Rayman 3: Hoodlum Havoc

  12:00
Mezi launchovými tituly na PS2 se objevil revoluční Rayman Revolution, 3D pokračování sympatické plošinovky od Ubi Softu. Uplynula slušná řádka měsíců a Rayman je zpátky ve svém dalším next-gen dobrodružství.
Rayman 3: Hoodlum Havoc

Všichni protřelí pařani si jistě pamatují legendární plošinovku s podivně rostlým superhrdinou Raymanem. Hodiny strávené skotačením po platformách, likvidací enemies za pomoci pěsti teleskopické, sbíráním bonusů atd. atd. Klasika, běžná už od osmibitů, přitažená posléze na PC a PSX. S objevem Dreamcastu, mírně to nadčasové konzole od Segy, která již pomalu začíná mizet v propadlišti dějin - i když neprávem - nastoupil Rayman 2: Revolution (taktéž vydaný pro naše černé miláčky), převedený do třetího prostoru. Rozkreslený příběh, nádherná grafika a výtečné ozvučení jej posunuly opět do herního nebe. Nu a frantíci z Ubisoftu neusnuli na vavřínech a usmysleli si, že do třetice všeho dobrého stvoří další pokračování. A vcelku se jim to podařilo…

Rayman je velmi podivná, ale zároveň vcelku flexibilní osobnost. Když vám totiž končetiny a hlava volně levitují kolem trupu, plyne z toho spousta výhod: padání z velkých výšek s lehkým „odpruženým“ přistáním, či pěst roztočená kolem své osy obtěžující na slušnou vzdálenost potenciální nepřátele jsou opravdu praktickou featurou. A protože v tomto pokračování je větší důraz kladen hlavně na soubojovou část dobrodružství, všimneme si i sympatické možnosti úkroků spojených se střelbou „za roh“. Pokud ještě dostane Rayman do vínku ovládnutí - ehmmm - „kouzelných plechovek“, nabude schopností, o kterých se nám, poněkud přízemnějším smrtelníkům, může tak akorát zdát: magická průbojná ocelová Rayman 3: Hoodlum Havoc teleskopická (!) pěst, pěst „lanová“ s čelistmi k překonání nebezpečných pozemních úseků zhoupnutím, vrtulníková úprava kebule pro dosah do nebeských výšin, či pěst raketově řízená s explozivním účinkem. Všech těchto vylepšení samozřejmě budete nuceni hojně využívat pro další postup hrou. Ale abyste nebyli s tímto třeskutým arzenálem zas v takové mohutné převaze, nepřátelé jsou také po zuby ozbrojeni a obdařeni nějakým tím dekagramem inteligence. Nemluvě o hojně se vyskytujících bossech, jejichž vpravdě úchylné bojové kreace potrápí při řešení nepříjemné situace nejeden dualshock… On je vám totiž třetí díl Raymana celý takový mírně ujetý. Každý, kdo zná žabáka Globoxe, potížistu, díky němuž se náš hrdina neustále dostává do problémů s kdejakou prapodivnou rasou zlých stvoření, se dovtípí, jak to dopadne i tentokráte. Zelený pomatenec totiž odstartuje jeden velký průšvih hned na začátku tím, že v dementní rozjařenosti spolkne Hoodluma. Hoodlumové jsou taková ošklivá chlupatá stvoření, která zasemenila Raymanův svět a za pomoci černé magie se transformují do dalších nepříliš vábně vyhlížejících tvorů, po jejichž likvidaci opět vylétnou a s drsnými slovy na jazyku nepříčetně zmizí v dáli. Vám tedy nezbude nic jiného, než Globoxe doprovázet na jeho anabázi za doktory, kteří by mohli notně naštvaný subjekt z jeho nadutého břicha vypreparovat. Přičemž se budete zcela nezávazně věnovat čištění všech světů, kterými během této strastiplné pouti poputujete, od všude převládajícího zla. Onu zmíněnou ujetost zpozorujete na každém kroku - od vtipně animovaných enemies a jejich úsměv budícího Rayman 3: Hoodlum Havoc žvatlání, šílených bossů, parádních FMV až k řízeným přeletům mezi světy v prostředí typicky francouzské modernistické muzzzak. Zmínit musím také bonusy, v nichž kromě obligátních miniher objevíte i sympatický manuál v podání krátkých filmů v kolekci „Jak likvidovat Raymana“®. U těchto shotů se vpravdě pousměje i nejeden pragmatický suchar…

Jak se to ale celé hraje, zeptáte se. Příjemně. Herní principy jsou jasné z předešlého odstavce. Celá hra je koncipována lineárně, jakožto klasická plošinovka. Budete tedy přecházet z jednoho levelu do druhého, až vyčistíte celý svět, projedete warpem do dalších a tak dále a tak dále. Všechny úkony vyžadují určitou zručnost, ale jde jen o malý zvyk a celkově působí Rayman jako velmi jednoduchá hra (já osobně jsem jedinkrát nezesnul). Nezmizelo ani zachraňování Dlouhých Nosů – šamanů, kteří po určitém počtu kromě bodových odměn ve formě krystalů přidají kousek energie k vašemu ukazateli, aby vám tak ještě více zjednodušili postup hrou. Za utržené body v sestavě levelů si postupně odemknete zmíněné bonusy, což vám budiž dostatečnou motivací. Při soubojích s bossy se pobavíte; pro příklad pidižvík houpající se na podivném „chůdostroji“, vyrobeném ze zatraceně velkých kmenů stromů a snažící se vás rozšlapat, je po několika minutách vyexpedován do výšin nebeských, vy si přesednete namísto něj, ozve se komentátor a do kruhové arény nabíhají nepřátelé ozbrojení vzduchovkami, přičemž rozpohybujete klády a šlapete je po papulích za povyku announcera Rayman 3: Hoodlum Havoc jako zelí; a body přibývají za rozšlápnuvší kombo… Také mě mile překvapila občasná „závodní“ vložka, kdy Raymanovi mohutně napuchnou obě boty a jedna zběsile utíká, přičemž ji v té druhé musíte dohonit a donutit k opětovnému zmenšení (kdo se vozil u světských na elektrických autíčkách a zuřivě narážel do mírumilovných maminek s malými dětmi jistě pochopí…). Jedinou vadou v položce hratelnosti je relativně krátká doba k dohrání (v rámci striktní linearity opravdu zamrzí). I ti slabší hráči složí tento titul během dvanácti až patnácti hodin, což nás všechny utvrzuje v jasném názoru na současnou tvorbu herních titulů – za hodně peněz málo muziky (výjimkou budiž monstrózní kousek – Primal).

Graficky vychází Rayman ze svého předchůdce; zcela jistě autoři použili identický engine. Změnili ale palety barev a řekl bych, že celkově engine ještě zoptimalizovali. Při výskytu většího počtu rozhýbaných objektů v plejádě světelných efektů tak nedochází k jedinému zpomalení frameratu a to je dobře. Vše je tak plynulé a grafika příjemně koresponduje s atmosférou hry. Celkově vyhlíží Rayman 3: Hoodlum Havoc temněji (opětná návaznost na příběh) a proto vás doslova osvěží jeho sekce s vodou a zářícím sluncem a mnohdy budete doslova ohromeně zírat na tu parádu; obzvláště v chytře navržených scenériích (výstup vzdušným zámkem do nehorázných výšin a následný sjezd dolů). Animace jsou ještě hezčí než minule a je třeba pochválit tvůrce za jejich nápaditost při tvorbě plejády pohybových aktivit všeho, co se objevuje na obrazovce. Stejně tak jest fortelným zpracování všech světů a miniher, nemluvě o kvalitě filmů. Kreativita animátorů je místy až zarážející…

Rayman 3: Hoodlum Havoc

Zvukově hra opět koresponduje s celkovou atmosférou. Je plná úchylných samplů a scénická hudba jako střižená od geniálního pana Elfmana (dvorní hudebník Tima Burtona - Střihoruký Edvard, Ospalá díra ad.) příjemně padne na míru. Stejně tak zmiňované moderní kousky při warpových sekcích hry. Namluvení všech postav je na absolutní úrovni; neočekávejte tedy amatérismus jako například v anglicky namluvených sekcích japonských titulů… Každá z postav mluví s jiným přízvukem a emocemi (rastamanský doktor Dlouhý Nos s gangsta výslovností mne opravdu dostal…). Ozvučení je zkrátka na jedničku.

Jak bychom to uzavřeli? Máme před sebou další dobrodružství sympatického člobrdy, prodchnuté zajímavým příběhem. Hra působí veselým dojmem díky vtipným animacím, výbornému dabingu a ujetě řešeným soubojům s četnými bossy. Potěší i minihry a bonusové filmy. Atmosféra je tedy výborná a vše je po této stránce perfektně sladěno. Na druhou stranu zarazí zoufale primitivní jednoduchost (zatracení developeři; pochopte už konečně, že si všichni chceme pořádně zahrát a ne proběhnout titul bez jediného zaškobrtnutí – mainstreamové praktiky nás vůbec nezajímají!!!) a krátká doba hraní, způsobená lineárním uspořádáním levelů. Jasná sedmdesátka.

Rayman 3: Hoodlum Havoc
Výrobce/Vydavatel Ubi Soft
Platforma PlayStation 2, Xbox, GameCube
Multiplayer: ne
Vibrace/Analog: ano/ano
Další ovladač: ne
Paměťová karta: ano, 77kB
Verdikt: Příjemná plošinovka s nádhernou atmosférou. Graficky excelentní a s výtečným ozvučením. Bohužel je krátká a lineární. Rayman 3 je nicméně dobrým titulem a pokud nepatříte k hráčům, kteří od hry očekávají určitou obtížnost a s ní spojené napětí a chcete si za své necelé dva tisíce korun prostě příjemně odpočinout, máte tu další realizaci.
Hodnocení: 70% (info)

Autor:
Témata: dabing, Xbox

Nejčtenější

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

Nečekaný hit už prodal dva miliony. V korporátu by to neprošlo, říká autor

Ačkoliv původně panovaly obavy, že menší francouzské RPG Clair Obscur: Expedition 33 zůstane ve stínu slavnější hry, opak je pravdou. Šéf studia Sandfall k tomu dodal, že hra by v rámci velkého...

Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?

Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...

Po letech zkoušení dohrál nejtěžší mapu Dooma s více než 23 tisíci nepřátel

Streamer Coincident jako první člověk na světě dohrál legendami opředenou mapu Okuplok, která je považována za nejobtížnější level klasické střílečky Doom. Průchod, během něhož zlikvidoval tisícovky...

Náhoda? Datum vydání nejočekávanější hry prozradila léta stará písnička

Ostře sledované hry jsou pod naprostým drobnohledem fanoušků, kteří pečlivě analyzují každý nový trailer a vše dávají do nečekaných, až bláznivých souvislostí. Grand Theft Auto 6 není výjimkou.

Doom a ti další. Zběsilý masakr monster desetkrát jinak

Novinka z legendární série stříleček Doom opět nabídne zběsilou akci, ale není zdaleka jediná. Pokud chcete ještě před hraním dát šanci některé z alternativ, máte rozhodně z čeho vybírat.

15. května 2025 0

Nejvíce sexy hra loňského roku míří na PC. Co z ní asi udělají tvůrci modů?

Skvělá akční hra Stellar Blade už příští měsíc přijde o svoji playstationovou exkluzivitu a potěší i majitelé PC. Tvůrci modifikací už se nemohou dočkat až už beztak jen spoře oděnou hlavní hrdinku...

14. května 2025  13:17 6

Trestají mě za to, že jsem údajně nácek, stěžuje si šéf herního studia

Herní firma Moon Studios prosí lidi, aby přestali bombardovat jejich nejnovější hru negativními recenzemi. Šéf studia nejprve tvrdil, že je firma ve finančním ohrožení, následně to vzal zpět a začal...

14. května 2025 7

Co natáčíš? Populární streamerku vulgárně napadli během vysílání

Populární korejská streamerka Yoo Yoon-jin, známá celému světu pod přezdívkou Jinnytty, nebude na svou nedávnou návštěvu jižní Francie vzpomínat v dobrém. Přímo během živého natáčení ji totiž...

14. května 2025 64

Switch 2 má šikovný režim, který prodlouží životnost baterie

Pokud uživatelé Switche 2 obětují trochu času na hraní na jedno nabití, prodlouží si tím celkovou výdrž baterie.

13. května 2025  10:36 0

Postapokalyptický seriál Fallout by mohl běžet víc než dekádu

Seriálový Fallout na Amazon Prime Video se stal senzací loňského roku a pokud si udrží zájem fanoušků, mohl by běžet více než dekádu, věří herec Aaron Moten, který ztvárnil jednu z hlavních rolí....

12. května 2025  11:30,  aktualizováno  13.5 8:49 8

Víte, kolik let už se pracuje na nejočekávanější hře současnosti?

Ačkoliv je vydání městské akce Grand Theft Auto 6 vzdálené ještě víc než rok, studio alespoň jako útěchu zveřejnilo druhý trailer. Ten okomentoval i bývalý vývojář Rockstaru David O’Reilly a...

13. května 2025 19

Režim myši na Switchi 2 funguje i v základním menu

Jednou z novinek očekávané konzole Switch 2 od Nintenda je možnost používat herní ovladače také v režimu myši. Využití najde i mimo hry.

12. května 2025  13:50 0

Rozjede váš počítač novou Mafii? Raději si ověřte hardwarové požadavky

Očekávaná gangsterka Mafia: Domovina běží – na rozdíl od přecházejících dílů včetně remaku – na Unreal Enginu 5. Pokud plánujete hrát na PC, ověřte si, zda splňuje minimální nároky.

12. května 2025  12:33 1

Detektor pohybu a děsivé zvuky. Vetřelecký horor zachycuje atmosféru filmu

Loňská hororová survival střílečka Alien: Rogue Incursion vyšla pouze pro virtuální realitu, letos si v nové verzi zahrajeme i tradičně. Ačkoliv její hodnocení se velmi různí, většina hráčů se...

12. května 2025 2

Zážitek jako Kingdom Come 2 vám jiné médium nedá, říká producent Martin Klíma

Kingdom Come: Deliverance 2 překonal všechna očekávání a zaslouženě se stal komerčním hitem nejen u nás, ale celosvětově. O tom, jak se takový kolos, na jehož vzniku pracovali stovky lidí dlouhých...

11. května 2025 15

Nové GTA vyjde až za rok, tak si aspoň zahrajte tyto slavné klony

Mysleli jsme si, že si nové GTA zahrajeme ještě letos, ale nakonec bude čekání zřejmě ještě dlouhé. Abyste si ukrátili čas, můžete vyzkoušet některou ze známých her, která nabízejí podobný styl...

10. května 2025 6
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.