Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

PREVIEW: Vrací se hrdina 90. let Simon the Sorcerer. Napraví si reputaci?

Italské studio Smallthing se chystá vzkřísit pozapomenutou adventurní značku Simon the Sorcerer. Zatímco v devadesátých letech šlo o obrovský hit, v novém tisíciletí se reputace série propadla na absolutní dno. Jestli má tento návrat šanci na úspěch, jsme se jeli přesvědčit na výstavu Gamescom.

Žijeme v době, kdy je retro v kurzu. V hudbě, ve filmu i ve hrách. K životu se vracejí kdysi legendární, ale již dávno mrtvé tituly, na které si pamatuje v lepším případě hrstka současných čtyřicátníků, v tom horším jen pár nerdů. Věříme, že pro adventurní sérii Simon the Sorcerer platí ta první varianta. Anebo že je na tom ještě o chlup líp.

Simon the Sorcerer Origins

Série Simon the Sorcerer od britských vývojářů Adventure Soft se světu poprvé představila v roce 1993 a uchvátila jej na svoji dobu dechberoucí pohádkovou grafikou, suchým britským humorem a celkově příjemným pohádkově-fantasy pojetím. To vše podtrhla o dva roky později ještě vydařenějším druhým dílem s podtitulem The Lion, the Wizard and the Wardrobe, ale tím de facto skončila. Pokusy o její oživení přišly v roce 2002 (Simon the Sorcerer 3D od původních vývojářů, v ČR vyšla se skvělým českým dabingem s Milanem Šteindlerem v hlavní roli) a následně v roce 2007 a 2009, kdy 4. a 5. díl vytvořil na základě licence německý tým Silver Style Entertainment.

Jenže ani v jednom případě se nedostavil očekávaný úspěch. Simon 3D, ač obsahově skvělý, doplatil na mírně řečeno extrémně nevzhlednou 3D grafiku (viz naše dobová recenze), a jeho dva následovníci – ač naopak vypadali nádherně – neuspěli s plytkým příběhem a trapným humorem. Až donedávna jsme byli přesvědčeni, že právě německé pokusy zatloukly sérii ty pověstné poslední hřebíčky do rakve. Jenže ono ne. Kdysi věhlasná adventurní série se příští rok dočká již své třetí revitalizace, tentokrát pro změnu v ryze italské režii.

Simon the Sorcerer Origins

„S nápadem vzkřísit tuto legendární sérii přišel ředitel našeho týmu Massimo Calamai, který je Simonův velký fanoušek a vlastně fanoušek adventur obecně,“ prozradil nám na Gamescomu Fabrizio Rizzo, hlavní game designér z italského týmu Smallthing Studios. „Jednoho dne se mě Massimo zeptal: Znáš hru Simon the Sorcerer? Já na to: No samozřejmě, a on: Chtěl bych k ní udělat prequel. Nejdřív jsem se podivil, proč zrovna k této hře, ale zároveň jsem okamžitě souhlasil. Myslíme si totiž, že nyní dozrál ten správný čas. Simon the Sorcerer je jedním z herních symbolů 90. let a lidé jsou teď devadesátkami přímo posedlí, stejně jako jsme my byli před pár lety posedlí osmdesátkami. Zkrátka jsme cítili, že pro sérii nastala vhodná doba, a že my jsme ten vhodný tým, který ji dokáže oživit.“

Simon the Sorcerer Origins

Italové následně předložili koncept hry otcům série, bratrům Woodroffovým, které zaujal, a neměli tak problém poskytnout týmu Smallthing práva k tvorbě pokračování – s podmínkou, že budou na vývoj hry dohlížet, což by měla být záruka toho, že Simon nesejde na scestí, tak jako se mu to „povedlo“ v neúspěšném pátém dílu. „Než jsme na Gamescom přivezli hratelné demo, ukázali jsme ho právě Woodroffům, stejně jako jsme jim zaslali kompletní dialogy a popis herních hádanek,“ doplnil ke spolupráci se zakladateli původních Adventure Soft Fabrizio. „A musím říct, že se jim naše práce moc líbí, na což jsme náležitě hrdí. Simon Woodroffe nám dokonce před pár měsíci řekl, že je z naší vizuální podoby Simona tak nadšený, že by si ho chtěl nechat vytetovat.“

Jak už Fabrizio před chviličkou nastínil, autoři si pro Gamescom připravili kratičké hratelné demo, které je situované na samotný úvod hry a které jsme si měli možnost pod dohledem Fabrizia zahrát. Demo, stejně jako hra, odstartovalo plně animovaným intrem, zkombinovaným s úvodními titulky, které doprovázela hitovka Together Forever od britského zpěváka Ricka Astleyho. „Rickovi jsme náš herní projekt představili, byl z něj nadšený a souhlasil, že ve hře jeho hudbu můžeme použít,“ dodal k soundtracku Fabrizio. Diskotékových vypalovaček (nebo odrhovaček), odkazujících na přelom 80. a 90. let, tak během hry uslyšíme povícero. Přiznám se, že i díky hudbě ve mně úvodní intro silně asociovalo filmovou trilogii Návrat do budoucnosti, což, prosím, chápejte jako veskrze pozitivní fakt.

Simon the Sorcerer Origins

„Po skončení školního roku se Simonova rodina stěhuje do nového domu, a právě zde náš prequel začíná,“ uvedl Fabrizio na úvod dema, a dal tak jednoznačně najevo, do jakého období bude jejich hra situovaná. „Náš příběh se odehrává několik týdnů před událostmi prvního dílu série, který na něj plynule navazuje.“ To je od vývojářů moudré rozhodnutí, protože jak hlavní hrdina Simon spolu s dalšími díly série stárnul, stával se z něj stále větší a drzejší fracek, se kterým se bylo mnohdy složité ztotožnit. V prvním dílu naopak působil ještě docela mile, i když nešetřil sarkasmem, což se – doufám – promítne i do tohoto prequelu. „Jak pro nové hráče, tak pro pamětníky série, chystáme celou řadu překvapení, díky kterým rozšíříme historii magického světa i mnoha postav známých z předchozích dílů,“ nastínil Fabrizio. „První díl doprovázelo mnoho nevysvětlených událostí a nezodpovězených otázek, na které se v naší hře pokusíme odpovědět.“

Simon the Sorcerer Origins

Vraťme se však na chviličku k demoverzi, která toho ani tak moc neprozradila k příběhu, jako spíše k rozhraní, vizuálnímu pojetí a hratelnosti. Se Simonem jsme si mohli projít pouze jednu „obrazovku“ venku před domem a tři v domě, přičemž cílovým úkolem bylo prošmejdit pár místností a otevřít zamčené dveře do Simonova dětského pokoje. Hra v tomto směru jednoznačně ukázala, v čem bude zakořeněno jádro její hratelnosti: v práci s inventářem a mnoha předměty, které můžeme v inventáři pravým tlačítkem myši prozkoumávat a levým používat či vzájemně kombinovat. Několika takovými machinacemi s předměty jsme se proto poměrně rychle dopracovali ke klíči, s jehož pomocí jsme pak docílili nejen odemčení pokoje, ale také konce demoverze.

Simon the Sorcerer Origins

„Tato úvodní pasáž, která ještě bude doplněna o tutoriál, má za úkol seznámit hráče se základními herními mechanikami a představit mu herní rozhraní,“ uvedl k prezentaci dema Fabrizio a doplnil, že hru nebude nutné ovládat pouze postaru myší, ale s ohledem na připravované konzolové verze také klávesnicí nebo gamepadem.

Druhou věc, kterou dalo demo o hře najevo, je její vizuální pojetí, které působí na první pohled poněkud jednoduše a „pastelově“, co se barevné palety týče. To ostře kontrastuje s detailními a pestrobarevnými lokacemi jak prvních dvou dílů, tak německé „čtyřky“ a „pětky“. Přiznám se, že mě osobně tento fakt úplně nepotěšil, nicméně jak uvedl Fabrizio, „změna vizuálního stylu je pro herní série naprosto normální a všechno je jen o zvyku.“ To ostatně jednoznačně prokázal loni vydaný Return to Monkey Island, kde si grafika po zveřejnění prvních screenshotů vysloužila silnou kritiku, ale jakmile hra vyšla a hráči ji viděli v pohybu, většina nespokojených hlasů utichla. A věřím, že tomu v případě Simon the Sorcerer Origins bude obdobně.

Smallthing Studios

Hra se totiž hodně spoléhá na bohaté ručně malované 2D animace, šikovně si pohrává s kamerou (automatické posuny, přibližování atd) a k tomu přidává několik volitelných vizuálních efektů, jako je umělá zrnitost obrazu nebo chromatická aberace, čímž mimochodem tvůrci chtějí dopomoci k navození atmosféry 80. a 90. let. Nechybí ani různé světelné efekty nebo využití hloubky ostrosti, což je u plně 2D hry nečekané. V tomto ohledu je ještě potřeba zmínit, že ani v jedné ze čtyř obrazovek dema jsem si nevšiml, že by kamera způsobovala nepřehlednost v lokaci, což bývá u 2D adventur s dynamickou kamerou častý problém. „Spoustu energie věnujeme také plně animovaným cutscénám, kterých bude ve hře velké množství a díky nimž chceme docílit toho, aby hra působila jako animovaný film,“ uzavřel naši diskusi nad grafikou Fabrizio.

Hra tak v pohybu rozhodně nevypadá špatně a totéž lze konstatovat i o hudebním podkresu, který se samozřejmě nebude spoléhat pouze na disko-songy Ricka Astleyho. Autorem hudby má být v herním průmyslu velmi dobře známá osobnost, jejíž jméno teprve bude oznámeno, a při komponování se měla nechat plně inspirovat melodiemi prvních dvou dílů série. To je ostatně patrné už jen z traileru, který podbarvuje upravená ústřední melodie ze Simona jedničky.

Mimochodem i na této skutečnosti je patrná enormní snaha tvůrců maximalizovat odkazy na historii série. „Třeba interiér Simonova domu jsme se snažili navrhnout tak, aby odpovídal tomu, jak vypadal v prvním dílu,“ zmínil jeden z příkladů Fabrizio.

Zdá se tedy, že letošní 30. výročí této videoherní ságy budeme moci s mírným (ročním) zpožděním oslavit ve velkém stylu. Hra už je v tento okamžik plně hratelná od začátku do konce a italský distributor Leonardo Interactive ji uvede na všech hlavních platformách (PC, Playstation, Xbox a Nintendo Switch) někdy v první polovině roku 2024 ve fyzické i digitální verzi. Těšíme se.

Autor článku provozuje fanouškovskou stránku o adventurách Ráj Adventur.

Autor:
Témata: Gamescom 2023
  • Nejčtenější

Populární stránka pro sdílení modifikací nevydržela nápor fanoušků Falloutu

Stránka Nexus Mods, která je hlavním uzlem pro sdílení modifikací počítačových her, zaznamenala...

KVÍZ: Jak dobře znáte českou historickou hru Kingdom Come: Deliverance?

Čerstvě oznámené pokračování české hry na hrdiny Kingdom Come: Deliverance bude přímo navazovat na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Udělali nám z postaviček ošklivce, stěžují si hráči mobilních Pokémonů

Nová aktualizace populární mobilní hry Pokémon GO je podle hráčů naprostá katastrofa. Ve hře se...

V nové hře podle Pána prstenů se nebude bojovat, ale stavět Hobitín

Chystaná hra Tales of the Shire nás zavede do světa Pána prstenů, tentokrát však nebudeme bojovat...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Ještě devět let po vydání objevují fanoušci Zaklínače skryté vtípky

I když od vydání kultovního Zaklínače 3 utekla skoro celá dekáda a hráči ho mají prochozený skrz...

Byli jsme příliš chudí, abychom měli konzoli, vzpomíná tvůrce herního hitu

Sexy akční hra Stellar Blade je zatím nejpříjemnějším překvapením letošního roku a o jejího...

ANKETA: Jaké je vaše nejoblíbenější videoherní auto?

Máte nějaké oblíbené videoherní vozítko či auto? Napište nám do diskuze pod článkem, které a proč.

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

BlizzCon 2024 nebude

Letošní ročník akce BlizzCon, na níž fanoušci oslavují hry studia Blizzard, tedy značky jako...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...