RECENZE: Moss je zatím nejlepší exkluzivitou pro PS VR

aktualizováno 
Roztomilá skákačka Moss se nesnaží využít využít všechny možnosti virtuální reality za každou cenu, a právě proto zůstává především skvělou hrou.
80

Moss

Platforma: PlayStation 4
Výrobce: Polyarc

  • Nesnaží se využívat virtuální realitu za každou cenu
  • Příjemně nastavená obtížnost
  • Mohla být delší
  • Příběh není uzavřen

Herní karta

Zatímco čerstvě po vydání virtuální helmy PS VR jsme si na redakční exemplář pomalu psali pořadník, nyní už na ni několik měsíců sedá prach. Jakmile totiž opadlo kouzlo novoty, ukázalo se, že tato drahá hračka nenabízí nic, co by si k sobě člověka připoutalo na delší dobu.

Moss (PS4)

Hlavní hrdinkou je roztomilá myška Quill.

Všechny hry, které jsem si dosud vyzkoušel, se tak moc snažily ukázat, kolik že toho virtuální realita umí, až se z nich stal jen slepenec řady rádoby „wow“ efektů. Nyní přichází Moss a podle známého pravidla, že méně je někdy více, ukazuje, že chyba není v samotné platformě, ale jen v přístupu vývojářů.

V podstatě jde „jen“ o obyčejnou trojrozměrnou plošinovku zaměřenou na řešení prostorových hádanek a boj s monstry. Hra by přitom po několika lehkých úpravách mohla sama o sobě fungovat i na klasické televizní obrazovce, virtuální realita jí jen přidává něco navíc.

Moss (PS4)

Hráč zde vystupuje v roli jakéhosi nehmotného čtenáře, který může zasahovat do okolního světa.

Přestože Moss působí na první pohled roztomile a pohádkově, není infantilní . Hlavní hrdinkou příběhu je bílá myška Quill, která musí zachránit uneseného strýce před zlým hadem Sarffrogem. K němu vede cesta přes řadu vzájemně oddělených „obrazovek,“ v nichž je vždy nutné vyřešit nějakou hádanku, případně se probít zástupem monster.

Quill ovládáme klasicky pomocí analogových páček, ale i sám hráč zde vystupuje jako jakási nehmotná entita, schopná ovlivňovat okolní svět. Pohybem celého gamepadu můžeme například přidržet nepřítele na místě, vyléčit Quill nebo posunout kamenný kvádr.

Moss (PS4)

Souboje jsou jednoduché, ovládají se jediným tlačítkem, ale při troše nepozornosti můžete velice snadno přijít o život.

Díky tomuto probourání čtvrté stěny působí Moss neobvykle svěže a moderně, navzdory faktu, že jen využívá desítky let prověřené mechanismy. Virtuální realita tak má spíše jen estetický účel, než aby tvořila samotné jádro zážitku. Tím však rozhodně nechci říct, že je tu samoúčelně, protože díky ní získáte pocit, že jste opravdu součástí okolního světa.

Občas se hodí se trochu zvednout nebo vyklonit a podívat se, co že je schované za rohem, ale jinak se člověk může jen kochat. Okolní prostředí totiž působí esteticky dokonale, všechny prostory jsou neobvykle rozmáchlé a drobná Quill se v nich téměř ztrácí. Nebýt technologických omezení vyplývajících ze samotné technologie, která bohužel trpí nízkým rozlišením, bylo by to dokonalé.

Moss (PS4)

Na obrázcích to příliš nevyzní, ale díky virtuální realitě jsou některé scenérie skutečně dechberoucí.

Na Moss mě nejvíce těší fakt, že je to opravdová hra, nikoli jen snaha zprostředkovat zážitek. Dokonce jsem se tu párkrát i lehce zasekl a některé souboje musel opakovat vícekrát. Není vyloženě obtížná a klidně ji doporučuji i mladším ročníkům, rozhodně se však nedá bez boje.

Ale abych jen nechválil, je nutné zmínit i slabé stránky. Příběh tu bohužel slouží jen jako nevýrazná kulisa a navzdory věčně přítomnému hlasu vyprávěče vlastně po dohrání ani nevím, o čem že to celé bylo. Chtělo by to i nějaké ty dialogy, takto je celá kampaň jen nekonečný slepenec hádanek a soubojů. A to bohužel velice krátký. Necelé čtyři hodiny nejsou sice při snížené ceně vyloženě průšvih, ale ani to není nic, za co bychom autorům mohli tleskat. Navíc tu zcela chybí nějaké pořádné zakončení. Jde totiž jen o první kapitolu většího příběhu, přitom kdy a jestli vůbec někdy uvidíme pokračování, je zatím ve hvězdách.

Tím se však nenechte rozhodit. Kupovat si PS VR jen kvůli Moss se sice nevyplatí, ale pokud ji už doma máte, tak příliš neváhejte. Nic lepšího na ní v současné době asi není.

Autor:
 

Hodnocení hry

Redakce

80 %

Čtenáři

86 %

Vaše hodnocení

Doposud hodnotilo 11 čtenářů

Nejčtenější

RECENZE: Postapokalyptický The Division 2 nastavuje nový žánrový standard

The Division 2

Žánr online kooperativních her byl vždy spojený s všemožnými porodními bolestmi. The Division 2 ukazuje, že to jde i...

Odmítl 12 nabídek producentů, aby mohl udělat vysněnou hru bez kompromisů

Darq

Nezávislý vývojář vyměnil finanční jistotu za absolutní tvůrčí svobodu. Jeho krok byl sice riskantní, nicméně se mu...

RECENZE: Jak vůbec mohlo vyjít něco tak hloupého jako Left Alive?

Left Alive

Rádoby špiónská akce Left Alive selhává ve všech oblastech, ve kterých můžeme počítačovou hru vůbec hodnotit. Je...

RECENZE Dead or Alive 6: Šestý díl nejprsatější bojovky cílí na nováčky

Dead or Alive 6

Bojovka Dead or Alive 6 nabízí přístupné herní mechanismy, efektní grafické zpracování, ale také nedoladěnou kampaň a...

RECENZE: Dawn of Man je prehistorická strategie pro fanoušky Lovců mamutů

Dawn of Man

Hlavním tahákem skvělé strategie Dawn of Man je její zasazení do pravěkého světa. Přestože má hra málo obsahu a po...

Další z rubriky

RECENZE: Legenda z roku 1984 nepokračuje. Moderní Karateka je odpad

Karateka

Původní Karateku naprogramoval v roce 1984 student univerzity Yale Jordan Mechner, který později přivedl na svět herní...

RECENZE: Might and Magic X je úžasný návrat strojem času o 15 let zpět

Might and Magic X Legacy

Málokdo se dnes odváží vyrukovat s tak hardcore retro titulem, jakým je desáté Might and Magic. Vzpomínky ožívají.

RECENZE: F1 2013 jsou parádní formule, ale doplácejí na roční vydávání

F1 2013

Nejenže je to jediná hra s oficiální licenci F1, ale navíc je opravdu dobrá. Jenže když vychází každý rok, je těžké to...

Najdete na iDNES.cz