Herní studio Motion Twin funguje bez šéfů a všichni zaměstnanci berou stejně

aktualizováno 
Nezávislá studia přistupují k vývoji her neortodoxním způsobem. Francouzští Motion Twin se označují za anarchosyndikalisty, nemají proto žádné šéfy a všichni jejich zaměstnanci berou stejný plat.

Nezávislé studio Motion Twin | foto: Motion Twin

Nezávislé studio Motion Twin sice nepatří mezi největší hvězdy herního průmyslu, ale za svoji sedmnáctiletou historii má na kontě už slušnou řádku úspěchů. Jejich největším hitem je asi loňská retro akce Dead Cells, která kromě PC vyšla i na X1, PS4 a Nintendu Switch. Jinak se však tito Francouzi specializují především na online multiplayerové hry, které přinášejí pravidelný zisk.

Nezávislé studio Motion Twin

Na první pohled není na studiu Motion Twin nic výjimečného.

Od desítek podobných herních studií, které můžeme najít po celém světě, se však zásadně liší svojí firemní politikou. Sami sebe označují za anarchosyndikalisty, což v jejich pojetí znamená, že místo klasické podnikové struktury nemají žádné šéfy a veškerý zisk si dělí rovným dílem. Ať už je někdo ve firmě měsíc, nebo 10 let, ať dělá grafiku, programuje, nebo se stará o sociální sítě, dostává stejný plat jako jeho kolegové. A taková praxe se zatím osvědčila.

Dead Cells

Hry Dead Cells se prodalo přes půl milionu kusů.

Jeden ze zakladatelů studia Sébastien Bénard řekl pro magazín Kotaku, že tvorba her je týmová práce a není možné nijak odlišit, čí příspěvek je pro dobro celku důležitější než jiný. 

O zásadních rozhodnutí dalšího směřování firmy se vede diskuse napříč celým týmem a pokud neexistuje jednoznačný konsenzus, prostě se o výsledku jednání demokraticky hlasuje. Tato praxe se studiu osvědčila a platy ve studiu prý zhruba odpovídají oborovému průměru. Aby to však celé fungovalo, nesmí být studio příliš velké. Maximum je prý 15 lidí, více už se prý neosvědčilo.

Nezávislé studio Motion Twin

V kancelářích studia Motion Twin to vypadá stejně jako v každé druhé IT firmě.

Celý přístup působí neortodoxně, ale v porovnání s praxemi v nadnárodních korporátech působí ideálně. Práce v herním průmyslu je totiž daleko tvrdší, než si lidé představují. 

Výjimkou nejsou ani několikaměsíční období před vydáním hry, kdy zaměstnanci často několik měsíců dělají klidně 16 hodin denně (tzv. crunche viz náš starší článek). Ani Motion Twin se této praktice nedokážou zcela vyhnout, poté se to však snaží všem vynahradit.

„Za pár let budeme nejspíše vtipkovat o pracovních podmínkách v herním průmyslu, protože jsou očividně směšné a neefektivní. Lidé prostě nejsou zdroje na jedno použití,“ shrnul svoji filozofii Bénard . Otázkou však je, jestli by s těmito praktikami nezmizela i superdrahá AAA produkce jako taková.

Autor:
 

Nejčtenější

Našel na půdě 35 let starý Apple II, zapnul ho a dohrál uloženou hru

Spoustu let ležel na půdě, po zapnutí funguje „jako zamlada“.

Newyorský učitel našel u rodičů na půdě starý počítač Apple II. Zkusil ho zapnout a překvapivě mohl pokračovat ve hře,...

THQ Nordic koupilo české Warhorse Studios za 860 milionů korun

Kingdom Come: Deliverance

Vydavatelství THQ Nordic koupilo stoprocentní podíl v pražském vývojářském studiu Warhorse Studios, které před rokem...

Vjel do kolejí, pak dostal další ban. Český streamer opět „úřadoval“

Český streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš měl 8. února 2019 drobnou dopravní nehodu v...

Komentátor a herní streamer Pavel „Herdyn“ Mikeš se rozpovídal o tom, jak se svým autem skončil v kolejích. Posléze se...

Nastává herní svátek, vychází rovnou několik netrpělivě očekávaných pecek

Anthem

Herní průmysl dnes zažívá jedno z nejbohatších období roku, protože vychází rovnou několik titulů, na které jsme se již...

Fanoušek cestoval přes půl Evropy, aby se podíval na skutečný hrad z CS:GO

Google Maps

Youtuber známý jako 3kliksphilip se vydal z Anglie až do malé vesničky Predjama na jihozápadě Slovinska, jen aby se...

Další z rubriky

Navzdory vlažnému přijetí se vývoj Darksiders 3 zaplatil

Darksiders 3

Brutálně těžká akce Darksiders 3 sice kritiku příliš neuchvátila, ovšem z finančního hlediska jde o jednoznačný úspěch....

Digitální obchod s hrami od společnosti Razer na konci února skončí

Logo společnosti Razer

Pouhých deset měsíců od spuštění zavírá slavný výrobce herních periferií Razer svůj digitální obchod s hrami. Přestože...

Skvělá plošinovka Hollow Knight dostane brzy pokračování

Hoolow Knight: SIlksong

Nezávislou „metroidvanii“ Hollow Knight vyvíjeli jen tři lidé, oslovila přitom už více než milion hráčů. Žádný div, že...

Najdete na iDNES.cz