Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Kontroverze i pochyby o kvalitě. Báječné hry, které nikdy nevyšly

Mnohé hry, které hráči s očekáváním vyhlíželi, nakonec nikdy nevyšly. V druhé části článku o zrušených hrách se podíváme blíže na tituly, jimž ve vydání zabránila jejich kontroverzní tematika, nepochopení nebo třeba i nedostatek pracovních sil.
Tears

Tears

V první částí článku jsme se zaměřili na knockout těžkých vah, tedy hry zvučných jmen, které však nikdy nevyšly. Přečíst si ho můžete na Bonuswebu zde.

Smrt z pohledu první osoby

Náhlá úmrtí se nevyhýbají ani hráčsky populárnímu žánru 3D akcí. V minulém roce ukrajinští GSC Game World zrušili pokračování své nejsilnější značky, post-apokalyptické akce S.T.A.L.K.E.R. 2. Tvůrci se nicméně rozhodli, že s nápady, které do hry plánovali vložit, budou pracovat při vývoji svého dalšího projektu, on-line 3D akce Survarium.

Podobně nemilé překvapení připravili EA Los Angeles (pokračovatelé legendárních Westwood Studios), když v roce 2008 zrušili očekávanou střílečku Tiberium. Jak si mnozí pamatují z četných preview, hra měla být taktickou akcí, odehrávající se v tolik oblíbeném herním vesmíru strategické série Command & Conquer. Důvod zrušení byl obdobný jako u her Blizzardu, tedy nesplnění kvalitativních norem stanovených EA.

Tiberium (PC)
Tiberium (PC)

Tiberium

Irrational Games, tvůrci System Shocku 2 a BioShocku, určitou dobu pracovali na zombie střílečce Division 9 (video na YouTube). Ta mohla být zajímavým mixem populární Left 4 Dead a taktické akce SWAT, jejíž čtvrtý díl Irrational krátce předtím dodělali.

Hra se měla odehrávat ve světě zaplaveném zombíky, kde hráč se svým týmem vyrážel z úkrytu, aby doplnil jídlo, munici a léky, případně zachraňoval přeživší. Úkryt se tak postupně rozrůstal a stával bezpečnějším místem. Hra byla zrušena, když byl Irrational pohlcen vydavatelským obrem Take-Two.

Aktuálně probíhající konflikt měla zachycovat velmi nadějně vypadající taktická akce Six Days in Fallujah. Právě kontroverzní válečné tažení v Iráku a hrozivé ztráty při bitvě o Fallúdžu byly hlavními důvody, proč mnozí hru kritizovali už ode dne jejího ohlášení. Některé protiválečné iniciativy hovořily dokonce o nevkusu a hrozbě radikalizace mladých muslimů.

Six Days in Fallujah
Six Days in Fallujah

Six Days in Fallujah

Situace kolem hry nicméně stále zůstává otevřená a i když od ní vydavatel Konami dal ruce pryč, autoři ze studia Atomic Games prohlásili, že na své dítko rozhodně nezanevřeli.

Drsný Harry není Duke Nukem

Ryze konzolovou akční detektivkou měl být Dirty Harry (video na YouTube), který vznikal na motivy stejnojmenného filmu s Clintem Eastwoodem v hlavní roli. Důvodem zrušení v roce 2007 byly neshody uvnitř vývojářského týmu The Collective.

This is Vegas

Po zaplacení až padesátimilionového rozpočtu byla zrušena akce This is Vegas (preview na Bonuswebu), která měla být klonem městské akce Grand Theft Auto, odehrávajícím se ve městě hříchu. Ukončení jejího vývoje nicméně nevyvolalo kdovíjaké vzrušení, protože mnohé herní prvky, prezentované v herních videích, vypadaly minimálně rozpačitě (video na YouTube).

Podobně dopadla pochybně vypadají akce Voodoo Nights (video na YouTube) od českých Mindware Studios, stejně jako Killing Day (video na YouTube) a Eight Days, prezentované už na herní výstavě E3 2005 (video na YouTube), které měly být exkluzivitami pro chystanou konzoli PlayStation 3.

Česká stopa

Jedním z nejzajímavějších projektů, který nakonec nikdy nevyšel, byla česká hra na hrdiny Tears. Cílem hráče nebylo nic menšího než způsobit převrat v království. Kromě parádní grafiky měla hra nabídnout funkční svět, kdy například rolník ráno vstane, jde pracovat na pole, pak si dá pivo v hospodě a hurá domů spát.
-oz-

Tears

Pokud se vrátíme ještě hlouběji do videoherní minulosti, sluší se připomenout dreamcastovou adventuru Castlevania: Resurrection (video na YouTube), kterou Konami popravilo v roce 2000. Upírský horor čerpající z populární značky byl už téměř dokončen, když se rozhodlo o jeho nevydání. Na vině byla především předčasná smrt konzole Dreamcast, od které se zhruba od vydání druhé PlayStation začalo odvracet stále více vývojářů.

To ovšem neznamená, že ani bezkonkurenčně úspěšná konzole od Sony nemá své ztracené syny. Dvěma takovými případy jsou akční adventury Jurassic Park: Survival (video na YouTube) (zrušena 2002) a Fear Effect Inferno (2003, video na YouTube).

Vlastníci konzole GameCube byli rovněž ochuzeni o některé nadějné projekty. Když nepočítáme závody Donkey Kong Racing (video na YouTube) a fantasy Dead Phoenix, pak hráči pocítili asi nejcitelnější ztrátu v případě akční hry na hrdiny Raven Blade (video na YouTube), která bylo ohlášeno na herní akci E3 2001 a ještě toho samého roku zrušena. Důvodem, proč hra nikdy nevyšla, bylo převelení veškeré pracovní síly Retro Studios na 3D akci Metroid Prime, která se později stala jedním z největších hitů konzole od Nintenda.

Ožehavá témata

Thrill Kill

Zmíněné zpracování irácké války nebylo jediným případem, kdy kontroverze budící hra nemohla vyjít. Fanoušci populárních mlátiček proplakali hodně krvavých slz, když bylo v roce 1998 rozhodnuto o nevydání akční řežby Thrill Kill (video na YouTube) z dílen Paradox Development.

Hra přitom byla zcela dokončena a připravena na naskladnění do obchodů. Primárním důvodem ke stopce byl "mimořádně násilný obsah se sexuálním podtextem".

Poslední slovo přesto měli naštvaní vývojáři, kteří pravděpodobně záměrně nechali na internet uniknout kód v takřka finální podobě. S trochou námahy a emulátorem na první PlayStation si dnes podle dostupných informací může Thrill Kill zahrát kdokoliv.

Podobnou, i když spíše neúmyslnou kontroverzi vzbudili autoři japonské série Disaster Report (video na YouTube). Ve hrách tohoto zvláštního žánru se můžete procházet ve velkoměstě zdevastovaném přírodní katastrofou, případně pomáhat při záchraně přeživších (v Evropě vyšel první díl pod názvem SOS: The Final Escape).

Problém byl v tom, že čtvrtý díl této série, určené primárně pro japonský trh, měl být vydán v polovině března 2011, asi týden poté, co japonské pobřeží zasáhly vlny tsunami, které o život připravily na patnáct tisíc lidí. Tři dny po zemětřesení byla hra zrušena.

Originalitě není souzeno přežít

Sadness

Sadness (video na Youtube) měl být survival horror s prvky psychologického thrilleru, kde bylo úkolem při průchodu děsivou krajinou chránit slepého syna. Aby toho nebylo málo, dítě mělo trpět narkolepsií (náhlým upadáním do spánku), nyktofobií (chorobným strachem ze tmy), paranoidní schizofrenií a nespočtem dalších poruch.

Děj hry byl situován na Ukrajinu do doby před první světovou válkou. Studio Nibris slibovalo četné odkazy na slovanskou mytologii, což zvláště z pohledu východoevropských hráčů přidávalo příběhu na atraktivitě. Hra, vyvíjena téměř čtyři roky exkluzivně pro Nintendo Wii, byla zrušena v roce 2010. Důvod? Pro značnou "dospělost" a ambicióznost projektu tvůrci nikdy nenašli vydavatele.

Na Wii nedorazila ani další survival exkluzivitka Winter (video na YouTube), stejně jako "kladivářská" řež Project H.A.M.M.E.R. (video na YouTube).

Dalším originálně vypadajícím projektem byla LMNO (video na YouTube), adventura s prvky her na hrdiny, která se odehrávala ve futuristickém světě. Spíše než obsahem, který nám byl představen jen v jemných náčrtech, tvůrci zaujali spoluprací se Stevenem Spielbergem.

Jak významné však zapojení slavného režiséra do vývoje bylo, to je dodnes diskutabilní. A je to koneckonců i důvod, proč byla hra v roce 2010, pět let po svém ohlášení, zrušena.

Velmi osobitě, i když už ne tak komorně působila akční jízda Faith and a .45 (video na YouTube), která si evidentně vypůjčila nejeden motiv z příběhu slavného zločineckého dua Bonnie a Clyde. Milenecká dvojice prchající Amerikou třicátých let před dotěrným šerifem, to je něco, co jsme tu zatím neměli. A vzhledem k tomu, že tvůrci nenašli vydavatele, nemáme dodnes.

Trvalo to dlouho

Protože dlouho vyvíjené hry nejsou tématem tohoto článku, připomeňme si jen v bodech jména těch nejznámějších. Šest let, což je doba vývoje, kterou dnes můžeme označit za jasně nadprůměrnou, trvaly práce na hrách jako Alan Wake (2004-2010), The Elder Scrolls III: Morrowind (1996-2002) či S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2001-2007). Přibližně sedmiletý, velmi drahý vývoj si vyžádaly L.A. Noire (2004-2011) a StarCraft II: Wings of Liberty (2003-2010). Zhruba od vydání The Sims v roce 2000 se Will Wright věnoval svému dítku jménem Spore, nad nímž strávil zhruba osm let.

Devět let trvaly práce na akčním Too Human (1999-2008), který propadl na celé čáře. Diametrálně odlišný osud čekal hru Team Fortress 2, která v letech 1998 až 2007 prodělala naprosto unikátní přeměnu z vážně míněné válečné akce na odlehčenou multiplayerovou řež v komiksovém podání.

Neuvěřitelných jedenáct let strávili Human Head Studios při tvorbě 3D střílečky Prey (recenze), která byla ve vývoji od roku 1995 a vyšla až v roce 2006. To vše pod patronátem 3D Realms, což mnohým jistě leccos napoví.

Ano, tipujete správně. Rekordních patnáct let se pracovalo, respektive nepracovalo na hře Duke Nukem Forever, která slovníky herního byznysu obohatila nechvalně známou hláškou "when it's done" ("bude to, až to bude hotové"). Oficiálně byla hra ohlášena na jaře 1997 a vyjít měla na začátku roku 1998. Po několikanásobné změně vývojářského studia (od 3D Realms po Gearbox), enginu a tvůrčí filosofie jsme se mimozemského armageddonu dočkali v květnu 2011. Délka čekání však ani zdaleka nebyla úměrná kvalitě.

Duke Nukem Forever

Alan Wake PC

Too Human

O nespočtu potenciálně geniálních nápadů, které se nikdy nedostaly ani na papír, jsme se zmiňovali na začátku. Je ve hvězdách, kolik nadaných mozků se k realizaci svých vysněných projektů ani nepřiblížilo. Proto buďme vděční za platformy typu Kickstarter, nabízející prostor těm, kteří zaujmou třeba jen hrstku podobně smýšlejících nadšenců, a nemusí tak riskovat nejisté podnikání v dynamickém světě velkého byznysu.

A hlavně si přejme, ať článek tohoto typu už nikdy nemá na Bonuswebu pokračování.

Autor:
  • Nejčtenější

Je mi ho líto, říká „Ciri“ o novém představiteli seriálového Zaklínače

Herečka Freya Allen, která v netflixovském seriálu Zaklínač hraje postavu Ciri, se nechala slyšet,...

Svítící respirátory pro hráče byly průšvih, výrobce platí tučné odškodné

Společnost Razer dostala pokutu ve výši pětadvaceti milionů korun za to, že v době pandemie covidu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Měl jim pomoci propagovat hru, místo toho ji v přímém přenosu zepsul

Měla to být historická událost v téměř dvacetileté historii online hry MapleStory, nakonec ostře...

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Sestrojila si vybavení za statisíce, aby během hraní cítila bolest

Streamerka vystupující na internetu pod přezdívkou Gingas si doma postavila zařízení, které...

Že je všude cenzura? Naopak, youtuber ukázal, že sexy her je víc než dřív

Ani ty největší komerční blockbustery se dnes nebojí zobrazovat sex, reklamu na erotické hry už...

Škodu jsem chtěl přidat už dlouho, říká autor kultovní série Gran Turismo

Poprvé ve víc než čtvrtstoletí existence videoherní série Gran Turismo zařadili vývojáři do...

Bojíte se hororů? Skutečnost je často ještě divnější a děsivější

Věta „inspirováno skutečností“ se za léta nadužívání stala jen prázdnou marketingovou frází. Ne,...

Vydání nového Prince of Persia se kvůli úspěchu konkurence posouvá

Na Steamu se měla 14. května objevit v předběžném přístupu rychlá 2D roguelite akce The Rogue...

Zpěvačka Tereza Kerndlová měla autonehodu. Poslala vzkaz ze záchranky

Tereza Kerndlová (37) a její manžel René Mayer (53) měli v úterý ráno autonehodu. Na mokré vozovce do nich zezadu...

Miss Czech Republic 2024 se stala studentka Adéla Štroffeková z Prahy

Vítězkou 15. ročníku Miss Czech Republic se stala studentka Adéla Štroffeková (21). Českou republiku bude reprezentovat...

Kamion před nehodou vůbec nebrzdil, moderní tahač by tragédii zabránil

Policie obvinila řidiče za smrtelnou nehodu na D1. Litevský kamioňák narazil do osobního auta a natlačil ho na tahač s...

První světová válka zničila část Francie natolik, že tu stále řádí smrt

Řídkým rozvolněným lesem pokrytá pahorkatina u francouzského Soissons, Compiégne, Lens či Cambrai přirozeně svádí k...

V 59 letech zemřela herečka Simona Postlerová, ještě v sobotu zkoušela

Zemřela divadelní a filmová herečka Simona Postlerová, bylo jí 59 let. Zprávu o úmrtí potvrdil nadační fond Dvojka...