Pátek 6. prosince 2019, svátek má Mikuláš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

KOMENTÁŘ: Sbohem, virtuální realito, zaprodala jsi duši ďáblu

aktualizováno 
Poté, co Facebook oznámil akvizici systém virtuální reality Oculus Rift, se zvedla ohromná vlnu odporu a podivovat se tomu lze jen těžko. Facebook totiž není hodný táta s nezištným zájmem o dobro svých dětí.

Přilba pro virtuální realitu Oculus Rift | foto: Oculus

Je to ohromná korporace s očividnou snahou maximalizovat zisk za každou cenu. A prodej společnosti Oculus VR lze vnímat také jako plivanec na celé komunitní financování. Právě peníze získané prostřednictvím serveru Kickstarter pomohly nastartovat úspěšnou éru zařízení, které se běžným uživatelům ještě ani nedostalo do rukou.

Akvizice

Facebook koupil systém virtuální reality Oculus Rift, který vznikl díky masivní podpoře komunitního financování.
- číst více

Nebýt těchto peněz, Oculus by dnes neměl tak silnou pozici. Lidé však přispívali na vývoj herního zařízení a mottem tvůrců bylo "Od hráčů pro hráče." Jenže Facebook je především sociální síť, což ani nijak nepopírají oficiální tiskové zprávy a prohlášení související s akvizicí Oculu.

Například první půlka příspěvku od zakladatele Facebooku Marka Zuckerberga, hovoří především o obecném využití technologie. Na zmínku o herních souvislostech dojde teprve později, skoro až z povinnosti. A je to zcela logické. Facebook není herní společností. Zuckberg sám uvádí, že misí firmy je vytvořit otevřenější a propojenější svět.

Oculus Rift

Oculus Rift

V oficiální tiskové zprávě objevíte například větu: "Oculus má šanci vytvořit tu nejsociálnější platformu všech dob a změnit způsob, jakým pracujeme, hrajeme a komunikujeme."

Co tedy začínalo jako herní zařízení, může končit jako univerzální technologie pro všechny. To pochopitelně ještě nemá negativní význam. Závisí na směru, jakým se Facebook s helmou Oculus Rift vydá. Pokud cílem bude co nejmasovější zavedení, může zařízení využívat levnější součástky, a prodávat se tak za nižší cenu. Na obyčejné surfování po internetu či videotelefonát to zcela postačí.

V takovém případě však na výsledné kvalitě utrpí právě hráči, pro které Oculus Rift vznikal především. Situace se však může vyvinout i příznivějším směrem. Pokud se autoři projektu rozhodnou, že kvalita přilby je přednější, masovější využití povede k nižší pořizovací ceně. A to je pochopitelně scénář, v němž teoreticky zvítězí všechny strany.

Akvizice společnosti však vyšla v přepočtu zhruba na 40 miliard korun, a návratnost z prodeje tak vyžaduje odhadem deset milionů prodaných kusů. Nabízí se proto otázka, jak chce Facebook na přilbě vydělávat. Jako sociální síť je totiž jednou z vůbec nejagresivnějších reklamních platforem.

Zuckerberg jako možná alternativní využití zmiňuje například konzultaci s doktorem, studium ve virtuální třídě či exkluzivní sedačku na sportovním utkání. A já se děsím představy, že mi ve všech těch situacích bude před očima vyskakovat na míru ušitá reklama. "Propadáš z matiky? Jan Novák je nejlepší doučovatel v okolí." Eh. Ne, děkuji.

Nejlepší řešení pro všechny?

Společnost Oculus VR v oficiálním prohlášení naznačuje, že akvizice je tím nejlepším možným východiskem pro všechny zúčastněné. Oculus bude mít více peněz na vývoj, a výsledkem tak logicky  bude kvalitnější technologie, kterou do rukou dostaneme dříve.

Zakladatel firmy Oculus VR, kterým je Palmer Luckey, po ohlášení akvizice napsal: "Partnerství s Markem a Facebook týmem je výjimečnou a mocnou příležitostí. Tato spolupráce zrychlí naši vizi, umožní nám realizovat některé z našich nejkreativnějších nápadů, a přijmout jinak nepřijatelná rizika."

Fotogalerie

Na papíře to zní skvěle. Facebook je však jednou z nejméně uživatelsky přívětivých služeb. Těžko hledat jinou tak populární službu, které by byli její uživatelé tak ukradení. Přizpůsobit si Facebook prostřednictvím nastavení lze jen ve zcela minimální míře. A celý návrh stránky cílí jen na to, aby na ní lidé trávili více času a klikali na více reklam.

Dobře to v minulosti vystihl videoherní kritik Ian Bogost, který je autorem řady výtečných knih. Na svém blogu napsal: "Facebook je výjimečný, jelikož jeho prohlášení o 'propojování lidí' jsou v rozporu s praktikami, které se z uživatelů snaží vydolovat hodnotu a pozornost za každou cenu. Facebook je jako mateřská školka vedená lidmi, co znásilňují děti."

Jistě, účelem komerčních společností je vydělávat peníze. Řada z nich se o to však snaží osvícenou strategií, ve které je cílem co nejlépe sloužit zákazníkům. Vznikají tak excelentní služby a milované výrobky.

Facebook se však svou obchodní strategií profiloval jako pravý opak. Je to ten arogantní podnikatel, co při honu za úspěchem šlape lidem na nohy. A když se jich pár zlomí, až tolik se toho neděje.

Jako soudný krok tak působí prohlášení Markuse Perssona, autora nezávislého hitu Minecraft. Ten totiž odhalil, že jeho společnost pracovala na prototypu hry právě pro Oculus Rift. "Ten projekt jsem zrušil. Facebook mne děsí," napsal na Twitteru.

Ale možná řada z nás zbytečně plaší a Oculus Rift bude onou vysněnou přilbou pro virtuální realitu.

Odlišný pohled Ondřeje Zacha

Spojení virtuální reality Oculus Rift se sociální sítí Facebook vnímám pozitivně. Nemyslím si ani, že je to plivnutí do tváře těm, kteří její vznik finančně podpořili. Naopak. Ti, kteří přispěli, získali to, co jim bylo podle výše částky slíbeno.

Mnozí mají vůči Facebooku averzi. Jenže není nakonec jedno, jestli na projektu vydělají tvůrci Oculus Rift, nebo nějaký další investor? Čistě pragmaticky: peníze od Facebooku urychlí vývoj a umožní vznik dodatečného obsahu.

Pokud Mark Zuckerberg dodrží slovo, že Facebook pomůže Oculusu, aby nejprve uspěl na poli počítačových her a teprve pak se pokusí s nově vzniklou platformou oslovit zbytek světa, nemám s tím nejmenší problém. Facebook má sílu na to lidově řečeno dostat Oculus Rift mezi lidi.

V případě, že to neklapne, bude na tahu Sony s konkurenčním projektem Morpheus, který po ohlášení akvizice tahá za kratší konec.

Autor:
  • Nejčtenější

KVÍZ: Poznáte staré české videohry, na které už se dnes nevzpomíná?

České počítačové hry zažívají zlaté časy a do budoucna by se z nich mohl stát stejně významný vývozní artikl, jako...

Utratil jmění za virtuální postavu, kamarád mu ji omylem prodal za drobné

Kvůli nešťastnému ukliknutí přišel čínský hráč o svoji vypiplanou herní postavu v hodnotě 1,4 milionu dolarů. Půjčil ji...

Nejlepší hry roku 2019: nominujte své favority

Závěr roku již tradičně patří čtenářské anketě Hra roku na Bonuswebu. Kromě hlavní soutěže, k níž se pojí i cena v...

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Původně jsme prosincový přehled psát ani nechtěli, nicméně kromě několika nových her vychází i pár zajímavých portů....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hodně Divoký západ dorazil i na PC. Recenze Red Dead Redemption 2

Dobrých her s tematikou Divokého západu je na osobních počítačích (a nejen na nich) jako šafránu. A pokud nechcete...

Premium

Sprcha pro osm lidí: jak to vypadalo na Epsteinově ranči na dělání dětí

Kdyby zdi mohly mluvit. Přinášíme exkluzivně snímky přepychového ranče, kam americký finančník Jeffrey Epstein svážel...

Premium

Je sexting nevinná hra nebo nevěra? Pánové jsou tolerantnější než dámy

Generace našich rodičů tohle řešit nemusela. Měli poměrně jasno a věděli, co je a není zahýbání. Moderní technologie...

Premium

Den, kdy přepadli Mekku. V roce 1979 se zrodil moderní islámský středověk

Před 40 lety se stalo „11. září“ islámu. Aby saúdský král mohl pobít ozbrojence okupující posvátnou mešitu v Mekce,...

  • Další z rubriky

Pět nejočekávanějších her, které vycházejí v prosinci

Původně jsme prosincový přehled psát ani nechtěli, nicméně kromě několika nových her vychází i pár zajímavých portů....

RECENZE: S Ring Fit Adventure si budete hrát a zároveň hubnout

Ring Fit Adventure kombinuje fitness pomůcku s hraním her na konzoli Switch. Je to právě propojení s hrou, které vás...

Průvodce světem herních klávesnic

Vánoce jsou za humny a klávesnice hýřící všemi barvami duhy mohou být pro hráče ideálním dárkem. Ne vždy však platí, že...

Death Stranding vede v počtu nominací na herní Oscary, v závěsu je Control

Letošní ročník slavnostního ceremoniálu Game Awards zná všechny nominované. O nejcennější trofej se utká hned šestice...

Najdete na iDNES.cz