Otec legendárního tvůrce Jordana Mechnera dělal jarní úklid a našel několik starých her a další věci svého syna. Zabalil je tedy do krabice a zavolal Jordanovi, že mu je posílá. K údivu jak samotného příjemce, tak vlastně i celého herního světa obsahovala zásilka i diskety s původním kódem hry Prince od Persia pro počítač Apple II.
"Hledal jsem je všude možně deset let a otravoval jsem s tím každého, kdo se kdy pohyboval kolem firmy Broderbund (pod touto značkou Prince tehdy vyšel). Už jsem ztratil i poslední naději, že se kód ještě vůbec kdy najde," píše Mechner na svých stránkách.
Hned po nálezu Mechner začal řešit, jak přenést data z disket do dnešních počítačů a původní program převést do nějakého současnými počítači "stravitelného" formátu.
Na obzoru se tak rýsuje možnost, že vedle řady novodobých předělávek bychom si v blízké budoucnosti všichni mohli zahrát úplně původní verzi kultovní hry, která položila základy dnešních videoher. Tedy aniž bychom museli instalovat a nastavovat nejrůznější emulátory.
Obecně se tím pak opět potvrzuje známá věc, že ty nejlepší ztracené věci člověk najde, pokud je ve skutečnosti vůbec nehledá.
Urozená legenda
Podobně jako u jiných ikon herní historie, vznikl i Prince of Persia tak trochu náhodou, tak trochu z nevědomosti a tak trochu z bezbřehého nadšení. Hra vyšla v roce 1989 a zaujala především na svou dobu neuvěřitelně autentickými pohyby hlavního hrdiny.
Toho Jordan Mechner docílil takzvanou metodou rotoskopie, kdy na kameru natáčel mladšího bratra Davida, jak v bílém oblečení běhal a skákal doma po dvorku. Mechnerův otec, jemuž se podařil nález původního kódu, pak pro hru dělal hudbu.
Prince of Persia se dá označit za přímého předchůdce dnešních akčních adventur v čele se sexy archeoložkou Larou Croft. V útrobách hradu musel Prince čelit nástrahám prostředí, jako byly propasti či bodáky, vyhýbat se pastím a přesně vyměřovat kroky při skákání.
Do značné míry revoluční byly i souboje s šavlemi. V drtivé většině podobných her té doby se totiž střílelo. A výzvou pro hráče byl i časový limit pro dokončení hry 60 minut. Tak krátkou hru by dneska hráči odsoudili snad i na automatech.
Druhý díl již tak zásadní nebyl a regulérní díl třetí byl doslova propadákem. Po Apple II se hra objevila i na PC a řadě dalších platforem. V poslední době ale vyšla celá řada moderních předělávek, naposled se objevil titul Prince of Persia: Forgotten Sands, jehož PC verze si v naší recenzi vysloužila 70 %.