Pondělí 27. června 2022, svátek má Ladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 27. června 2022 Ladislav

KOMENTÁŘ: Sbohem, virtuální realito, zaprodala jsi duši ďáblu

Poté, co Facebook oznámil akvizici systém virtuální reality Oculus Rift, se zvedla ohromná vlnu odporu a podivovat se tomu lze jen těžko. Facebook totiž není hodný táta s nezištným zájmem o dobro svých dětí.

Přilba pro virtuální realitu Oculus Rift | foto: Oculus

Je to ohromná korporace s očividnou snahou maximalizovat zisk za každou cenu. A prodej společnosti Oculus VR lze vnímat také jako plivanec na celé komunitní financování. Právě peníze získané prostřednictvím serveru Kickstarter pomohly nastartovat úspěšnou éru zařízení, které se běžným uživatelům ještě ani nedostalo do rukou.

Akvizice

Facebook koupil systém virtuální reality Oculus Rift, který vznikl díky masivní podpoře komunitního financování.
- číst více

Nebýt těchto peněz, Oculus by dnes neměl tak silnou pozici. Lidé však přispívali na vývoj herního zařízení a mottem tvůrců bylo "Od hráčů pro hráče." Jenže Facebook je především sociální síť, což ani nijak nepopírají oficiální tiskové zprávy a prohlášení související s akvizicí Oculu.

Například první půlka příspěvku od zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, hovoří především o obecném využití technologie. Na zmínku o herních souvislostech dojde teprve později, skoro až z povinnosti. A je to zcela logické. Facebook není herní společností. Zuckberg sám uvádí, že misí firmy je vytvořit otevřenější a propojenější svět.

Oculus Rift

V oficiální tiskové zprávě objevíte například větu: "Oculus má šanci vytvořit tu nejsociálnější platformu všech dob a změnit způsob, jakým pracujeme, hrajeme a komunikujeme."

Co tedy začínalo jako herní zařízení, může končit jako univerzální technologie pro všechny. To pochopitelně ještě nemá negativní význam. Závisí na směru, jakým se Facebook s helmou Oculus Rift vydá. Pokud cílem bude co nejmasovější zavedení, může zařízení využívat levnější součástky, a prodávat se tak za nižší cenu. Na obyčejné surfování po internetu či videotelefonát to zcela postačí.

V takovém případě však na výsledné kvalitě utrpí právě hráči, pro které Oculus Rift vznikal především. Situace se však může vyvinout i příznivějším směrem. Pokud se autoři projektu rozhodnou, že kvalita přilby je přednější, masovější využití povede k nižší pořizovací ceně. A to je pochopitelně scénář, v němž teoreticky zvítězí všechny strany.

Akvizice společnosti však vyšla v přepočtu zhruba na 40 miliard korun, a návratnost z prodeje tak vyžaduje odhadem deset milionů prodaných kusů. Nabízí se proto otázka, jak chce Facebook na přilbě vydělávat. Jako sociální síť je totiž jednou z vůbec nejagresivnějších reklamních platforem.

Zuckerberg jako možná alternativní využití zmiňuje například konzultaci s doktorem, studium ve virtuální třídě či exkluzivní sedačku na sportovním utkání. A já se děsím představy, že mi ve všech těch situacích bude před očima vyskakovat na míru ušitá reklama. "Propadáš z matiky? Jan Novák je nejlepší doučovatel v okolí." Eh. Ne, děkuji.

Nejlepší řešení pro všechny?

Společnost Oculus VR v oficiálním prohlášení naznačuje, že akvizice je tím nejlepším možným východiskem pro všechny zúčastněné. Oculus bude mít více peněz na vývoj, a výsledkem tak logicky  bude kvalitnější technologie, kterou do rukou dostaneme dříve.

Zakladatel firmy Oculus VR, kterým je Palmer Luckey, po ohlášení akvizice napsal: "Partnerství s Markem a Facebook týmem je výjimečnou a mocnou příležitostí. Tato spolupráce zrychlí naši vizi, umožní nám realizovat některé z našich nejkreativnějších nápadů, a přijmout jinak nepřijatelná rizika."

Fotogalerie

Na papíře to zní skvěle. Facebook je však jednou z nejméně uživatelsky přívětivých služeb. Těžko hledat jinou tak populární službu, které by byli její uživatelé tak ukradení. Přizpůsobit si Facebook prostřednictvím nastavení lze jen ve zcela minimální míře. A celý návrh stránky cílí jen na to, aby na ní lidé trávili více času a klikali na více reklam.

Dobře to v minulosti vystihl videoherní kritik Ian Bogost, který je autorem řady výtečných knih. Na svém blogu napsal: "Facebook je výjimečný, jelikož jeho prohlášení o 'propojování lidí' jsou v rozporu s praktikami, které se z uživatelů snaží vydolovat hodnotu a pozornost za každou cenu. Facebook je jako mateřská školka vedená lidmi, co znásilňují děti."

Jistě, účelem komerčních společností je vydělávat peníze. Řada z nich se o to však snaží osvícenou strategií, ve které je cílem co nejlépe sloužit zákazníkům. Vznikají tak excelentní služby a milované výrobky.

Facebook se však svou obchodní strategií profiloval jako pravý opak. Je to ten arogantní podnikatel, co při honu za úspěchem šlape lidem na nohy. A když se jich pár zlomí, až tolik se toho neděje.

Jako soudný krok tak působí prohlášení Markuse Perssona, autora nezávislého hitu Minecraft. Ten totiž odhalil, že jeho společnost pracovala na prototypu hry právě pro Oculus Rift. "Ten projekt jsem zrušil. Facebook mne děsí," napsal na Twitteru.

Ale možná řada z nás zbytečně plaší a Oculus Rift bude onou vysněnou přilbou pro virtuální realitu.

Odlišný pohled Ondřeje Zacha

Spojení virtuální reality Oculus Rift se sociální sítí Facebook vnímám pozitivně. Nemyslím si ani, že je to plivnutí do tváře těm, kteří její vznik finančně podpořili. Naopak. Ti, kteří přispěli, získali to, co jim bylo podle výše částky slíbeno.

Mnozí mají vůči Facebooku averzi. Jenže není nakonec jedno, jestli na projektu vydělají tvůrci Oculus Rift, nebo nějaký další investor? Čistě pragmaticky: peníze od Facebooku urychlí vývoj a umožní vznik dodatečného obsahu.

Pokud Mark Zuckerberg dodrží slovo, že Facebook pomůže Oculusu, aby nejprve uspěl na poli počítačových her a teprve pak se pokusí s nově vzniklou platformou oslovit zbytek světa, nemám s tím nejmenší problém. Facebook má sílu na to lidově řečeno dostat Oculus Rift mezi lidi.

V případě, že to neklapne, bude na tahu Sony s konkurenčním projektem Morpheus, který po ohlášení akvizice tahá za kratší konec.

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Zažalovali youtubera o miliony, má z něj být odstrašující případ

Po úspěšném soudním tažení proti výrobcům cheatů se nyní právníci společnosti Bungie pustili do boje s youtuberem...

Utratil v Diablu Immortal 370 tisíc korun, pak autory poslal ostře do háje

Streamer utrácel v Diablu Immortal peníze, dokud se mu nepodařilo získat drahokam na maximální úrovni. Poté s hrou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zapomenuté poklady, tyto skvělé hry si dnes nemůžeme legálně koupit

Katalogy digitálních obchodů s hrami mají prakticky neomezenou nabídku a vedle novinek obsahují i lety prověřené...

Výrobci cheatů tvrdě narazili, na pokutách zaplatí stovky milionů korun

Společnost Bungie vytáhla do boje proti podvodníkům ve hře Destiny 2. Autoři cheatovacích programů, které dávají...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zabíjení dětí, mučení? Není problém. Ale sex ano, stěžují si autoři hry

Premium Vývojáři ze společnosti Holodexxx chtějí posunout sledování pornografie na novou úroveň, zatím se jim však nedaří...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Co se vám líbilo a nelíbilo na zahájení Summer Game Festu 2022?

Herní svátek E3 letos nebude ani digitálně, otěže tak převzal moderátor Geoff Keighley, který se svým Summer Game...

Co se vám líbilo a nelíbilo na předváděčce Xbox & Bethesda Showcase?

Xbox & Bethesda Showcase byla zřejmě nejvýraznější předváděčka v rámci herního svátku Summer Game Fest 2022. Co na ni...

Projeli jsme se bahnem ve vylepšené verzi off-road simulátoru SnowRunner

Populární simulátor SnowRunner zavítal i na současnou generaci konzolí. Vyzkoušeli jsme si, jak se nám v těžkých...

KVÍZ: Politici ve hrách jsou často zlí a zkorumpovaní. Kolik jich poznáte?

Stejně jako ve skutečnosti jsou i politici v počítačových hrách zpravidla zdrojem starostí. Schválně na kolik z těch...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...

Tradiční hluboká orba vadí Bruselu. Čeští farmáři mohou přijít o peníze

Premium Jarní ječmen, který se používá v pivovarnictví a sladařství, ztratí kvalitu. Česká pole už nebudou jako dřív a farmáře...