Když jsem se minulý měsíc připravoval na recenzování závodů Gran Turismo 7, věděl jsem, že pokud mám ocenit všechny prvky tohoto realistického (aspoň tedy v rámci mainstreamové produkce) simulátoru, bude to chtít volant.
Strávil jsem proto spoustu času zkoumáním různých variant toho, jak si doma zprostředkovat co nejvěrnější závodní zážitek, aniž by mě to úplně zruinovalo. Kromě samotného volantu totiž člověk potřebuje ještě pedály a ideálně i řadicí páku, to vše je pak ještě třeba pevně uchytit tak, aby byla obrazovka v ideální pozici. Ano, způsobů řešení se najde spousta, ovšem žádné není úplně ideální a člověk musí chtě nechtě dělat kompromisy. Nakonec mi trn z paty vytrhla společnost Logitech, která volant zapůjčila a já jsem díky tomu zjistil dvě věci. Zaprvé, že mě na „obyčejném“ gamepadu už asi nikdy závodní hry bavit nebudou, a zadruhé, že do obýváku nevzhledná sedačka s mohutnou kabeláží nepatří.
Podobné problémy ovšem nemusí řešit čtyřnásobný mistr formule 1 Sebastian Vettel. Ten na své přestavěné farmě ve švýcarském kantonu Thurgau, kde bydlí se ženou a třemi dětmi, určitě najde místnost, kde si může udělat „chlapskou jeskyni“, ale především se mu o postavení simulátoru postaral jeho zaměstnavatel Aston Martin, ve spolupráci s výrobcem profesionálních herních periferií Pro Sim.
A dali si na tom skutečně záležet. Aby byl prožitek co nejvěrnější, použili konstruktéři šasi z reálného vozu, ve kterém Vettel jezdil minulou sezonu. Kokpit je tedy úplně stejný, na jaký je čtyřiatřicetiletý šampion zvyklý, a to včetně detailů, jako jsou zpětná zrcátka, sedačka s pásy nebo tzv. svatozář, tedy ochranný oblouk, který má chránit jezdce v případě kolize. O zprostředkování vizuálních vjemů se pak stará trojice obrovských monitorů, které prý dokážou nabídnout stejný výhled, jaký má závodník na trati.
Samozřejmě, ani sebelepší simulátor nedokáže nahradit pocit ze samotné jízdy, ovšem i tak jde o nedocenitelnou součást přípravy, díky níž si závodníci mohou každou trať dopředu nastudovat. Důvodem, proč Aston Martin přistoupil k výrobě tohoto jistě nijak levného řešení, které vznikalo po několik měsíců, byla událost z loňské sezony, kdy se Vettel z organizačních důvodů nestihl zúčastnit oficiální simulátorové přípravy nové trati v Saúdské Arábii.
O tom, jaký software Vettel v simulátoru používá, samozřejmě tým mlčí, je ovšem známo, že Vettel rád jezdí v běžně dostupné hře rFactor 2, ve které se dokonce během covidové pauzy zúčastnil i několika turnajů.
Člověk by mu skoro i záviděl, že, ale je důležité si uvědomit, že teď bude muset pracovat i z domova. A pokud můžu soudit ze své zkušenosti, až se mezi jeho kamarády roznese, jakou parádu doma má, dveře se u něj netrhnou.