Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

EA koupilo a zavřelo desítky studií, přesto mají pocit, že jim lidé křivdí

Finanční ředitel Electronic Arts Blake Jorgensen vyjádřil zklamání nad tím, že lidé nedokážou dostatečně ocenit způsob, jakým videoherní společnost integruje nově zakoupená studia do své korporátní struktury. Fanoušci přitom naopak poukazují na to, že EA jsou dlouhodobým pohřebištěm talentů.

Apex Legends | foto: EA

Videohry jsou lukrativní a trvale rostoucí byznys, ve kterém se točí miliardy dolarů ročně. 

Mysleli EA tou příkladnou péčí studio Bioware, které namísto vyhlášených RPG her muselo vytvořit “live service“ Anthem?

Na vrcholu potravního řetězce jsou zdánlivě zdarma dostupné free 2 play tituly jako Candy Crush Saga nebo Fortnite, které tahají dětem a jejich rodičům peníze z kapes sofistikovaným mechanismem mikrotransakcí. Příběhové tituly, které v podstatě vytvářejí interaktivní alternativu hollywoodským blockbusterům, jsou sice také velice ziskové, ovšem tzv. live-service hry dokážou vydělat násobně více. A to o tolik, že mnohá zavedená studia opouštějí svůj doposavad úspěšný model a vydávají se tímto směrem.

Propagátorem tohoto trendu je vydavatelství Electronic Arts. Co na tom, že opakovaně vítězí v hlasováních o nejméně oblíbenou společnost herního průmyslu (mimo jiné i loni u nás, viz náš článek), díky mnohamilionovým sériím jako je FIFA, Battlefield nebo The Sims dokážou každoročně vykazovat obrovské zisky.

Nebo Maxis, kteří si pod jejich vedením zničili značku Sim City a teď tvoří jen nekonečné datadisky k The Sims?

K těmto lukrativním značkám se před dvěma roky přidali i Apex Legends, když je k dnešnímu dni vyzkoušelo již přes 100 milionů hráčů. Za hru je zodpovědný interní tým Respawn, založený bývalými autory neméně úspěšné série Call of Duty, které patří do širokého portfolia EA od roku 2017. 

Obrovský úspěch této týmové střílečky přinesl akcionářům další miliony dolarů na dividendách, zároveň však dokonale ukázal, na kolik je vedení spolčenosti odtrženo od tradiční hráčské komunity. Ve výroční zprávě akcionářům si totiž finanční ředitel společnosti Blake Jorgensen postěžoval na to, že veřejnost nedokáže dostatečně ocenit způsob, jak úspěšně prý toto mamutí vydavatelství dokáže zařadit nově skupovaná studia do své infrastruktury.

Jenže právě nedůstojné zacházení se zavedenými značkami je jedním z hlavních důvodů, kvůli kterému ta nejvíce vášnivá část hráčské obce nemůže Electronic Arts přijít na jméno. V minulosti již nakoupili desítky do té doby výtečně fungujících vývojářských studií, které poté tak dlouho nutili k ústupkům, až je nakonec v tichosti zavřeli.

Z těch nejslavnějších připomeňme Bullfrog a Westwood z jejichž renomovaných strategií Dungeon Keeper a Command & Conquer udělali EA laciné mobilní hříčky či třeba specialisty na upovídaná RPG Bioware, jejichž Anthem skončil vyloženě fiaskem (viz náš článek). Seznam zavřených studií ovšem čítá desítky položek včetně takových legend, jakými byli Origin, Pandemic nebo Visceral. Namísto integrace se tak spíše nabízí slovo asimilace, po původní filozofii totiž nezůstalo po pohlcení od EA skoro nic.

„Nemyslím si, že nás za tu práci lidé dostatečně oceňují, ale je mi to vlastně úplně jedno,“ přiznal Jorgensen v závěru svého příspěvku bez skrupulí, že jim vlastně na názorech herní komunity příliš nezáleží.

Anebo zrušené Visceral, jejichž Dead Space už se vrátí jen ve formě remaku?

Je hezké, že Respawn během dvou let vydělali více než 2 miliardy dolarů, obzvláště, když jsou jediným studiem, které dokázalo v poslední dekádě vytvořit solidní single-playerovou Star Wars hru. Z pohledu hráčů jsou však jen výjimkou potvrzující pravidlo. 

Poté, co Ubisoft prozradil, že svojí  budoucnost vidí ve free 2 play hrách (viz náš článek), se i EA připojují k trendu, který konzervativně zaměřené fanoušky videoher nechává na holičkách. Ještěže je tolik jiných vydavatelství, která se nadále soustředí na opravdové hry.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...

Je to šílený, hodnotily firmy práci řemeslníků, kteří opravili střechu

Po zimě se často ukážou mnohé „vady na kráse“ domu, střechy nevyjímaje. Někdy nezbývá nic jiného než kompletní výměna....