Crashday – kaskadérské kousky

  • 14
Ve stylu klasické závodní hry Stunts se ponese připravovaný připravovaný titul Crashday. Řadu herních módů, věrnou fyzika a možnost předvést s automobily neuvěřitelné kousky nabídne...

Crashday

CRASHDAY
Výrobce: Moon Byte Studios
Vydavatel: N/A
Datum vydání: zima 2003/4
Homepage
Hra Stunts, dnes již zpola zapomenutá, způsobila svého času na počátku devadesátých let doslova davovou mánii. Přitom na první pohled nevypadala nijak výjimečně. Víceméně realisticky pojatých závodů (do té míry, do jaké to výpočetní technika umožňovala) se již objevilo více, a to i s reálnými vozy a třeba s licencí na atraktivní závody Formule 1 či motocyklového mistrovství světa. Stunts ale nabídly zcela jiný koncept – pouze jedna od začátku přítomná trať a na ovládání jednoduchý editor, v němž bylo možné si za pomoci obrovského množství dílků sestavit okruh vlastní. Na obřím prostoru vznikaly tak konstrukce, jejichž pouhé projetí zabralo i několik desítek minut, přičemž ukázkou řidičského kumštu bylo už jen úspěšně dojet a nerozflákat auto v některé z mnoha klopených zatáček či na skokánku nebo loopingu. Přestože šlo ve své době o hru velmi oblíbenou a hranou, překvapivě ji nikdo dodnes pořádně nenapodobil. Pokusí se o to jednak slovenští Mayhem Studios s titulem stejného názvu, o němž jsme psali v této rubrice před několika měsíci, jednak pak německý tým Moon Byte Studios a jejich Crashday.

Crashday Today, there are no rules. It's the crash day!
Crasday bude ale nejen remakem Stunts do nové grafiky a s lepším fyzikálním modelem. Nabídne též řadu vlastních herních módů a variant a též mnohem rozsáhlejší možnosti editace. Nejprve si ale pojďme projet postupně možnosti herní. Stunt mód je zaměřen čistě na předvádění efektních triků. V areálech s nejrůznějšími skokánky, přejezdy a loopingy skutečně půjde jen o to zahrát si na co nejdrsnějšího Tony Hawka za volantem. To v Racing módu půjde o mnohem konzervativnější závody, v nichž bude sice možné zapnout používání zbraní, ale v zásadě hlavní roli hraje to, kdo protne cílovou pásku okruhu v nejrychlejším čase. Wrecking mód zato připomíná spíše šílené řeže známé z dvoudílné série Destruction Derby. Situace, kdy se proti sobě divoce rozjede desítka řidičů v prostorem omezené aréně a pokusí se obratnými manévry a nárazy roztřískat vozy protivníků, je už sama o sobě dost adrenalinová, když se pak k ní přidá možnost využít služeb kulometů či raketometů, nezbývá už než jen zopakovat – to bude řežba!

Crashday Tím ovšem nabídka módů pro singleplayer i multiplayer nekončí. Je tu kupříkladu silně na nervy hrající Knock Out – obdoba Last Man Standing z Unreal Tournamentu. Každé kolo opustí trať nejpomalejší jezdec, až zůstane jen jeden. Vítěz. Rychlostní rekordy budou hráči lámat ve Speed Bomb módu. Jeho zadání je prosté. Kdosi do hráčova vozu nastražil bombu a ta hrozí výbuchem, nepojede-li dostatečně rychle. Jak dlouho přežije na náročné trati plné překážek? Hru na babu připomíná další mód, v němž se vyskytuje silná výbušnina. Název Pass The Bomb hovoří za vše. Nešťastník, který babu schytá, musí urychleně chytit jiného zoufalce a tikající bombu mu nárazem předat, a to rychle, protože čas do detonace neúprosně letí. Víceméně jen singleplayerový mód Test Drive je proti předchozím spíše uklidněním, přece jen, testovací jízdy za různých podmínek nezpůsobují až takový nával adrenalinu do cév. To ale bohatě vynahradí vrcholný taktický i akční zážitek v podobě Capture the Flag, se vším všudy, tedy včetně účinných zbraní namontovaných na kapotách vozů…

Crashday Hurá za volant
Trochu nedostatkem Crashday může být absence licencovaných vozů. Za volant nejnovějšího Poršátka tak v této hře nikdo neusedne, minimálně v její základní variantě. Co ale není, může být, neboť součástí bude i komplexní editor, který umožní vytvořit si vůz po stránce designové, přidat mu vlastní textury a upravit všechny vlastnosti, jež hrají roli ve fyzikálním modelu. Netřeba se tak bát, že by si fanoušci alespoň nejznámější a nejžádanější vozy do hry nepřitvořili. Kreativita zapálených závodníků nezná mezí. Základní nabídka nicméně skutečná auta neobsáhne, namísto toho se objeví řada sportovních vozů, ale též auta známá z běžné dopravy, která se budou výrazně jinak chovat na cestě – roli hrají známé faktory jako maximální rychlost, "grip", neboli "jak vůz sedí na silnici", maximální otáčky, točivost a další. Samozřejmostí je možnost hrát si s nastavením vozu, byť třeba ne tak detailně jako v rallye simulátorech a nejrůznějších formulích. Celkem bude automobilů dvacet, hra nám pak na ně nabídne pohled nejen v naleštěné verzi chvíli po výjezdu z fabriky, ale též v nejrůznějším způsobem zdestruované formě díky dynamickému modelu deformací. Volitelnou možností pro většinu módů pak bude zapnutí zbraní, což je trochu diskutabilní rozhodnutí, ale mohlo by hratelnost značně oživit zejména v multiplayeru.

Crashday Udělej si sám
Jak již bylo zmíněno, hra nabídne sadu editorů, jež umožní všem dotvořit si hru k obrazu svému. Základem je pochopitelně editor tratí, založený na stejných principech jako v původních Stunts, tedy co nejvíce stavebních prvků, přitom jednoduché ovládání a možnost vytvořit si vlastní okruh za pár minut. K mání jsou ale i pokročilejší nastavení typu denní doby, kdy se bude závod odehrávat, fyzikálních vlastností povrchů, či dokonce tvorba vlastních objektů, od počátečního modelu přes textury až po možné interakce ve hře. Vytvořit si nový typ skokánku, šikmého loopingu či zvlášť vychytaně zakroucené cesty sice už nebude dětsky prosté, díky dostatečné přiložené dokumentaci by to však měli zvládnout všichni zájemci, stejně jako již zmíněnou tvorbu nových vozů. Velice potěšující informací, která ukazuje, že Moon Byte Studios myslí i na lidi s ne úplně nejrychlejším či nejlevnějším internetem, je pak zpráva o velikosti souborů, které taková produkce v editoru na disku vytvoří. Jedna zapakovaná trať bez nějakých nových modelů a prvků s využitím původních objektů zabere pouhých 5-300 kilobajtů, což je skutečně pro všechny snesitelná velikost, rozumnou míru by však neměly překročit ani složitější výsledky práce v editoru vozů či prostředí.

Crashday O poznání menší důraz kladou v tiskových prohlášeních autoři na grafické zpracování, screenshoty však naznačují, že ani po této stránce na tom Crasday nebude nijak špatně. Detailní modely a pěkné prostředí doplní efekty počasí a denní doby, závody se mohou odehrávat v mlze, v plném slunci či třeba v noci za umělého osvětlení. Vše by pak měla doplnit hudba kombinující rockové skladby s trochou techna a hip hopu. Komu by se nezamlouvala, nemusí si zoufat, neboť bude možné velice prostým způsobem přidat do repertoáru hry své vlastní MP3 či OGG skladby. Hra bude podporovat všechny možné ovladače, samozřejmě i s force feedback technologií, hardwarové nároky by neměly překročit rozumnou mez (pro plynulé hraní prý postačí 1GHz procesor a slušná grafická karta). Hra zatím nemá celosvětového distributora, těžko lze ale očekávat, že by tak perspektivní závodní titul nechali velcí světoví publisheři ležet ladem, a tak prakticky můžeme počítat s datem vydání již tuto zimu, nejspíše na začátku roku 2004, a to nejen na PC, ale též na konzolích Xbox a PS2.

Index očekávání: 8/10


Témata: simulátor, Xbox