas věnovaný nabíjení zbraně.
Zombie prošli v celé sérii velkou evolucí – zpočátku to byli pomalí protivníci, u kterých se nedal pohyb označit ani jako chůze, ale spíš šourání. Jejich síla byla spíše v počtu, než v inteligenci. Remake pro GameCube nám nabídl nemrtvé protivníky, s kterými nebylo snadné si poradit. Pokud jste do nich naprali pár kulek, tak sice lehli na zem, ale nezmizeli, a pokud jste se do dané lokace vrátili, tak znovu ožili a dokonce začali rychle běhat. Oproti tomu jste mohli zombíky v RE Zero klidně rozstřelit vedví, ale stejně vždy dorostli, protože byli složeni z pijavic.
Za nejhorší prvek, vzniklý konvertováním z GC považuji ovládání.


Nechtěl jsem vás znechutit, ale touto vivisekcí jsem chtěl zdůraznit brutální smysl pro detail, kterým RE4 oplývá. Samozřejmě se ale dočkáte i tužších protivníků. Členové elitní skupiny Los Illuminados jsou dokonce ozbrojeni palcáty, obřími kladivy a dokonce i kušemi. Vystřelené projektily můžete navíc s troškou umu a štěstí sestřelit. Přiblíží-li se nepřítel na dostatečnou vzdálenost, máte navíc po zobrazení ikony tlačítka možnost efektivně ho odkopnout. Akční styl hry se přenesl i do samotných videosekvencí. Ty jsou neuvěřitelně stylové a obsahují úchvatné akční scény s fenomenální choreografií, která může směle konkurovat i mistrům oboru -
Devil May Cry 3 a Metal Gear Solid: Twin Snakes. Dění v nich je interaktivní a sami ho budete ovlivňovat. Patří-li tedy k vašim oblíbeným herním kratochvílím odkládání ovladače při videosekvencích, čeká vás brzy
jasná a rychlá smrt. Stejně jako u odrážení dotírajících Los Ganados se objeví jedna či více ikon, které musíte v daný okamžik zmáčknout. Tlačítka se rychle střídají a mnohdy nejde o lehkou záležitost. Mě samotnému to připomínalo filmové interaktivní hry z dob Mega CD.
Příběh se odehrává šest let po prvním RE. Umbrella již formálně dávno neexistuje a zdá se, že nebezpečí bio teroru bylo definitivně zažehnáno. Leon Scott Kennedy, známý z RE2, se vydává na záchrannou misi s úkolem osvobodit unesenou dceru prezidenta .Ashley Graham. Poté, co se dostane do odlehlé vísky jménem Pueblo, kde se má být Ashley údajně držena, zjišťuje, že není vše, jak má být. Příběh je poutavý a objeví se v něm celá řada postav, které znáte z předchozích dílů. Abych řekl pravdu, tak mi přijde nejzajímavější z celé série. Nebudu z něj však mnoho prozrazovat, abyste nebyli ochuzeni o překvapivá zjištění i dějové zvraty.
GC verze je na tom z technického hlediska lépe, ale zato se nemůže chlubit bonusy.
RE4 je tedy bezesporu, jednou z nejpovedenějších her tohoto roku. O tom nás přesvědčila již před dlouhými devíti měsíci GC verze. Mnozí z vás se jistě ptají, jak proběhla konverze, zvláště když je GC přeci jenom výkonnější. PS2 RE4 je pouze na jednom jednovrstvém DVD (4.8 GB), oproti GC, kde byla hra vydána na dvou miniDVD (1.5 GB). Nečeká vás tedy žádné přehazování disků během hry. Zajisté vás všechny potěším, že žádná z lokací ze hry není osekána, zkrácena ani jakkoliv jinak upravena. Vizuální stránka byla samozřejmě pro PS2 optimalizována, textury sice nejsou tak detailní a mlhy je tu taky více než v originále, ale díky fenomenální animaci je dosti možné, že někteří z vás drobné rozdíly v grafice ani nepostřehnou. Vodní plochy neobsahují žádné vlny a občas jsem si sice připadal jako by tvůrci pokryli obraz šedým filtrem, což jsem v GC verzi nezaznamenal, ale čert to vem, když je hra tak plynulá, včetně stabilního frameratu. Jeho zpomalení jsem postřehl pouze dvakrát a to při opravdu velkém počtu
Super akční wire-fu souboj s odvěkým Leonovým rivalem Jackem Krauserem trpí zase jinými neduhy. Vícekapacitní DVD sice pojme větší objem dat než GC disky, ale loadingy se jednoznačně protáhly. U hlavní hry to ani tolik nevadí, ale právě u zmiňovaného
souboje s Krauserem to je děs. Tento souboj se nese v duchu již avizovaných interaktivních videosekvencí. Bohužel se při tomto souboji hra po zmáčknutí příslušného akčního tlačítka vždy na několik vteřin pozastaví, nahraje další část boje atd. Skvělý zážitek z plynulého boje je tedy ten tam a výsledek je nechutně rozkouskovaný, a tudíž bez onoho zmiňovaného náboje. Za nejhorší prvek, vzniklý konvertováním z GC považuji ovládání. Je vidět, že hra byla původně programována pro jinou platformu a ovládání
bylo optimalizované pro GC ovladač. Pohyb je na DualShocku bezproblémový, ale míření je o několik tříd těžší a hlavně méně přesné. Naštěstí si byli v Capcomu vědomi, že v PS2 verzi budou muset vytvořit několik kompromisů a proto do této konverze přidali i několik exkluzivních bonusů.
Nové oblečky pro Leona i Ashley považuji za čistě kosmetickou věc, ale exklusivní PS2 zbraň už je jiné kafe. Laserová puška se sice pěkně dlouho nabijí, ale po výstřelu zbavíte Los Ganados veškerých Las Plagas a nehrozí tedy, že po smrti hostitele vyskočí parazit na vás. Speciálně pro PS2 je přítomen i Movie Browser, ve kterém si můžete prohlédnout filmečky ze hry.
|
|
RE4 je tak jednoznačná pecka, která nemůže chybět ve sbírce žádného pořádného hráče. GC verze je na tom z technického hlediska přeci jenom lépe, ale zato se nemůže chlubit exkluzivními bonusy v čele se Separate Ways.
Resident Evil 4 | ||||||
| ||||||
| ||||||
| ||||||
|