GT Advance 3: Pro Concept Racing

Stovka vozů z dílen deseti automobilek s možností jejich upgradu. Padesátka tratí ve vypiglované grafice a s alternativou multiplayerového závodění. S čímž souvisí spousta herních režimů, které uspokojí všechny fandy arkádové jízdy.
GT Advance 3: Pro Concept Racing

Původní černobílý GameBoy a později i jeho barevná verze byli ve své době ideálními platformami pro jednoduché, povětšinou shora viděné závodní hry. Nástup GBA tento trend pouze potvrdil, avšak s jednou podstatnou změnou. Většina nových titulů totiž namísto 2D pohledu nabízí 3D, nebo alespoň pseudo 3D zpracování, což závody na handheldech opět o krůček přiblížilo produkci na mnohem výkonnějších 32 bitových platformách. Jedním z průkopníků 3D závodění na GBA byla hra , mezi jejíž hlavní přednosti patřilo velké množství vozidel i tratí, solidní hratelnost a koneckonců také grafika, která u jedinců s rozvinutou představivostí mohla evokovat pocit, že hrají zmenšenou verzi PSX hitu Gran Turismo. Jedinou, zato však fatální chybou byla absence možnosti uložit si klasicky pozici na cartridge. Místo toho bylo nutné si pamatovat a poté vypisovat příšerně dlouhé kódy, jejichž zadávání pak bylo učiněným peklem na zemi. Tato jediná chyba sama o sobě dokázala hru stáhnout mezi průměrné tituly.

GT Advance 3: Pro Concept Racing

Druhý díl , který vyšel minulý rok, přinesl mnohé změny a vylepšení. Mezi nejpodstatnější patřila koncepce celé hry. Už se nejednalo o klasické závody na okruzích, ale o rallye při nutnosti absolvovat trasu načrtnutou z bodu A do bodu B. Konečně přibyla možnost ukládat pozici, ale na druhou stranu zase ubylo vozidel i tratí a snížila se obtížnost hry. Díky tomu ji bylo možné dohrát za 4-5 hodin, což je vskutku žalostně málo.
Třetí díl, jenž u nás právě v těchto dnech vychází, opět přináší spoustu změn, z nichž tou nejvýraznější je návrat ke koncepci okruhových závodů z jedničky, tentokrát však díky bohu s možností ukládat si pozici.

GT Advance 3 obsahuje standardní nabídku herních módů, mezi nimiž nechybí klasiky typu Quick Race, Time Trial, Practice, stěžejní herní režim Championship, multiplayer přes GT Advance 3: Pro Concept Racing linkový kabel a nově také mód nazvaný Drift Combo. Jeho náplní je jízda po prázdném okruhu a cílem projetí co největšího počtu zatáček smykem bez použití brzdy. Na chvilku tato alternativa zabaví, ale o nic převratného se nejedná. Spíše jde o třešničku na dortu.

Hlavním módem je jako obvykle Championship, jehož princip je naprosto jasný a již několik let neměnný. Vítězit závod za závodem ve stále obtížnějších kategoriích - beginner, medium, high, professional, přičemž je nutné v každé kategorii nejdříve získat licenci splněním jistých úkolů. Zkrátka jako v autoškole. Hned první pohled do garáže na základní nabídku vozidel musí příznivce závodních her potěšit. Na samotném začátku je k dispozici dvacítka vozidel několika značek, což je mnohem více než konečný počet všech aut ve druhém díle i po odemknutí všech bonusů. Naštěstí se tvůrci u tohoto čísla nezastavili a tak bude po dokončení hry v garáži stát téměř stovka vozidel, všechna díky licenci vytvořená a pojmenovaná dle GT Advance 3: Pro Concept Racing reálných předloh. Ve většině případů se navíc jedná o značky japonské provenience, o nichž průměrný Evropan asi nikdy v životě neslyšel (Mitsuoka či ASL), což ještě zvyšuje motivaci při samotném závodě.

Nabídka vozového parku se tedy může bez uzardění měřit s mnohými tituly na PS2. Naprosto jiná je však situace ohledně ovládání. GBA přeci jenom není tak výkonný, aby se dalo uvažovat o nějakém reálném modelu jízdy. Jde o arkádu, v níž je nutné co nejméně šlapat na brzdový pedál, prakticky v každé zátočině používat řízeného smyku a hlavně nenarážet do okrajů dráhy a soupeřů, což stejně jako v případě srážky s jakýmkoli objektem u silnice znamená časovou ztrátu, která se opravdu těžko dohání. Důvodem je způsob zpracování samotného závodu, na jehož začátku hráč vyjíždí až z poslední, osmé, pozice a během tří okruhů se musí dostat na první příčel. Není to sice zrovna standardní postup, ale udržuje to napětí po celou dobu konání závodu...

GT Advance 3: Pro Concept Racing

Co se týče grafiky je na tom GT Advance 3 více než dobře. Rozhodně vypadá lépe než první či druhý díl. Narozdíl od dvojky, kde byly tratě zasazeny do otevřené krajiny, se závody v GT Advance 3 odehrávají na okruzích v městském prostředí. Tím pádem je okolí tratě zajímavější. Hlavní je ovšem fakt, že je grafický engine dostatečně rychlý a i při větším množství aut na jedné obrazovce se necuká. Plusem je rozhodně i zpracování vozidel, která vypadají (v rámci možností) jako jejich reálné předlohy. Malou lahůdkou jsou replaye každého závodu, které díky častému střídání pohledu kamery nabízí opravdu efektní podívanou. Jinak vynikající technické zpracování tak kazí pouze zvuky a hudební doprovod. Na fakt, že zvuk motoru ve všech případech silně připomíná vysloužilý vysavač jsme si u podobných her zvykli, ale na špatnou hudbu v kvalitě horší než u 8 bitových titulů tedy rozhodně ne.

Sečteno a podtrženo - GT Advance 3 je vynikající závodní hrou, rozhodně nejlepší ze všech tří dílů. Nabízí všechny klasické herní módy, spoustu vozidel s možností jejich úpravy, zajímavé tratě a konečně umožňuje standardně ukládat rozehranou závodní partii. Grafika je také povedená a když přivřeme oko nad nepovedenými zvuky a hudbou, vychází z toho jasný výsledek - v současnosti nejlepší závodní hra na GBA.

GT Advance 3: Pro Concept Racing
Výrobce/Distributor MTO / THQ
Platforma GameBoy Advance
Vibrace: ne
Ukládání pozic: ano
Multiplayer: ano, 2 hráči
Verdikt: Pokud chcete opravdu kvalitní arkádové závody, máte zase po čem sáhnout.
Hodnocení: 80% (info)


Témata: Autoškola