Ovladač pro konzole Steam Machines.

Ovladač pro konzole Steam Machines.

Valve může konzole navést na cestu osvícení, tvrdí proslulý vývojář

  • 0
Dvojice technologických expertů nedokázala sjednotit názor na stávající plány společnosti Valve. Ta totiž na trh plánuje uvést vlastní konzole s PC architekturou a v souvislosti s tím vydá i linuxový operační systém SteamOS.

V rámci diskusního panelu v Montrealu tak přišla řeč i na toto téma. K otázce se vyjádřili programátoři Tim Sweeney a John Carmack.

Tim Sweeney je spoluzakladatelem Epic Games a šéfem technologického vývoje pro Unreal Engine. Při formulování svého postoje nejprve přiblížil svou úvodní reakci na koncept Steamu. Tou byla nedůvěra v životaschopnost projektu, kterou se Steamu podařilo zvrátit teprve po pěti letech existence (letos slaví již 10 let).

V případě SteamOS pak Sweeney tvrdí, že zavedení operačního systému potrvá minimálně stejně dlouho. "Nemůžete to soudit po šesti měsících. Potřebujete na to další dekádu," řekl Sweeney. Naznačil však, že úspěch projektu může zažehnat stávající obavy vývojářů i vydavatelů.

Společnosti Sony i Microsoft se totiž vydaly směrem uzavřených ekosystémů, které vývojářům svazují ruce. Obě firmy zatím rozhodují o tom, které hry na jejich konzolích mohou vyjít. A vývojářům také neumožňují vytvářet přímé vztahy se zákazníky.

"Steam Box jako skutečně otevřená linuxová platforma, kterou budou vyrábět různé společnosti a rozjede ji Valve, je velmi zajímavá. Tedy pokud ji Valve nebude ovládat stejným způsobem jako Microsoft a Sony," tvrdí Sweeney. "Bude to také veliký krok k nasměrování konzolových výrobců na osvícenou cestu," dodává.

K záležitosti se však vyjádřil také programátor John Carmack, který vytvořil engine titulů jako Wolfenstein, Doom a Quake. Carmack byl s Valve v kontaktu kvůli vydání akce Doom 3, která byla jednou z prvních her pro Steam. A nápad tehdy považoval za šílený.

Tvrdí proto, že by koncept Steam Machines v případě jiných společností zřejmě odsoudil. "Jsem teď v podobné situaci, kdy si říkám: Vytváříte vlastní operační systém pro konzole? Jste šílení? Ale možná to za deset let dopadne tak, že s tím opět vydělají miliardy," myslí si Carmack.

Stále to však považuje za riskantní projekt. "Pokud by to byla jakákoliv jiná společnost, tvářil bych se pohrdavě. Ale je to Valve, takže to neudělám."