Zatímco v době propuknutí skandálu, o němž jsme psali na Bonuswebu podrobněji zde, se vedení společnosti stavělo ke kauze rezervovaně a mělo tendence vše bagatelizovat, dnes má CEO Activision Blizzardu Bobby Kotick jiné ambice. Dal si totiž závazek stát se „nejpřívětivější a nejinkluzivnější společností v našem oboru“.
V dopisu adresovaném zaměstnancům dále píše o organizačních změnách, investicích do školení zaměstnanců proti obtěžování a diskriminaci či vzájemném respektu. Nově zavádí politiku nulové tolerance týkající se obtěžování.
„Potřebujeme přísnější pravidla a důslednou kontrolu v rámci celé společnosti, abychom se ujistili, že se s hlášeními nakládá správně a že kázeňská opatření jsou přiměřená a rychlá,“ píše Kotick.
Druhým bodem jsou kvóty na ženy a osoby, které se identifikují jako nebinární. Pětiletý plán zní jasně: společnost musí navýšit počet žen a nebinárních o padesát procent.
„Dnes se přibližně 23 % našich globálních zaměstnanců identifikuje jako ženy nebo nebinární osoby [...] Budeme usilovat o to, abychom během příštích pěti let a doufejme, že i rychleji, zvýšili procento žen a nebinárních odborníků přibližně o 50 % – na více než jednu třetinu v celé společnosti. Od každého franšízového týmu, obchodní jednotky a funkční oblasti se bude očekávat, že budou mít plány, které pomohou tuto ambici naplnit,“ vyhlíží světlé zítřky Kotick.
Jinými slovy, společnost nebude vždy vybírat nejlepší kandidáty, ale i tak, aby naplnila stanovené kvóty. Jedno s druhým se nevylučuje, nicméně pokud si americké společnosti dávají takovéto skokové závazky, je statisticky nepravděpodobné, že na trhu práce je dnes takové množství stejně kvalifikovaných lidí. Nehledě nato, že upřednostňování kandidátů na základě pohlaví je stále diskriminace.
Společnost dále investuje během deseti let 250 milionů dolarů do „iniciativ, které podporují rozšíření příležitostí v oblasti her a technologií pro nedostatečně zastoupené komunity“.
„Stávajícím zaměstnancům také poskytneme možnosti vzdělávání a rozvoje, abychom zvýšili počet žen a osob z nedostatečně zastoupených komunit na vedoucích pozicích v celé společnosti a v našem odvětví,“ oznamuje Kotick.
Activision Blizzard bude také „pokračovat ve zviditelňování rovnosti v odměňování“. Podle analýzy společnosti ovšem ženy v roce 2020 vydělávaly za srovnatelnou práci o něco víc než muži. A konečně, firma bude každých čtvrt roku zveřejňovat zprávu, která obsáhne informace týkající se najímaní zaměstnanců z pohledu pohlaví, diverzity a pokroku na pracovišti.
A nám bývalým fanouškům nezbývá než doufat, že Blizzard začne během příštích pěti let a doufejme, že i rychleji, zase dělat skvělé hry. Co by se teď mohlo pokazit?
Pád BlizzarduBlizzard se v posledních letech potýká s odchody důležitých lidí, kteří pracovali na původních hitech studia. Za jakýsi bod zlomu můžeme označit akci Blizzcon v roce 2018, na němž spoluzakladatel studia a dlouholetý šéf Mike Morhaime oznámil odchod. Jeho nástupce J. Allen Brack se sice stal prezidentem Blizzardu, jenže Morhaime byl k tomu ještě CEO. Je asi bezpečné říct, že je to doba, kdy vliv v Blizzardu začal přebírat Activision. Následovala řada odchodů a po uspěchaném vydání Warcraft 3 Reforged, za nějž může hlavně vedení, byl rozpuštěn interní Team 1 (StarCraft II, Heroes of the Storm). Někteří veteráni založili vlastní společnosti, připomeňme Frost Giant či DreamHaven. Zlom přišel letos, kdy se provalil skandál se sexuálním obtěžováním na pracovišti. Prozatím bylo vyhozeno přes dvacet lidí, mezi nimi i ředitel Diabla 4 Luis Barriga a lead designer Jesse McCree. Ano, správně, kovboj z Overwatche se jmenoval stejně jako dnes již bývalý vývojář Blizzardu, což pravděpodobně tak 99 procent hráčů nevědělo a je jim to fuk. Současný Blizzard tak upravuje obsah ve starých hrách. Je jasné, že pohodové pracovní prostředí je důležité, nicméně už to v rámci očisty odnesly například i vtipy a flirtovací hlášky ve World of Warcraftu. Před současným týmem ovšem stojí daleko větší výzvy: musí konečně zase začít dělat skvělé hry. A to se mu nedaří. Pokazit remaster Warcraftu III, to je na pováženou. Zahlcení nesmyslnými systémy ve World of Warcraftu už odrovnalo i takového fandu, jakým jsem byl já. Tým Hearthstone dělá při návrhu amatérské chyby (prozatím poslední expanze United in Stormwind je příšernost a nový režim Mercenaries je trapná gacha ve stylu mobilních her na tahání peněz). Strategie typu Starcraft už Activision nechce a původní tým neexistuje. Pokud budete oponovat povedeným remasterem Diabla II, tak pozor, o ten se postaralo studio Vicarious Visions, které se až z rozhodnutí Activisionu stalo Blizzardem. Jsou to zprávy, při nichž se fandové cítí, jako kdyby krájeli čerstvou cibuli. Možná se ještě Blizzard chytne. Ale možná se budeme muset smířit s tím, že DNA Blizzardu už je trvale poškozeno a Activision bude tyto značky ždímat, dokud to půjde. |