Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Herní studio Motion Twin funguje bez šéfů a všichni zaměstnanci berou stejně

Nezávislá studia přistupují k vývoji her neortodoxním způsobem. Francouzští Motion Twin se označují za anarchosyndikalisty, nemají proto žádné šéfy a všichni jejich zaměstnanci berou stejný plat.

Nezávislé studio Motion Twin | foto: Motion Twin

Nezávislé studio Motion Twin sice nepatří mezi největší hvězdy herního průmyslu, ale za svoji sedmnáctiletou historii má na kontě už slušnou řádku úspěchů. Jejich největším hitem je asi loňská retro akce Dead Cells, která kromě PC vyšla i na X1, PS4 a Nintendu Switch. Jinak se však tito Francouzi specializují především na online multiplayerové hry, které přinášejí pravidelný zisk.

Na první pohled není na studiu Motion Twin nic výjimečného.

Od desítek podobných herních studií, které můžeme najít po celém světě, se však zásadně liší svojí firemní politikou. Sami sebe označují za anarchosyndikalisty, což v jejich pojetí znamená, že místo klasické podnikové struktury nemají žádné šéfy a veškerý zisk si dělí rovným dílem. Ať už je někdo ve firmě měsíc, nebo 10 let, ať dělá grafiku, programuje, nebo se stará o sociální sítě, dostává stejný plat jako jeho kolegové. A taková praxe se zatím osvědčila.

Hry Dead Cells se prodalo přes půl milionu kusů.

Jeden ze zakladatelů studia Sébastien Bénard řekl pro magazín Kotaku, že tvorba her je týmová práce a není možné nijak odlišit, čí příspěvek je pro dobro celku důležitější než jiný. 

O zásadních rozhodnutí dalšího směřování firmy se vede diskuse napříč celým týmem a pokud neexistuje jednoznačný konsenzus, prostě se o výsledku jednání demokraticky hlasuje. Tato praxe se studiu osvědčila a platy ve studiu prý zhruba odpovídají oborovému průměru. Aby to však celé fungovalo, nesmí být studio příliš velké. Maximum je prý 15 lidí, více už se prý neosvědčilo.

V kancelářích studia Motion Twin to vypadá stejně jako v každé druhé IT firmě.

Celý přístup působí neortodoxně, ale v porovnání s praxemi v nadnárodních korporátech působí ideálně. Práce v herním průmyslu je totiž daleko tvrdší, než si lidé představují. 

Výjimkou nejsou ani několikaměsíční období před vydáním hry, kdy zaměstnanci často několik měsíců dělají klidně 16 hodin denně (tzv. crunche viz náš starší článek). Ani Motion Twin se této praktice nedokážou zcela vyhnout, poté se to však snaží všem vynahradit.

„Za pár let budeme nejspíše vtipkovat o pracovních podmínkách v herním průmyslu, protože jsou očividně směšné a neefektivní. Lidé prostě nejsou zdroje na jedno použití,“ shrnul svoji filozofii Bénard . Otázkou však je, jestli by s těmito praktikami nezmizela i superdrahá AAA produkce jako taková.

Autor:
  • Nejčtenější

Hráči poskytují výkon počítačů na generování AI porna. Dostávají za to cetky

Aby jejich draze zaplacený supervýkonný hardware nezahálel, pronajímají ho někteří hráči ke...

Korektnost kazí naší oblíbenou stolní válečnou hru, stěžuje si komunita

Zpětné upravování zavedených reálií se nevyhnulo ani oblíbené stolní válečné hře s miniaturami,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vývojářům Falloutu chodilo tolik výhrůžek, že si museli najmout ochranku

Na třetí díl kultovní série Fallout se dnes vzpomíná převážně v dobrém, v době oznámení však budil...

Herní průmysl má další megahit, Manor Lords vytvořil jediný člověk

Už během prvního víkendu od vydání se historické budovatelské strategii Manor Lords podařilo zcela...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z Tomb Raidera byly odstraněny lechtivé plakáty, hráči se bouří

Dva měsíce od vydání remasterované trilogie klasických Tomb Raiderů se hráči dočkali nového patche....

Nová sexy herní hrdinka prý není dostatečně odhalená. Vznikla i petice

Aktuální korejský herní hit Stellar Blade s hrdinkou ve velmi vyzývavých oblecích byl údajně krátce...

Herní obchody slaví svátek Star Wars velkými slevami

V sobotu 4. května slaví miliony fanoušků sci-fi takzvaný Star Wars den. Digitální obchody Steam,...

Take-Two zavře studia, která vytvořila OlliOlli a Kerbal Space Program 2

Ačkoli Take-Two ještě v únoru tvrdilo, že propouštět nebude, opak je pravdou. Zásah se týká zejména...

Ambiciózní střílečka XDefiant od Ubisoftu vyjde v květnu

Zdá se, že Ubisoft je po mnoha odkladech připraven vypustit ven svou free 2 play multiplayerovou...

10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?
10 nejčastějších podvodů na internetu: Dokážete ochránit sebe i svou rodinu?

V digitální éře, kde technologie proniká do všech aspektů našich životů, se také zvyšuje riziko podvodů. Od falešných e-mailů a inzerátů až po...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...