Proč je důležité mít při vývoji her komunitního manažera

aktualizováno 
Vedle programátorů, grafiků či scenáristů vypadá práce komunitního managera při vývoji her jako ta méně důležitá. Mít dobré vztahy s fanoušky je však v dnešní době jedním ze zásadních faktorů úspěchu.

League of Legends | foto: Riot Games

Není žádnou novinkou, že fanoušci počítačových her berou často svůj koníček až příliš vážně. Nezúčastněnému pozorovateli by při náhodném připojení do některého z nejpopulárnějších online titulů či letmém pohledu do diskusních fór mohlo připadat, že celá herní komunita je jedno veliké semeniště „toxických frustrátů“. Sexismus, rasismus, pornografie, propagace fašismu... i to jsou součásti nechutného koktejlu, se kterým se v anonymním prostředí internetu musíme každý den potýkat.

League of Legends

Komunita kolem hry League of Legends je vnímána jako jedna z nejtoxičtějších, poslední dobou se to však začíná zlepšovat.

Podobné chování má na svědomí jen relativně minoritní skupina jedinců. Je to jako na fotbale: drtivá většina lidí fandí slušně, ale nejvíce je samozřejmě vidět těch pár exotů, kteří samotnou hru stejně vnímají jen jako záminku k vypouštění negativních emocí.

Cílem herních studií je co nejvíce podporovat kreativní a nadšenou část zákazníků a naopak co nejvíce potlačovat ty nevychované. A právě to je hlavním úkolem komunitního manažera, bez kterého se už dnes prakticky žádné větší studio neobejde.

Jde o jakéhosi prostředníka, který vystupuje jako tlumočník mezi hráči a vývojáři. Na jednu stranu informuje komunitu o aktuálním stavu vývoje a chystaných novinkách, na tu druhou zprostředkovává zpětnou vazbu vývojářům, často zcela odtržených od reality všedního dne.

Nadějný pokus o vstup do hry po chvíli uťalo strohé hlášení: Není možné se...

Dělat komunitního manažera v Elecronic Arts musí být rizikové povolání.

Nejvíce práce mají samozřejmě ve chvílích, kdy se něco pokazí. Když nefungují servery, nebo nejnovější patch rozbil vybalancování hry, jsou to právě oni, kdo musí veřejnosti nepříjemnou informaci vysvětlit. Zároveň čelí největšímu náporu rozezlených uživatelů. 

Komunitní manažer musí mít hroší kůži, aby se dokázal obrnit proti vlně nadávek i výhrůžek, často i velice osobního charakteru. Navzdory tomu musí za každé okolnosti zachovat klid.

Tyler1

Komunikovat s lidmi jako je Tyler1 musí být opravdu nápor na nervy.

Reprezentují totiž celou společnost a špatná či arogantní komunikace, byť z omluvitelných pohnutek, může nenávratně znehodnotit měsíce práce kolegů. 

Možná i proto jsou reakce firem na jakékoli pochybení velice ostré a většinou končí okamžitým rozvázáním pracovního poměru. Jak se ostatně loni přesvědčil Aaron Rutledge z Riot Games, který neunesl provokování kontroverzního youtubera Tylera1 (psali jsme tady).

Podstatnou část práce komunitního manažera tvoří spravování diskusních fór. Ta jsou plná užitečných připomínek a návrhů od samotných hráčů, najdeme zde i nekonečné hádky založené na nesmyslných argumentech. Přesvědčit ty nejzapálenější „hatery“ je předem prohraný boj, přesto není záhodno nechat jejich provokace bez odpovědi.

Své o tom ví studio Creative Assembly, stojící mimo jiné za strategickou sérií Total War: Warhammer. Ti dlouho nechávali diskuse v digitálním obchodu Steam bez dohledu a výsledkem bylo prostředí, které vyloženě přetékalo negativitou.

Grace Caroll

Grace Caroll z Creative Assembly ví o toxickém chování hráčů své.

„Pokud máte toxické publikum, zůstane takové navždy, protože milí lidé raději odejdou,“ vysvětlila zástupkyně společnosti Grace Carollová na letošní konferenci Develop: Brighton. Stačilo však vyčlenit jednoho člověka, aby fóra „vyčistil“, a situace se změnila. „Už jen viditelná přítomnost moderátora, vědomí že někdo může nevhodný příspěvek smazat a jeho autorovi dát ban, změnila během pouhého týdne celkové vyznění fóra,“ dodala. 

Cílem takového „úklidu“ není cenzurovat a mazat nepohodlné názory, naopak – vývojářský tým by měl za každých okolností s komunitou jednat otevřeně. To však neznamená, že by se měl nechat beztrestně urážet.

Ale úkolem komunitního manažera není jen brodit se projevy lidské malosti, ale i podporovat snahu „chtěných“ fanoušků. Dát jim možnost projevit kreativitu a nechat je pocítit, že na nich opravdu záleží i po okamžiku, kdy už za hru zaplatili. Platí totiž pravidlo, že si lidé hru pořizují kvůli její náplni, ale dlouhodobě v ní zůstávají jen díky vybudované komunitě.

Autor:

Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 patří mezi nejočekávanější hry současnosti. Kutí ho tvůrci Zaklínače a opět půjde o hru na hrdiny v otevřeném světě. Ukázka za zavřenými dveřmi na E3 2018 nás nadchla, letošní pak potvrdila, že je zaděláno na hit. Rozruch vzbudil také herec Keanu Reeves, jenž na tiskovce Microsotu odhalil datum vydání. Pro největší fandy je pak určena sběratelská edice za několik tisíc. Hra bude opatřena českými titulky.

Nejčtenější

Pět her, o kterých jsme si v mládí mysleli, že jsou skvělé. Jenže nejsou

The Lion King (1994)

Určitě to znáte. Vzpomínáte na něco s láskou, považujete to za úžasné, skvělé, téměř božské, jenže když se k tomu po...

Drobný vtip o čínském prezidentovi přišel tchajwanské vývojáře hodně draho

Devotion

Kvůli přirovnání čínského prezidenta Si Ťin-pchinga k medvídku Púovi museli nezávislí vývojáři z tchajwanského studia...

VIDEO: Seriálový Zaklínač od Netflixu má konečně trailer. A lidem se líbí

Seriál The Witcher od Netflixu

První trailer k seriálové adaptaci slavného Zaklínače je tady a sklízí potlesk ze všech stran. Co na něj říkáte?

007 v sukni? Jak dopadá výměna hrdiny v populárních herních sériích

Uncharted: The Lost Legacy

Nástupkyně agenta s povolením zabíjet vzbudila mezi filmovými fanoušky mírně řečeno rozporuplné reakce. Po výměně...

Podívejte se, jak bude vypadat Geraltův kůň v chystaném seriálu Zaklínač

Zaklínač 3: Divoký hon

Producentka Lauren S. Hissrichová zveřejnila další fotku z chystaného seriálu Zaklínač. Tentokrát je na ní Geraltův kůň...

Další z rubriky

Pět her, o kterých jsme si v mládí mysleli, že jsou skvělé. Jenže nejsou

The Lion King (1994)

Určitě to znáte. Vzpomínáte na něco s láskou, považujete to za úžasné, skvělé, téměř božské, jenže když se k tomu po...

Osm očekávaných her, které vycházejí během léta

World of Warcraft

Během léta se pustíme do střílení nácků ve světě, v němž vyhráli 2. světovou válku, budeme vyšetřovat nadpřirozené jevy...

Anketa: na které tři letošní hry se nejvíce těšíte a proč?

Death Stranding

Polovina letošního roku je za námi, řada skvělých her už vyšla a pár bylo odloženo. Pojďme se proto podívat, jak vypadá...

Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?
Moje dcera má dvě mámy. Mám na to právo?

Jsem mámou jedné úžasné holčičky, která si žije ve svém batolecím světě a nic ji netrápí. To však bohužel nemohu úplně říct o sobě, tak jsem se rozhodla se ze svých obav a pochyb aspoň vypsat.

Najdete na iDNES.cz