1. České hry slaví výraznější úspěchy
Kolem středověkého RPG Kingdom Come: Deliverance dlouho panovala nejistota, nová ambiciózní hra ovšem zaznamenala úspěch a prodávala se i ve světě. Pro studio Warhorse to jsou dobré zprávy a příprava pokračování se jeví jako logický krok. Tím úspěch českých vývojářů nekončí.
Prosadit se dokázala i československá novinka Beat Saber, kterou si zamilovali fanoušci hraní ve virtuální realitě. Její kvality jí vynesly i nominaci na herních Oscarech v rámci prestižního ceremoniálu Game Awards.
Velkou pozornost si zaslouží i studio Amanita Design za vynikající hru Chuchel, kterou potvrdilo svoji už tak velmi slušnou reputaci. Se svojí další hrou míří autoři ještě výš. Letos ohlášená novinka Creaks nebude adventura a vyjít má i na konzolích. První dojem vyvolává vzpomínky na hry jako Limbo a Inside, tedy tituly, které ve světě zaznamenaly obrovský úspěch.
Kromě zmíněných her připomínáme i trvající předběžný přístup do českého tycoonu Mashinky od Jana Zeleného, který potěší nejen nostalgiky.
2. Vynikající rok pro fanoušky virtuální reality
Znatelnější úspěch zaznamenala také virtuální realita, která zatím nepůsobí jako vyčpělá technologie zralá na odpis. Hráči si ovšem musejí zvyknout, že nákupem hry platí za intenzitu, nikoliv celkovou délku zážitků. Zda na podobnou hru přistoupí, ještě rozhodnuté není.
Na mnohých letošních hrách je každopádně vidět, že tvůrci dokážou virtuální realitu ve hrách uchopit o poznání lépe. Jednoznačnou chválu si vysloužily hry jako Moss, Beat Saber, Astro Bot: Rescue Mission, The Persistance anebo Tetris Effect.
Otázkou je, zda hráči o VR tituly trvající desítky hodin vůbec stojí, když mnozí po hodině hraní headset velice rádi sundají. Ani budoucnost nevypadá špatně a bude zajímavé sledovat, zda se v nepovinných bundlech s novou generací konzolí budou prodávat i nové VR headsety.
3. Znovuzrozený Capcom a návrat herních klasik
Ve velkém tažení letos pokračuje japonské vydavatelství Capcom, pro které byl rok 2018 nejúspěšnějším v jeho mnohaleté historii. Velký podíl na tom má jeho nejprodávanější hra vůbec, tedy Monster Hunter: World, kterým se firma dokonale trefila do aktuálního trendu online her s dlouhotrvající intenzivní podporou. Na rozdíl od konkurence není však nový Monster Hunter žádná pračka na peníze založená na mikrotransakcích a zpoplatněných balíčcích s dalším obsahem.
Firma bodovala i jinde. Po polovičatém původním vydání představuje arkádová edice Street Fighteru 5 pro legendární bojovku nový start, Mega Man 11 navázal na vysokou kvalitu svých kultovních předchůdců a připravované novinky jako Resident Evil 2 a Devil May Cry 5 zatím prezentují obě značky v jejich životních formách. Capcom navíc věnuje velkou pozornost retru a předchozím hrám ze svého portfolia, čímž opět skvěle odhadl aktuální trend, kterým je oživování klasik.
Remaky, remastery a nepřímé navazování na staré značky a typy her totiž letos vyskočily jakou houby po dešti a neomezovaly se jen na Capcom nebo jednu určitou platformu. Víc se můžete dočíst v našem článku.
4. PlayStation válí a Xbox nabírá dech
Další skvělý rok zažili majitelé konzole PlayStation 4, na níž letos konečně vyšla trojice léta vyhlížených titulů. God of War si pro sebe na letošních Game Awards uzmul cenu pro nejlepší hru roku, výborný Spider-Man překonal jen pár měsíců starý rekord GoW a stal se nejlépe prodávanou exkluzivitou v dějinách PlayStationu. Detroit: Become Human splnil očekávání a je dosud nejpropracovanější příběhovou hrou od studia Quantic Dream.
K tomu vyšel perfektní remake legendární hry Shadow of the Colossus a dvojice luxusních gangsterek Yakuza 6 a Yakuza Kiwami 2. Na E3 pak Sony poslala přihlížející do kolen prezentací tří chystaných exkluzivit The Last of Us: Part II, Death Stranding a Ghost of Tsushima.
Kdo by ale čekal, že to Microsoft zabalí, ten by se pletl. Netflixu podobná služba Xbox Game Pass vám od letoška za přívětivou cenu dovolí vedle spousty dalších her stáhnout nové konzolové exkluzivity již v den vydání, Xbox One X potvrzuje pověst nejsilnějšího konzolového železa na trhu a firma ohlásila připravovanou streamovací službu, mající za úkol přivést AAA hry na všechna zařízení včetně mobilů.
Co je ovšem nejdůležitější, svůj deficit v silných exkluzivitách si v Microsoftu dobře uvědomují, a tak firma odkoupila autory působivého Hellblade z Ninja Theory, dále studia Obsidian (Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity, Knights of the Old Republic 2), inXile (Wastelands 2, Torment: Tides of Numenera) a další. V následující generaci by tak měla být nabídka Xboxu mnohem lákavější. Je vidět, že konkurenční boj nese ovoce, ze kterého budou ve výsledku profitovat všichni hráči.
5. THQ Nordic v roli spasitele
Role klaďase letos připadla vydavatelství THQ Nordic, které si evidentně předsevzalo, že bude fungovat na poněkud idealistické bázi vydávání her. Samotný vznik společnosti je úzce spjat se snahou o záchranu značky Darksiders, jejíž třetí díl se letos zdárně podařilo dokončit a vše se tak schyluje k velkolepému finále. Kromě toho vyšel i nový díl kultovní tahovky Jagged Alliance.
THQ Nordic letos nakupovalo ve velkém. Patří mu práva na značku Carmageddon, Kingdoms of Amalur, Act of War, Alone in the Dark nebo Timesplitters. Pod křídla firmy nově patří i společnost Coffee Stain Holding zodpovědná za ne tak úplně epochální hru Goat Simulator. THQ Nordic to nebude mít úplně lehké, snaha o zachování starých značek je sice chvályhodná, na druhou stranu jde většinou o tituly, které si lze jen stěží představit jako generátory vysokého zisku. Ale možná s tím firma počítá a přizpůsobí tomu i rozpočet určený na jejich vývoj. Držíme palce.