15 Days promarňuje potenciál. Perfektní scénář ještě nedělá dobrou hru
15 Days
Platforma: PC
Výrobce:
House of Tales
- Skvělý příběh
- Dabing
- Příliš málo interakce
- Prakticky se hraje samo
- Málo hádanek
Není to hra, ale interaktivní film.
15 days (PC)
Konečně si někdo dovolí vytvořit smrtelně vážnou a originální zápletku, napíše vybroušené dialogy, pozve si famózní dabéry. A pak zapomene na to nejdůležitější: přidat hru.
15 Days je ryzím interaktivním filmem, jaké byly v módě před nějakými dvaceti lety. Mizerné a špatně digitalizované herce nahradily celkem obstojně vymodelované 3D postavičky, princip zůstal ale stejný. Přibližně 70 % herní doby strávíte pasivním sledováním událostí na obrazovce, pak si jednou dvakrát kliknete, aby se neřeklo, a koukáte dál. Jen výjimečně musíte vyvinout i nějakou intelektuálně náročnější činnost.
Práce s inventářem je brutálně zredukována na "nápadité" úkoly typu "seber klíč a ve vedlejší místnosti otevři dveře".
Na jednu stranu tak odpadají klasické nešvary, jako nerealistické kombinace předmětů nebo rozmělňování příběhové linky nepodstatnými problémy, na stranu druhou nenabízí hra adekvátní náhradu.
Jediné světlé momenty představuje zhruba šest logických hádanek. Jsou poměrně složité a člověk má paradoxně chuť využít, vzhledem k jinak plynulému tempu hry, nepřehlédnutelné tlačítko umožňující je přeskočit.
Hřebíčkem do rakve špatného gamedesignu jsou chvíle, kdy ani nevíte, co se po vás chce. Postava dokola opakuje, že ještě ne, ještě nemůže odejít, protože jí něco chybí. Co to "něco" je, už vám ale nikdo neřekne. A tak třeba několik minut bloudíte po prázdných obrazovkách a hledáte, co měli autoři na mysli.
Přesto si toto dílko nezaslouží spláchnout mezi herní odpad. Pokud jste schopni akceptovat, že 15 Days nejsou v první řadě počítačovou hrou, můžete si je dokonce i užít tak, jak se to stalo mně. Hlavní zásluhu má poutavý příběh, který patří mezi to nejlepší, co jsme kdy na monitoru viděli.
Trojice mladých lidí se zabývá ušlechtilou činností: krade z galerií vzácné obrazy a ze zisku sponzoruje různé humanitární organizace. Ano, jsou naivní a levičácky zaslepení, přesto jsou velice sympatičtí a dohromady tvoří profesionální tým.
Bertrand je dovedný manipulátor a mozek týmu, Mike počítačový hacker a hlavní hrdinka Cathryn má na svědomí samotné krádeže. Jednoho dne přijde zakázka na zlatou ránu: práce za 5 milionů liber, pak chce celý tým skončit. Jenže vše se komplikuje násilnou smrtí vysoce postaveného politika. Do vyšetřování se zapojuje Interpol.
Zatímco v první půli plánujete a posléze i realizujete krádeže jednotlivých obrazů, v té druhé získá příběh politický a snad i filosofický podtext. Scénáristé kladou prostřednictvím nevídaně prokreslených postav otázky diametrálně vzdálené tradiční černobílé plochosti mainstreamu.
Samozřejmě to není dokonalé a ten, kdo bude chtít hledat chyby a nedotaženosti, nebude mít těžkou práci. Například druhá osa vyprávění, v níž sledujeme Jacka Sterna, amerického detektiva, který je naší trojici na stopě, působí téměř nadbytečně. Jack je sice charismatický, občas dokonce i rozesměje cynickou poznámkou, ale samotný příběh nijak neobohacuje.
Vzhledem k tomu, že s ním budeme většinu času pobíhat po lokacích, které jsme už navštívili v roli některého ze zlodějů, nelze se ubránit dojmu, že je to pouze umělé natahování hry. Nelíbil se mi ani kýčovitě přehnaný happy end, který celý příběh degraduje na levné hollywoodské béčko, nebo trestuhodně nevyužitý konflikt s Cathrininým otcem.
Po technologické stránce nemám výhrad. 15 Days využívá engine dva roky starého titulu Overclocked. To znamená tradiční předrenderované lokace, v nichž se pohybují 3D postavy. Díky skvělé práci kamery, která zabírá scénu z různých úhlů, to však vypadá, že je plně trojrozměrné i okolní prostředí.
Pochvalu si zaslouží dabing, který patří suverénně k tomu nejlepšímu, co jsem kdy slyšel. Dialogům dává úplně novou dimenzi, kterou si díky kvalitnímu překladu do češtiny může vychutnat každý.
Hodnocení hry
Redakce
Čtenáři
Vaše hodnocení
Doposud hodnotilo 109 čtenářů
Utratil v Diablu přes dva miliony korun a teď nemá s kým hrát
Streamer Jtisallbusiness utratil za mikrotransakce v mobilním Diablu tolik peněz, že má patrně nejsilnější postavu na...
Splnil jednu z největších výzev v historii hraní a vyhrál půl milionu
Dohrát do konce bezmála dvacet let starou střílečku Halo 2 zvládlo už spousta lidí. Jen hráč s přezdívkou JerValiN to...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Neoficiální informace ohledně příštího GTA dostaly internet do varu
Minulý týden dorazila další porce neoficiálních informací týkajících se nadcházejícího dílu slavné série Grand Theft...
Číňané obcházejí zákaz pornografie pomocí nenápadné aplikace na Steamu
Na první pohled nenápadná aplikace pro vytváření animovaných pozadí na plochu Windows má na Steamu dlouhodobě větší...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Hráč s pomocí vědců zrestauroval v Minecraftu zříceninu historické památky
Britský Národní fond na ochranou památek a přírody se snaží zpopularizovat svoji činnost i pro mladé lidi. Ve...
RECENZE: Nový díl Syberie je překvapivě možná ten nejlepší vůbec
Po průměrném třetím dílu se série Syberia překvapivě vrací v plné síle. Jde o nejlepší poctu životu a dílu...
RECENZE: Masakr teenagerů v The Quarry je zábavnější, než si chceme přiznat
Hororový „slasher“ The Quarry sice nedělá nic, co bychom už od studia Supermassive Games neviděli mnohokrát, ale to mu...
RECENZE: Elite Dangerous: Odyssey je odfláknutý přídavek za cenu plné hry
Rozšíření Odyssey vesmírného simulátoru Elite Dangerous slibovalo už tak komplexní hru rozšířit o další vrstvu....
RECENZE Back 4 Blood: Likvidování nemrtvých nebylo už dlouho tak zábavné
Duchovní nástupce Left 4 Dead na sebe nechal čekat dlouho, ovšem trpělivost se vyplatila. Je to parádní zombie masakr,...