Největší obchod v herní historii mění všechno. Co to znamená pro hráče

  • 34
Akvizice, v rámci níž Microsoft koupí za jeden a půl bilionu korun vydavatelství Activision Blizzard, změní herní průmysl. Pojďme se podívat jak.

1. Ještě to potrvá

Značky, které Microsoft získal.

Značky, které Microsoft získá

Ačkoli je akvizice dohodnutá, na řadu ještě přijde kontrola ze strany regulačních orgánů a schválení akcionářů Activision Blizzardu. K uzavření transakce tak podle předpokladu dojde ve fiskálním roce 2023, což znamená mezi červencem 2022 a červnem 2023. Do té doby bude Activision Blizzard fungovat nezávisle, tak jako doposud.

Po uzavření transakce bude Activision Blizzard podléhat Philovi Spencerovi, což je šéf divize Xbox a Microsoft Gaming. Na první várku her v předplatném Game Pass od Activision Blizzardu si tak v nejhorším případě počkáme skoro rok a půl.

2. Padne nenáviděný boss?

Robert Kotick, šéf společnosti Activision Blizzard

Prozatím ne. Hráči i zaměstnanci nenáviděný šéf Activision Blizzardu zůstává už víc než třicet let v sedle. „Bobby Kotick bude i nadále zastávat funkci generálního ředitele společnosti Activision Blizzard a spolu se svým týmem se bude soustředit na úsilí o další posílení firemní kultury a urychlení obchodního růstu,“ dozvěděli jsme se z prohlášení.

Otázkou ovšem je, zda tomu tak bude i po uzavření transakce. Je možné, že součástí dohody je jeho odchod s tučným odstupným, které má tak jako tak jisté. Jeho role v kauze sexuálního obtěžování je zřejmá, a ačkoli později prohlásil, že jeho snahou je vytvořit tu nejpřívětivější společnost v oboru, vyšetřování stále probíhá.

Může se ovšem stát i to, že si Microsoft zkušeného byznysmana ponechá i navzdory nelichotivému mediálnímu obrazu. Peníze jsou vždy až na prvním místě a Activision Blizzardu se po této stránce dlouhodobě daří.

3. Hody pro Game Pass

Xbox Game Pass

Služba Game Pass nabízí v rámci předplatného přístup k pravidelně obměňovanému katalogu her, a to na konzolích Xbox i PC. Microsoft tam hry ze svého rozrůstajícího se portfolia dává hned v den vydání. Šéf Xboxu a Microsoft Gamingu Phil Spencer už stačil potvrdit, že po uzavření transakce se v Game Passu objeví „co nejvíc her, a to jak nových titulů, tak her z neuvěřitelného katalogu Activision Blizzardu“. Takže tento bod je jasný.

4. Xbox jako služba? Microsoft uvažuje v dlouhodobém horizontu

Streamování her od Micrososftu xCloud

Microsoft v souboji minulé generace konzolí Xbox One vs PlayStation 4 výrazně prohrál. Ačkoli tehdy prohlašoval, že ho exkluzivity nezajímají, postupně se soustředil na to, co bude. Jeho mottem je dostat Xbox na co nejvíc obrazovek a zařízení, což zahrnuje i hraní přes cloud a zapadá do toho i předplatné Game Pass. O konci konzolí slýcháme už léta a zatím se žádná apokalyptická vize nenaplnila. Microsoft přesto celý brand postupně transformuje. 

Co je dnes Xbox? Konzole, služba, nebo oboje? Jednoho dne se může stát, že to bude především služba. A v takovém případě potřebujete hlavně obsah. Pokud ho budete mít navíc zcela pod svojí kontrolou, tím lépe.

Zároveň platí, že i kdyby se nic takového nestalo, výsledky Sony za minulou generaci nám ukázaly, jak jsou pro úspěch důležité špičkové exkluzivity.

5. Bude Call of Duty na playstationech?

Memy k obří akvizici, v rámci níž Microsoft koupí Activision Blizzard

Tím se dostáváme k nejzajímavější části. Znamená to, že Microsoft všechny získané značky už nepustí na PlayStation? Určitě ne. Microsoft samozřejmě nekupuje studia proto, aby pak vše vydával i na konkurenčních platformách. Výběr bude probíhat individuálně. To ostatně vidíme i po koupi Bethesdy. Nevíme, jaké smlouvy mají mezi sebou jednotlivé subjekty uzavřené. „Očekáváme, že společnost Microsoft dodrží smluvní dohody a bude i nadále zajišťovat multiplatformnost her společnosti Activision,“ řekl mluvší Sony WJS.

A Microsoft už potvrdil, že všechny dohody dodrží. V oblasti gamingu už prokázal, že si umí počkat, aby dosáhl svého cíle. Začít může různými výhodnými bonusy či časovými exkluzivitami a kohoutek utáhnout později. 

Je třeba vzít i v potaz, že PlayStation 4 je kvůli krizi s čipy stále relevantní a je to konzole s víc než sto miliony prodanými kusy. PlayStation 5 se prodává skvěle a pozice Sony je silná. Microsoft nyní masivně investuje do své (herní) budoucnosti, nicméně potřebuje i vydělávat. Proto je nepravděpodobné, že by si hráči v příštích letech nezahráli Call of Duty i na playstationech.

Aktuálně každopádně platí, že „hry Activision Blizzardu se hrají na různých platformách a my máme v plánu tyto komunity podporovat i nadále,“ jak prohlásil Spencer. Call of Duty tedy na playstationech bude. 

6. Mobilní hry a metaverse

Call of Duty: Mobile

Mobilní hry nemají u tradičních hráčů právě dobrou pověst. A většinou právem. Jenže někdo v těch free 2 play / pay 2 win hrách ty šílené peníze utrácí. Pravdou bohužel je, že mobilní průmysl už vygeneruje víc než hry na PC a konzole dohromady. I z tohoto důvodu dává koupě Activision Blizzardu smysl. Patří pod něj totiž King, tedy tvůrci Candy Crush Sagy, což je už léta jedna z nejvýdělečnějších mobilních her. Poměrné úspěšné je i mobilní Call of Duty a letos bychom se měli dočkat mobilního Diabla. Microsoft není v této oblasti úspěšný a akvizice mu pomůže lépe se prosadit.

V jednom z prvních prohlášení se píše, že tato akvizice poskytne základní stavební kameny pro metaverse, což je slovo, pod kterým si dnes máme představit splynutí digitálního a skutečného světa (víc na Technetu). Co si pod tím představit v podání Microsoftu, na to si budeme muset počkat. O metaverse se dnes hodně mluví, ale je to spíš vize jakéhosi propojení a prolnutí než něco hmatatelného.

7. Šance pro Blizzard?

Memy k obří akvizici, v rámci níž Microsoft koupí Activision Blizzard

Microsoft získá akvizicí i značky studia Blizzard, tedy Diablo, Starcraft, Warcraft, Hearthstone a Overwatch. Blizzard je dnes na dně, poslední léta se potýká s odchody důležitých lidí a nedaří se mu vydávat dobré hry. Musel šetřit, na což nebyl nikdy předtím zvyklý. Firemní kultura je špatná. Koupě Microsoftem je tak mezi hráči vnímána spíš pozitivně. Horší už to být přeci nemůže.

Je tu naopak slušná naděje, že se setkáme s hrami, které už Activision Blizzard nechce, protože nevydělávají tolik peněz. Jasný kandidát je StarCraft 3. Microsoft s Age of Empires dokazuje, že má vůli takovéto hry vydávat. Teoreticky, byť tady už je ta šance výrazně menší, by mohla znovu ožít MOBA Heroes of the Storm. Šéf Microsoft Gamingu Spencer už se vyjádřil v tom smyslu, že by rád oživil hry či značky, které měl rád jako dítě. 

Zajímavé bude sledovat, co se stane s klientem Battle.net. Zpočátku asi nic. Pak je ovšem otázka, zda se bude Microsoft snažit vše sjednotit a zastřešit jednou platformou, nebo zda jednotlivá studia budou operovat samostatně se svými klienty. Nebo vše přesune do metaverse (to byl vtip).

8. Co to znamená pro Nintendo?

Memy k obří akvizici, v rámci níž Microsoft koupí Activision Blizzard

Nintendo si i nadále pojede to svoje. Ostatně dělá to tak už léta a daří se mu. Ne náhodou jsou nejprodávanější hry na platformy od Nintenda právě od Nintenda.

Jednoduše řečeno, kdo si kupuje Switch, chce si primárně zahrát nové Pokémony nebo Maria. Že tam vyjde o něco později port třeba Spyro Reignited Trilogy, je spíš bonus, který může oslovit nové hráče. Microsoft by samozřejmě rád dostal Game Pass na Switch, zatím však nedokázal vytvořit nabídku, která se neodmítá.

9. Sega, Ubisoft a další

Když jsme zjistili, že Microsoft má na to, aby si koupil i takovou váhu, jako je Activision Blizzard, je možné, že si relativně brzy přečteme i o akvizici některého z větších hráčů, byť ne nutně ze strany Microsoftu. Ostatně v Sony museli nejpozději po koupi Zenimaxu (pod níž patří Bethesda) Microsoftem přemýšlet, jak zabezpečit svoji budoucnost.