KOMENTÁŘ: Sbohem, virtuální realito, zaprodala jsi duši ďáblu

aktualizováno 
Poté, co Facebook oznámil akvizici systém virtuální reality Oculus Rift, se zvedla ohromná vlnu odporu a podivovat se tomu lze jen těžko. Facebook totiž není hodný táta s nezištným zájmem o dobro svých dětí.

Přilba pro virtuální realitu Oculus Rift | foto: Oculus

Je to ohromná korporace s očividnou snahou maximalizovat zisk za každou cenu. A prodej společnosti Oculus VR lze vnímat také jako plivanec na celé komunitní financování. Právě peníze získané prostřednictvím serveru Kickstarter pomohly nastartovat úspěšnou éru zařízení, které se běžným uživatelům ještě ani nedostalo do rukou.

Akvizice

Facebook koupil systém virtuální reality Oculus Rift, který vznikl díky masivní podpoře komunitního financování.
- číst více

Nebýt těchto peněz, Oculus by dnes neměl tak silnou pozici. Lidé však přispívali na vývoj herního zařízení a mottem tvůrců bylo "Od hráčů pro hráče." Jenže Facebook je především sociální síť, což ani nijak nepopírají oficiální tiskové zprávy a prohlášení související s akvizicí Oculu.

Například první půlka příspěvku od zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, hovoří především o obecném využití technologie. Na zmínku o herních souvislostech dojde teprve později, skoro až z povinnosti. A je to zcela logické. Facebook není herní společností. Zuckberg sám uvádí, že misí firmy je vytvořit otevřenější a propojenější svět.

Oculus Rift

Oculus Rift

V oficiální tiskové zprávě objevíte například větu: "Oculus má šanci vytvořit tu nejsociálnější platformu všech dob a změnit způsob, jakým pracujeme, hrajeme a komunikujeme."

Co tedy začínalo jako herní zařízení, může končit jako univerzální technologie pro všechny. To pochopitelně ještě nemá negativní význam. Závisí na směru, jakým se Facebook s helmou Oculus Rift vydá. Pokud cílem bude co nejmasovější zavedení, může zařízení využívat levnější součástky, a prodávat se tak za nižší cenu. Na obyčejné surfování po internetu či videotelefonát to zcela postačí.

V takovém případě však na výsledné kvalitě utrpí právě hráči, pro které Oculus Rift vznikal především. Situace se však může vyvinout i příznivějším směrem. Pokud se autoři projektu rozhodnou, že kvalita přilby je přednější, masovější využití povede k nižší pořizovací ceně. A to je pochopitelně scénář, v němž teoreticky zvítězí všechny strany.

Akvizice společnosti však vyšla v přepočtu zhruba na 40 miliard korun, a návratnost z prodeje tak vyžaduje odhadem deset milionů prodaných kusů. Nabízí se proto otázka, jak chce Facebook na přilbě vydělávat. Jako sociální síť je totiž jednou z vůbec nejagresivnějších reklamních platforem.

Zuckerberg jako možná alternativní využití zmiňuje například konzultaci s doktorem, studium ve virtuální třídě či exkluzivní sedačku na sportovním utkání. A já se děsím představy, že mi ve všech těch situacích bude před očima vyskakovat na míru ušitá reklama. "Propadáš z matiky? Jan Novák je nejlepší doučovatel v okolí." Eh. Ne, děkuji.

Nejlepší řešení pro všechny?

Společnost Oculus VR v oficiálním prohlášení naznačuje, že akvizice je tím nejlepším možným východiskem pro všechny zúčastněné. Oculus bude mít více peněz na vývoj, a výsledkem tak logicky  bude kvalitnější technologie, kterou do rukou dostaneme dříve.

Zakladatel firmy Oculus VR, kterým je Palmer Luckey, po ohlášení akvizice napsal: "Partnerství s Markem a Facebook týmem je výjimečnou a mocnou příležitostí. Tato spolupráce zrychlí naši vizi, umožní nám realizovat některé z našich nejkreativnějších nápadů, a přijmout jinak nepřijatelná rizika."

Fotogalerie

Na papíře to zní skvěle. Facebook je však jednou z nejméně uživatelsky přívětivých služeb. Těžko hledat jinou tak populární službu, které by byli její uživatelé tak ukradení. Přizpůsobit si Facebook prostřednictvím nastavení lze jen ve zcela minimální míře. A celý návrh stránky cílí jen na to, aby na ní lidé trávili více času a klikali na více reklam.

Dobře to v minulosti vystihl videoherní kritik Ian Bogost, který je autorem řady výtečných knih. Na svém blogu napsal: "Facebook je výjimečný, jelikož jeho prohlášení o 'propojování lidí' jsou v rozporu s praktikami, které se z uživatelů snaží vydolovat hodnotu a pozornost za každou cenu. Facebook je jako mateřská školka vedená lidmi, co znásilňují děti."

Jistě, účelem komerčních společností je vydělávat peníze. Řada z nich se o to však snaží osvícenou strategií, ve které je cílem co nejlépe sloužit zákazníkům. Vznikají tak excelentní služby a milované výrobky.

Facebook se však svou obchodní strategií profiloval jako pravý opak. Je to ten arogantní podnikatel, co při honu za úspěchem šlape lidem na nohy. A když se jich pár zlomí, až tolik se toho neděje.

Jako soudný krok tak působí prohlášení Markuse Perssona, autora nezávislého hitu Minecraft. Ten totiž odhalil, že jeho společnost pracovala na prototypu hry právě pro Oculus Rift. "Ten projekt jsem zrušil. Facebook mne děsí," napsal na Twitteru.

Ale možná řada z nás zbytečně plaší a Oculus Rift bude onou vysněnou přilbou pro virtuální realitu.

Odlišný pohled Ondřeje Zacha

Spojení virtuální reality Oculus Rift se sociální sítí Facebook vnímám pozitivně. Nemyslím si ani, že je to plivnutí do tváře těm, kteří její vznik finančně podpořili. Naopak. Ti, kteří přispěli, získali to, co jim bylo podle výše částky slíbeno.

Mnozí mají vůči Facebooku averzi. Jenže není nakonec jedno, jestli na projektu vydělají tvůrci Oculus Rift, nebo nějaký další investor? Čistě pragmaticky: peníze od Facebooku urychlí vývoj a umožní vznik dodatečného obsahu.

Pokud Mark Zuckerberg dodrží slovo, že Facebook pomůže Oculusu, aby nejprve uspěl na poli počítačových her a teprve pak se pokusí s nově vzniklou platformou oslovit zbytek světa, nemám s tím nejmenší problém. Facebook má sílu na to lidově řečeno dostat Oculus Rift mezi lidi.

V případě, že to neklapne, bude na tahu Sony s konkurenčním projektem Morpheus, který po ohlášení akvizice tahá za kratší konec.

Autor:
  • Nejčtenější

Populární youtuber dostal doživotní zákaz ve Fortnite, skončil v slzách

Youtuber Jarvis dostal od provozovatelů hry Fortnite tvrdý trest za to, že v přímém přenosu ukázal, jak snadné je ve...

Ve světě Falloutu 76 probíhá třídní boj, platícím hráčům jde o „život“

Zavedení systému předplatného do Falloutu 76 mělo vyřešit spoustu problémů, místo toho ale tuto prokletou hru ještě...

Diablo 4 je temnější, krvavější a vrací se ke stylu legendární dvojky

Diablo 4 slibuje návrat ke kořenům. To znamená nejenom k temnějšímu pojetí, ale i způsobu, jakým se hraje. Navázat by v...

Český trh nezaplatí ani jednoho celého vývojáře, říká tvůrce mobilních her

Jejich hry hrají miliony hráčů napříč celým světem, přesto u veřejnosti české studio Madfinger Games nemá takové jméno...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Lidé si ve světě Falloutu 76 hrají na šlechtu, vysmívají se „neplatičům“

Skupina hráčů onlinovky Fallout 76 zformovala satirickou skupinu Apocalyptic Aristocracy a provokuje „obyčejné“ hráče...

Premium

Konzumace jídla několikrát denně je klišé, tvrdí výživový poradce Fořt

Napsal více než dvacet knih o zdravém životním stylu a boji s obezitou. Petr Fořt tvrdí, že žádný obecně platný návod...

Premium

Test celoročních pneumatik. Jak si vedou za sucha, za mokra a na sněhu

K celoročním pneumatikám výrobci přistupovali po dlouhá léta macešsky. Konečně se však vrátily do jejich přízně....

Premium

Pes celý život čeká na to, až ho někdo sprdne, říká veterinář

Do své ordinace v centru Prahy dochází den co den už 22 let, aby znovu na nohy postavil čtyřnohé domácí mazlíčky. „I...

  • Další z rubriky
Premium

Konspirační teorie: zaplatili pirátům, aby nechali jejich hry být

Hra Borderlands 3 už víc jak měsíc odolává snahám obejít protipirátskou ochranu, z čehož jsou lidé, kteří za titul...

Blizzard se omluvil a ukázal temné Diablo IV i Overwatch 2

Zahajovací ceremoniál herního svátku Blizzcon byl našlapaný novinkami. Prezident Blizzardu se omluvil za postup v kauze...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v listopadu

V listopadu vychází tajuplná sci-fi Death Stranding, na PC se podívá kovbojka Red Dead Redemption 2 a dočkáme se i nové...

Cosplayerku vyloučili ze soutěže, protože ztvárňuje černošskou postavu

Jako cosplayer se můžete stát téměř kýmkoliv chcete. Ostříleným bojovníkem, robotem, zvířetem či dokonce osobou jiného...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz