Neděle 25. října 2020, svátek má Beáta
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 25. října 2020 Beáta

RECENZE: Doják, nebo horor? V novince Fe zachraňujete neonový les

Fe je po dojemné hopsačce Unravel druhou hrou, se kterou se vydavatelství Electronic Arts snaží prorazit na poli menších, umělecky laděných titulů. Pokud nade vše milujete neonové barvy, jednodušší styl grafiky a hudbu tvořenou především smyčcovými nástroji, Fe vás možná potěší. Ti ostatní jej mohou klidně ignorovat.

Fe | foto: Jakub Žežule

60

Fe

Platforma: PC, XboxOne, PlayStation 4, Switch
Výrobce: Zoink

  • Příjemná hudba
  • Kombinování schopností
  • Délka tak akorát
  • Nespolehlivá navigace
  • Nesrozumitelnost, obtížná čitelnost hry
  • Grafický styl
  • Neoriginalita

Herní karta

Fe patří k sympatické skupině herních jednohubek, kterými si dnešní hráči mohou zpestřit jídelníček tvořený rozsáhlými tituly vyžadujícími nemalou časovou investici. Zpozornět by měli fanoušci trojrozměrných hopsaček a metroidvanií, v nichž se pohybujete po otevřeném světě, který se vám postupně otevírá tak, jak získáváte nové schopnosti. 

Fe je téměř čistým křížencem her Ori and the Blind Forest, kterou znají majitelé Xboxu a PC, a playstationové exkluzivity Journey. Na papíře to zní sice pohádkově, ale realita je podstatně horší. Fe se zdaleka nevyrovná ani jedné z nich, v nabité konkurenci podobných titulů navíc nedokáže zaujmout prakticky ničím.

Fe
Fe

Fe

Zmatek nad zmatek

Jedna z největších nepříjemností tu spočívá v tom, jak dlouho v systémech hry tápete. Řeč není pouze o problémech s navigací, ale o těžkopádnosti, s jakou vám hra vysvětluje, co se od vás očekává. Nejsem příznivcem tutoriálů, naopak upřednostňuji, když mě hra dokáže vtáhnout a svoje pravidla naučit přirozeným, nenásilným způsobem. Fe zpočátku vypadá jako přesně takový typ hry, jenže prostě to nefunguje.

Hra se vám paradoxně pokouší vyjít vstříc sem tam vyskakujícími pomůckami, dává vám k dispozici mapu a dokonce navigaci přímo ve hře, ale jakoby zázrakem to pořád nestačí. Problém je totiž i v tom, že samotná struktura hry je obtížně čitelná. Hned vysvětlím.

Ve hře si odemykáte dva druhy speciálních schopností. Ty první jsou pohybové a patří mezi ně například lezení po stromech nebo schopnost plachtit vzduchem. Získáte je sbíráním purpurových krystalů a jejich směnou na výchozí platformě, na níž vaše dobrodružství začíná. Zmíněné dvě schopnosti se naučíte v první hodině hry a obě jsou pro dokončení hry naprosto nezbytné. Ale ostatní schopnosti této kategorie nutné nejsou, ačkoliv vám to hra vůbec nenaznačí. Vás může těšit, že to víte, ale já byl celou hru nervózní, jestli mi ve finále nebude něco chybět.

Fe
Fe

Fe

Důležitější je druhá skupina dovedností, kterou tvoří různé formy řeči zvířat. A tady je to ještě složitější. Abyste tomu rozuměli, hlavní postavička, potvůrka Fe, musí nejprve navázat kontakt s určitým zástupcem jiného živočišného druhu, čímž jedince přesvědčí, aby ho následoval. Zvířata můžete využít různým způsobem. Na některých se dá jezdit a překonat tak obtížný terén, ale jejich hlavní předností je zpravidla to, že dokážou svým hlasem působit na různé typy rostlin. A tímto způsobem aktivované rostliny vám zase pomůžou dostat se na jinak nedosažitelná místa.

Je třeba mít na paměti, že ačkoliv si s daným zvířetem rozumíte, neovládáte ještě jeho hlas a sami jste na překonávání překážek krátcí. Řeč daného druhu vás naučí až zvířecí „bossové“, tedy jejich obří varianty, jimž ve hře pomáháte. A jak ovládáte více a více hlasů, tím více se vám otevírá herní mapa a vy se postupně propracováváte k cíli. To je rozhodně fajn vědět, protože mně samotnému trvalo asi tak polovinu hry, než jsem tyto principy a jednotlivé odlišnosti plně pochopil.

Fe
Fe

Fe

Život ve hře mi nijak neulehčovala ani navigace. Fe si může přivolat na pomoc ptáka, který mu ukáže, kudy se má vydat dál. Ale má to hned dva háčky. Takové přivolání trvá zbytečně dlouho, takže vám bude z opakovaného pískání vaší potvory nejspíš brzy třeštit hlava. Opeřenec je navíc často úplně k ničemu a letí cestou, kterou Fe prostě nemůže následovat. Nakonec jsem se na holuba vykašlal a orientoval se čistě podle checkpointu zobrazeného na herní mapě.

Ani pohyb prostředím není žádný med. Jak jsem zmínil výše, Fe dokáže vedle běhání plachtit vzduchem a lézt po stromech. Zvládnutí kombinace těchto schopností je pro hru klíčové a připravte se, že budete odfukovat jak parní mašina. S obzvlášť velkou nelibostí vzpomínám na pasáž, v níž měl Fe vyšplhat na obřího jelena porostlého stromy, který během už tak náročného výstupu ještě pochodoval údolím. Úspěšně doplachtit z jednoho stromu na druhý se ukázalo jako hodně tvrdý oříšek a po každém neúspěšném pokusu jsem musel začít pěkně od začátku.

Fe
Fe

Fe

Les budoucnosti?

Další výtka se týká grafického zpracování. Fe je hrou o záchraně lesa a přírody, ale styl grafiky tomu příliš neodpovídá a vyloženě mi nesedl. Vinou křiklavých neonových barev jsem si vlastně po většinu času připadal jako na nějaké extázové technoparty a ne jako v začarovaném lese plném melancholie. Ničemu nepomáhá ani to, že zvířátka tu jsou poněkud ohyzdná a vypadají spíš jako terminátoři v pokročilém stádiu rozkladu. 

Fotogalerie

Že jsou to mírumilovní tvorové, se kterými je třeba k záchraně techno-lesa spolupracovat, mi opět došlo až po nějaké době. Když se ke mně poprvé zvědavě přiblížila místní lemuroidní obludka, pelášil jsem jako o život. Ničemu nepomáhá ani to, že samotný Fe vypadá jako satanův domácí mazlíček. Autoři navíc vsadili na grafiku s malým počtem polygonů, která špatný dojem jenom podtrhuje. Naopak kladně lze hodnotit příjemnou hudbu, která smyčcovými nástroji silně připomene třeba již zmíněnou Journey.

Jak jste asi uhodli, Fe mě příliš neokouzlila. Je však třeba podotknout, že poté, co jsem se vyrovnal s problémy spojenými s navigací a pochopil systémy hry, začala celkem příjemně odsýpat. Její puzzly nejsou nikterak geniální, ale fanoušci podobných metroidvanií ocení to známé potěšení, kdy konečně zvládáte všechny speciální schopnosti a jejich kombinováním překonáváte překážky, které vám hra staví do cesty.

Fe
Fe

Fe

Dohrání Fe mi zabralo odhadem nějakých šest hodin, což je na takovou hru solidní výkon. Ale podíl na tom měl i ten zmíněný očistec s jelenem a všudypřítomné tápání. Po dokončení mohou zájemci dál prozkoumávat otevřený svět, hledat dovednostní krystaly a odkrývat malby na kamenech, jež ilustrují příběh a herní svět. Podobnou funkci mají i artefakty, s jejichž pomocí zkoumáte vzpomínky některého ze záporáků, kteří vám przní váš drahocenný ekosystém. Potíž je v tom, že svět hry prostě není dostatečně přitažlivý a zajímavý, aby k sobě hráče dokázal opravdu připoutat.

Fe není nehratelný průšvih, ale chybí mu srozumitelnost, přitažlivost a především vlastní nápady. Neonový les a šeredná zvířátka by se totiž ještě daly přežít, pokud byste po celou dobu neměli dojem, že už jste něco podobného hráli v lepší podobě.

Hodnocení hry

Redakce

60 %

Čtenáři

72 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 17 čtenářů

  • Nejčtenější

Obrovský zájem, vše vyprodáno. K herním novinkám se nedostane každý

Letošní podzim je jedna velká zkouška trpělivosti pro hráče. O nové grafické karty, herní konzole či VR brýle je jedna...

RECENZE: Age of Empires III: Definitive Edition je nadčasový, ale ty bugy

Vývojáři už nám naservírovali remastery dvou předchozích dílů, ale bez kompletního setu by to nebylo ono. Zatím...

RECENZE: Letošní ročník NHL je nejzbytečnější v historii značky

Pokud jste se těšili, že si letošní výpadek opravdového hokeje nahradíte alespoň tím virtuálním, máte smůlu. Poslední...

Mario Kart Live vás budou bavit. Závody, jak jste je ještě nezažili

Na trh se dostala nová hračka, která je oproti běžné produkci hodně jiná. V Mario Kart Circuit se totiž závodí ve...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

RECENZE: Mistři hororu se vrací ve velkém stylu, nová Amnesia je skvělá

Vynikající horor, který se sice nebojí zobrazit explicitní násilí, dokáže však děsit i mnohem sofistikovaněji. Amnesia...

Po čtyřicítce žijeme na vypůjčený čas, říká lékař David Sedmera

Premium Lidské tělo je velmi přesný a dokonalý mechanismus. V některých směrech až zázračný. Proč je však uspořádání těla...

Jak vyležet ‚lehký covid‘. Praktičtí lékaři radí, jak na samoléčbu

Premium Tak jako jiné virózy i obávaný covid-19, pokud zaútočí jen v mírné či střední síle, se musí doma prostě a jednoduše...

Shromáždění vlastníků jsou kvůli pandemii v ohrožení. Právník radí, co dělat

Premium Vyhlášení nouzového stavu komplikuje situaci společenstvím vlastníků bytových jednotek. Do konce roku musí totiž výbory...

  • Další z rubriky

RECENZE: Remake Destroy All Humans! je stejně tak praštěný jako originál

Patnáct let stará akční adventura Destroy All Humans! se dočkala moderní grafiky, jinak zůstalo vše při starém. Obstojí...

RECENZE: Jedi: Fallen Order je konečně zase skvělá Star Wars hra

Jedním z velice příjemných překvapení roku je titul Star Wars Jedi: Fallen Order, který mohlo vydavatelství EA pokazit...

RECENZE: Marvel’s Iron Man VR ukazuje omezení virtuální reality

Tony Stark se vrátil jako Iron Man do herního světa v titulu určeném výhradně pro virtuální realitu. To zní jako skvělý...

RECENZE: Crash Bandicoot 4 žádné revoluční změny nepřináší. Naštěstí

Konečně jsme se dočkali vymodleného čtvrtého dílu Crashe a byť to zní jako klišé, trpělivost se vyplatila. Je to pocta...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

N-word jsem měla vypustit, omluvila se z rasismu nařčená Čvančarová

Jitka Čvančarová (42) se ocitla pod palbou kritiky mnoha uživatelů sociálních sítí. Při imitování raperky Cardi B v...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...

NASA a vědci objevili na Sahaře a v Sahelu téměř dvě miliardy stromů

Na Sahaře a v oblasti Sahelu roste více stromů, než se předpokládalo. Tvrdí to mezinárodní vědecká studie, na níž se...